شناسایی حدود ۵۲۰ کودک کار در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به شناسایی ۵۲۰ کودک کار در خوزستان، جزئیات طرح ساماندهی کودکان کار را تشریح کرد.

محمدرضا عباسی اظهار کرد: با این تعریف که هر فرد شاغل زیر ۱۸ سال، کودک کار محسوب می‌شود و این تعریف مورد تأیید بهزیستی است، تاکنون نزدیک به ۵۲۰ کودک کار در سطح استان خوزستان شناسایی شده است که از این رقم نزدیک به ۳۰۰ نفر در اهواز ساکن و شاغل هستند.
وی با بیان اینکه کودکان کار عمدتا از مناطق حاشیه‌نشین شهرها هستند، افزود: خوشبختانه از عمده این حدود ۵۲۰ کودک کار که شناسایی کرده‌ایم، پسر هستند و تعداد بسیار اندکی از این کودکان را دختران تشکیل می‌دهند.
مسئول اورژانس اجتماعی خوزستان تصریح کرد: در قالب طرح ساماندهی کودکان کار در خوزستان، برای تک تک کودکان کار شناسایی شده، پرونده تشکیل شد و تمام اطلاعات مربوط به این کودکان در زمینه وضعیت تحصیلی، مالی و جسمی کودک کار مورد نظر و همچنین وضعیت خانواده کودک از لحاظ مالی، تحصیلی، و وجود آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد در خانواده کودک و همچنین محل سکونت و اشتغال هر کودک احصاء شد.
عباسی ادامه داد: بر اساس این اطلاعات که در پرونده هر کودک کار درج شده، حمایت‌های آموزشی، تحصیلی و مالی بهزیستی به این کودکان و خانواده آنها آغاز شد به این صورت که اگر کودک کار مورد نظر دانش‌آموز و در درس یا دروسی ضعیف باشد، کمک‌های آموزشی لازم را به کودک ارائه می‌کنیم تا بازمانده از تحصیل نشود.
وی افزود: این آموزش‌های مهارتی، تحصیلی، و فنی و حرفه‌ای به کودکان کار و خانواده‌های آنها در مراکز حمایتی – آموزشی کودک و خانواده که در اهواز، آبادان، اندیمشک، دزفول و مسجدسلیمان استقرار دارند، ارائه می‌شود. در واقع در این مراکز مجموعه‌ای از آموزش‌ها علاوه بر کمک‌های مالی و معیشتی به کودکان کار و خانواده آنها ارائه می‌شود تا این کودکان دیگر کار نکنند.
معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های همکاران و کارشناسان ما در بهزیستی موفق شدیم که ۱۱۰ کودک کار را از جامعه کودکان کار خارج و حذف کنیم یعنی این کودکان دیگر کار نمی‌کنند اما این اقدام بهزیستی در جامعه احساس نمی‌شود که دلیل هم دارد.
عباسی ادامه داد: دلیل محسوس نبودن حذف این ۱۱۰ کودک کار از آمار بالای کودکان کار، این است که ورودی‌ها کم نیست. یعنی هر چقدر که ما با برنامه‌ریزی و کمک‌های آموزشی و معیشتی، تعداد کودکان کار را کمتر کنیم از آن طرف کودکان جدیدی وارد این جامعه می‌شوند.
وی افزود: از این رو باید سایر دستگاه‌های متولی اقدام کنند. کودکان کار عمدتا از مناطق حاشیه‌نشین می‌آیند. کدام دستگاه در ایجاد حاشیه‌نشینی مقصر است؟ دستگاه متولی جلوگیری از حاشیه‌نشینی کدام دستگاه است؟ بالاخره اگر این ساخت و سازها در مناطق حاشیه‌ای با اخذ مجوز صورت گرفته است و ساکنان آن عوارض می‌دهند، باید دستگاه مسئول به این مناطق خدمات ارائه دهند.
مسئول اورژانس اجتماعی خوزستان ادامه داد: اگر این ساخت و سازها بدون اخذ مجوز و به صورت غیرمجاز صورت گرفته است نیز، باید برخوردهای لازم توسط دستگاه متولی انجام شود. در صورتی که دستگاه‌های مسئول و متولی به وظایف ذاتی خود عمل نکنند، هر چقدر هم بهزیستی به بحث ساماندهی کودکان کار بپردازد، باز هم تعداد کودکان کار روز به روز افزایش می‌یابد.
عباسی با تأکید بر نقش جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و ساماندهی و ارائه خدمت در مناطق حاشیه‌ای در کاهش آمار کودکان کار، گفت: تا وقتی سایر دستگاه‌های متولی که در شکل‌گیری معضل کودکان کار نقش دارند، اقدام نکنند، هر چقدر هم که بهزیستی ظرفیت و توانایی‌های خود را برای ساماندهی کودکان کار به کار بگیرد و موجب ریزش آمار کودکان کار شود، از آن سو این ریزش با ورود کودکان جدیدی به جامعه کودکان کار به سرعت جبران می‌شود.
وی ادامه داد: شرکت‌ها و صنایع زیادی در اطراف اهواز وجود دارد. برای مثال ما شرکت توسعه نیشکر را در اهواز داریم. این شرکت‌ها چند نفر از جوانان بومی را به کار گرفته‌اند تا با اشتغال این جوانان حاشیه‌نشین کمکی به معیشت خانواده آنها شود تا در این خانواده‌ها کودکان مجبور به کار کردن نشوند؟
معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان افزود: جلوگیری از معضل کودکان کار و ساماندهی به کودکان کار در حوزه وظایف یازده، دوازده دستگاه است و تنها در حوزه وظایف بهزیستی نمی‌گنجد و تا این دستگاه‌ها اقدام نکنند، نمی‌توان انتظار ساماندهی کودکان کار را داشت.
عباسی تصریح کرد: تاکنون موردی از ابتلا به اعتیاد در کودکان کاری که در استان خوزستان توسط بهزیستی شناسایی شده‌اند، مشاهده نشده است. همچنین موردی که کودکان کار به صورت باندی یا گروهی تحت نظارت یک نفر اجیر شده باشند را نداشته‌ایم.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.