راه اندازی پویش ‘نه به زباله’ در ۱۷ شهر خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: انجمن های زیست محیطی استان در ۱۷ شهر خوزستان پویش ‘نه به زباله’ را برای گردشگران در تعطیلات نوروز به راه انداختند.

مدیر مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: انجمن های زیست محیطی استان در ۱۷ شهر خوزستان پویش ‘نه به زباله’ را برای گردشگران در تعطیلات نوروز به راه انداختند.

محسن خیراللهی دوشنبه اظهار کرد: بیش از ۲۰ تشکل و انجمن زیست محیطی خوزستان در تعطیلات نوروزی در شهرهای استان فعال بوده و مردم را به حفظ محیط زیست تشویق کرده اند.

وی افزود: این NGO ها در شهرهای اهواز، مسجدسلیمان، بهبهان، ایذه، باغملک، قلعه تل، شوش، شوشتر، اندیمشک، الوارگرمسیر، سوسنگرد، شادگان، آبادان، خرمشهر، امیدیه، دزفول و شهیون در نوروز امسال فعال بوده اند.

خیراللهی اضافه کرد: این تشکل ها تحت عناوین ‘پویش سفیران سبز زمین’ ، ‘پویش مهرورزان’ ، ‘سیزده به در پاک’ و ‘پویش طراوت زمین’ در مسیرهای ورودی شهرها و روستاها و مناطق گردشگری کمپ هایی راه اندازی و کیسه زباله و بروشور در میان گردشگران توزیع کرده و در مسیر خروج نیز کیسه های زباله را تحویل و کتاب ‘جنایت علیه محیط زیست’ نوشته دکتر محمدرادمنش از فعالان محیط زیست را هدیه کرده اند.

به گفته وی، در این مدت بیش از ۲۰ هزار کیسه زباله و ۱۵ هزار جلد کتاب توزیع شده است.

وی با بیان اینکه پویش های زیست محیطی کاملا مردمی هستند گفت: این پویش ها با هدف فرهنگسازی در زمینه گردشگری پایدار، جلوگیری از ریختن زباله و آسیب به طبیعت شکل گرفته اند.

خیراللهی اظهار کرد: تخریب رویشگاه ها و درختان جوان که توسط گردشگران برای روشن کردن آتش شکسته می شوند، تخریب آشیانه پرندگان، آلوده کردن زیستگاه ها با ریختن زباله، آلودگی رودخانه ها و سواحل و تالاب ها آسیب هایی است که معمولا در ایام تعطیلات نوروز در محیط زیست اتفاق می افتد.

وی افزود: با توجه به اینکه این روزها مصادف با فصل جوجه آوری و تخم گذاری پرندگان است، بر هم زدن امنیت مناطق نیز برای محیط زیست آسیب زا است.

خیراللهی اظهار کرد: سمن ها گروهی از دوستداران محیط زیست هستند که بدون هیچ چشمداشتی وقت و انرژی خود را برای امور عام المنفعه و آموزش و فرهنگسازی محیط زیست به ویژه در روزهای تعطیلات اختصاص می دهند، بنابراین انتظار می رود شهروندان با این گروه ها همکاری کرده و توصیه های آنها را به کار ببندند.

*’پویش سبز زمین’ برای مسافران نوروزی

دبیر پویش سفیران سبز زمین خوزستان نیز هدف از این پویش را ایجاد ‘نوروز پاک’ دانست و افزود: این پویش با همکاری تعدادی از تشکل های زیست محیطی خوزستان در روزهای سوم، چهارم، دهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین فعال بوده است.

شهرام دهکردی گفت: این کمپین ویژه مسافران نوروزی بوده و دوستداران محیط زیست استان با راه اندازی این کمپین قصد دارند سفیران سبز خوزستان باشند و دغدغه خود را نسبت به حفظ محیط زیست نشان دهند.

وی اظهار کرد: در این مدت بازخورد بسیار خوبی از گردشگران و مسافران نوروزی گرفتیم و از فعالیت های این کمپین استقبال شد.

دهکردی با اشاره به هماهنگی هایی که در سال گذشته برای برگزاری این پویش انجام شده است، اضافه کرد: با مکاتباتی که با اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شد قرار شد در این کمپین امکان استفاده از پایگاه های هلال احمر را داشته باشیم و سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز مقداری کیسه زباله در اختیار کمپین قرار دهد.

مدیر انجمن زیست محیطی مهرورزان زمین همچنین گفت: در این مدت بیش از سه هزار کیسه زباله در بین مهمانان نوروزی در اهواز توزیع شد.

دهکردی در ادامه با اظهار گلایه مندی از همکاری نکردن شهرداری اهواز با این پویش زیست محیطی افزود: انتظار داشتیم شهرداری اهواز حمایت بیشتری از این کمپین داشته باشد اما تنها در حدود دو هزار تا دو هزار و ۲۵۰۰ کیسه زباله در اختیار فعالان این کمپین قرار داد و مابقی کیسه ها با همکاری کمپین طبیعت پاک تامین شد، همچنین نیاز داشتیم خودروهای حمل زباله شهرداری برای جمع آوری زباله هایی که در کمپ های استقرار فعالان محیط زیست جمع آوری شود، حضور یابند اما شهرداری از این کمک نیز دریغ کرد.

بر اساس این گزارش، فعالان محیط زیست خوزستان در سال های اخیر در مجامع عمومی حضوری پررنگ داشته و در مناسبت های مختلف سعی در گسترش فرهنگ زیست محیطی داشته اند. این فعالان در ماه محرم نیز با راه اندازی کمپین محرم یاران محیط زیست و در روز درختکاری با راه اندازی کمپین درختکاران و برگزاری ‘جشن تولد درختی’ برای جلب توجه شهروندان به حفظ محیط زیست تلاش کرده اند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.