گفتگو با داریوش اکسیر؛ سایکل توریست خوزستانی

   بیوگرافی

 عصر جنوب – asrejonoob.ir:داریوش اکسیر (زادهٔ ۱۳۵۰ در در شهر صنعتی بندرماهشهر، متاهل و دارای دو فرزند، مسئول پذیرش طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر ) از دوچرخه سواران سایکل توریسم ایران  است که بعنوان سفیر صلح و دوستی از کشور ایران به کشورهای ترکیه و گرجستان سفر کرده است.

(سایکل توریسم نوعی از گردشگری است که محوریت اصلی آن دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه است)

ادامه گفتگوی حیات نوشادی خبرنگار عصر جنوب با این ورزشکار گردشگر را می خوانیم:

** چندسال است که در این رشته فعالیت می کنید ؟

حدود بیست سال است که ورزش میکنم و بطور حرفه ای ده سال در رشته دوچرخه سواری سایکل توریسم فعالیت میکنم.

** چه چیزی باعث شد تا از بین  ورزش ها به این رشته روی بیاورید؟

سایکل توریسم از جذابترین و هیجان انگیز ترین رشته های ورزشی است که علاوه بر ورزش و سلامتی ،باعث می شود که بعنوان یک ایرانگرد و جهانگرد سفرهای زیادی به نقاط مختلف ایران و خارج از مرزها داشته باشید.

 

** چه زمان تصمیم گرفتید که بعنوان یک سایکل توریست کار خود را شروع کنید ؟

سفرهای ما ازآنجا آغاز شد که با دوستان برای تمرینات به شهرستانهای امیدیه ، اهواز و هندیجان رفته بودیم که پس از آن تصمیم گرفتیم برای آشنایی با نحوه زندگی و آداب و رسوم ملل مختلف به خارج از مرزهای ایران سفر و تجربه جدیدی را کسب کنیم.

** مربیان شما؟

 مربی نداشتم و به تنهایی کارم را شروع کردم اما در این بین مهندس باقری الگوی من در این رشته بود.

** آیا فرزندان شما نیز به این رشته علاقمند هستند ؟

یکی از فرزندانم تا چندوقت پیش علاقه ای به این رشته نداشت اما طی حضور و اسکان  یک خانم  اصالتا ایرانی و ساکن اسپانیا و آقایی ایرانی ساکن سوئد، با دیدن این خانم حدودا ۶۰ ساله مشتاق شد که به این رشته روی بیارود.

 

** انگیزه شما از این سفرها چیست؟

انگیزه من از این سفر،  سلامتی روح و جسم و همچنین  قرار دادن خود در شرایط سخت و دشوار و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم  مردم مختلف و ایجاد انگیزه ای برای جوانان ایرانی و دیگر کشورهاست و بعنوان سفیر صلح و دوستی کشورم را به دیگر ملت ها معرفی کنم. 

** برای کسانیکه قصد دارند وارد این رشته شوند ، چه توصیه ای دارید ؟

به همه توصیه میکنم حتما این رشته مفرح و جذاب را تجربه کنند چرا که از بهترین و شیرین ترین ورزش هاست ،  البته علاوه بر جذابیت های موجود ، خطراتی نیز بدنبال دارد اما اگر اصولی رعایت شود میتوان پیشگیری کرد.

** شیرین ترین و تلخ ترین خاطره سفر ؟

شیرین خاطره در سفری که از ترکیه وارد گرجستان و بندرباتومی  شدیم  یکی پزشکان آلمانی با ما هم مسیر بود و مسافتی ۸ روزه را در کنار هم رکاب زدیم که تجربه بسیار خوبی برای ما به جا گذاشت.

و از تلخ ترین خاطراتم ورود ما به شهر کارس ترکیه در یک شب بارانی بود که مجبور به اسکان در یکی از هتلها بودیم  و هنگامیکه متوجه شدند ایرانی هستیم  متاسفانه با برخورد تند آنها مواجه شدیم و ما را تروریست خواندند.  

** اولین سفری که بعنوان یک سایکل توریست شروع کردید به کجا بود؟

 اولین سفر من به سمت بوشهر که تا منطقه چغادک رکاب زدیم و بعلت اینکه آگاهی  درستی ازین رشته و موقعیت سفر نداشتیم در خرداد ماه رفتیم که بسیار سخت گذشت و همانجا سعی داشتم که  دوچرخه سواری را کنار بگذارم اما بعد از استراحت ۳ روزه و برگشت انگیزه ای برای سفرهای بعدی من در ایران و خارج از کشور شد .

** سفرهای داخلی و خارجی سایکل توریسم به چه صورت انجام می شود؟

سفرهای خارجی از لب مرز و سفرهای داخلی از شهر محل سکونت که در برگشت با پرواز و یا ماشین  است.

** اخرین سفری که داشتید به کجا بود؟

 آخرین سفر من به جزیره کیش بود که مسافتی ۸ روزه از ۱ تا ۹ اردیبهشت ماه به همراه دوستانم اقایان زینتی و جمشیدی داشتیم

 

** سفرترکیه و گرجستان چه مدت زمان برد؟

با پرواز از اهواز به تبریز رفتم و از آنجا تا مرز با خودرو که متاسفانه بخاطر ناامنی که در شهر دیگور وجود داشت و همچنین تاخیر در نامه نگاریها و محل اسکان مسافت۱۸۵ کیلومتر با ماشین طی کردیم و از شهر کارس ترکیه تا اخرین نقطه ترکیه به نام هوپا و بعد از آن وارد گرجستان و بندر باتومی شدیم که مجموعا سفر ما ۲۴ روز به طول انجامید.

** رشته سایکل توریسم در بندرماهشهر تا چه میزان شناخته شده است؟

سایکل توریسم در بندرماهشهر زیر نظر فدراسیون دوچرخه سواری آقای حضرت بیگی و همچنین آقایان مولانی و برشیدی جهت همگاهنگی و  صدور کارت سایکل توریست فعالیت میکند اما متاسفانه دربخش بانوان این رشته غیرفعال است که امیداوریم در بخش بانوان نیز همانند آقایان فعال باشد.

** دوچرخه سواری مانع کار و زندگی شمانیست؟

خیر، به حدی به این رشته علاقمندم که برای آخر هفته روز شماری میکنم  تا به سمت شهرهای اطراف آبادان، هندیجان و شادگان با دوچرخه رکاب بزنم. سایکل توریستهای آماتور و حرفه ای  طبق دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور، برای سفرهای خود مرخصی یکماهه دارند و خوشبختانه برای سفرهای خارج از ایران مشکل مرخصی ندارم کمااینکه جا دارد از دکتر نیسی جهت همکاری و لطفی که به من داشتند تشکر و قدردانی کنم.

 

** کلام آخر؟

 از فرماندار و مسئولین محترم شهرستان، امام جمعه محترم و تمامی نهادهایی که با ما همکاری میکنند خواستارم که نگاه ویژه ای به این رشته داشته باشند  تا این رشته در سطح شهرستان فعال و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.