مشکلات امور آب جنوب شرق امیدیه برای کشاورزان ماهشهری/زمین های کشاورزی همچنان در بحران

عصر جنوب – asrejonoob.ir: کشاورزی استان خوزستان، به ویژه شهرستان ماهشهر بخش جراحی در چند سال اخیر با وجود ظرفیت های عظیم با بحران های مختلفی مواجه بوده، به گونه ای که بحران بی آبی و خسارت سنگین کشاورزان ماهشهری را حتی در تامین نیازهای اولیه زندگی عاجز کرده است.
این مشکلات در حالی خودنمایی می کند که ماموران اداره امور آب جنوب شرق امیدیه به بهانه تامین آب اراضی کشاورزی شادگان بدون هماهنگی قبلی با کشاورزان و مسوولان منطقه، نسبت به پلمپ موتور پمپ های آب اراضی کشاورزی روستاهای ماهشهر قدام کرده اند.
این مشکلات در حالی در حال وقوع است که در برخی موارد، بین کشاورزان و ماموران درگیری و دعوای لفظی نیز پیش آمده است که با وساطت بزرگان ختم به خیر شده است.

 ناهماهنگی بین بخشی از زبان کشاورزان


یکی از کشاورزان ماهشهری نیز در گفت و گو با ایرنا با تشریح درگیری اخیر ماموران اداره امورآب جنوب شرق امیدیه با کشاورزان ماهشهر، گفت:در شرایطی که اراضی کشاورزی روستاهای ماهشهر در ماه تنها ۱۰ روز آبیاری می‌شوند، هفته گذشته مأموران اداره امور آب جنوب شرق امیدیه برای چندمین بار بی دلیل و بدون توجه به صحبت‌های ما اقدام به پلمپ موتورپمپ‌های آب اراضی کردند.


صادق حیدری اصل افزود: نه تنها اینکه بدون مجوز و هماهنگی قبلی با مسؤولان اقدام به این کار کردند، بلکه پس از اعتراض به مسؤولان منطقه اهانت کرده و آنها را ناتوان در تأمین آب اراضی کشاورزی روستاهای ماهشهر خطاب قرار دادند.


حیدری اصل در ادامه اضافه کرد: در حالی که اراضی کشت گندم که باید حداقل ۵ الی ۶ مرتبه آبیاری شوند تا به حال تنها ۲ مرتبه آبیاری شده که این موضوع ما را با خسارت‌های زیادی مواجه کرده است به گونه‌ای که اکثر کشاورزان تصمیم به مهاجرت از روستاها کرده اند. این کشاورز ماهشهری عنوان کرد: به طور مثال از ۱۰۰ هکتار اراضی بنده تنها ۴۰ هکتار آن آبیاری شده است و ظاهرا با توجه به اقدامات اداره امور جنوب شرق امیدیه باید شاهد خسارت‌های بیشتری نیز باشیم. حیدری در پایان سخنانش گفت:در شرایط بحرانی مکرر قطعی آب و برق در منطقه و همچنن اجحاف اداره امور جنوب شرق امیدیه از مسؤولان به ویژه نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی که در خصوص حل معضل بی‌آبی اراضی قول مساعد داده است درخواست می‌شود به طور جدی در رفع مشکلات موجود همت کنند.

 درخواست جهادکشاورزی ماهشهر از مسئولان


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندر ماهشهر نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص رخدادهای اخیر در بخش کشاورزی این شهرستان، با بیان کاهش عملکرد کشاورزان ماهشهری طی چند سال اخیر گفت:بر خلاف تصوری که مردم از شهرستان ماهشهر با عنوان شهرستانی کاملا صنعتی دارند، کشاورزان در این منطقه بیش از ۱۰۰ سال است که به کار کشاورزی مشغول هستند.


حمیدرضا رشیدی افزود:در گذشته کشاورزی این منطقه رونق داشت، به گونه ای که در اراضی به مساحت ۲۷ هزار هکتار کشت انجام می‌شد ولی طی چند سال اخیر به علت توسعه شبکه زهکشی در بالادست و خشکسالی، آب رودخانه به شدت کاهش یافت و اراضی کشاورزی قابل کشت به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی ماهشهر در ادامه به کاهش ۱۲ هزار هکتاری سطح کشاورزی در این منطقه اشاره کرد و گفت: به علت تخلیه آب‌های بالادست در رودخانه و کاهش دبی آن عملکرد کشاورزان از برداشت ۳ تن در هر هکتار به یک تن در هکتار کاهش پیدا کرد.


رشیدی اضافه کرد: همین مسئله موجب افت شدید درآمد کشاورزان شد و با توجه به اینکه بسیاری از مزارع توجیه اقتصادی نداشت، کشاورزان و روستاییان شروع به مهاجرت به شهر کرده که همین موضوع مشکلات و آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال زراعی جاری کشاورزان ماهشهری شاهد بی‌مهری اداره امور آب جنوب شرق بودند، گفت:با وجود تلاش‌های مسؤولان منطقه با برای جلوگیری از مهاجرت کشاورزان و روستاییان به شهر، با ارائه تسهیلات و موارد حمایتی، در سال جدید اداره امور آب جنوب شرق امیدیه هر زمان با بهانه‌های مختلف موجبات رنجش کشاورزان را فراهم کرده است.


وی ادامه داد: در شرایطی که به علت کمبود آب، اقدام به نوبت‌بندی زمان آبیاری اراضی کشاورزی ماهشهر کرده‌ایم، اداره امور جنوب شرق امیدیه چندین مرتبه با بهانه‌های مختلف و بعضا بدون دلیل منطقی و قانونی اقدام به پلمپ موتورپمب‌های آب اراضی کشاورزی کرده اند که هر مرتبه با وساطت و تلاش مسؤولان منطقه و به ویژه فرماندار شهرستان مشکل رفع شده و از خسارت چندمیلیونی به کشاورزان جلوگیری شد.

رشیدی افزود: در نوبت ‌بندی جدید نیز مأمور اداره امور آب جنوب شرق بی دلیل و بدون هماهنگی با کشاورزان و مسؤولان اقدام به پلمپ موتورپمپ‌های آب اراضی کشاورزی ماهشهر کردند که با تدبیر و درایت کشاورزان مشکل رفع شد و اکنون نیز تعدادی از موتور پمپ‌ها پلمپ هستند که مسلما ضررهای به دنبال خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی ماهشهر با تأکید بر لزوم حمایت از کشاورزان، گفت:در شرایطی که باید به تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تأمین کنندگان مواد غذایی کشور پرداخته شود اداره امور آب جنوب شرق امیدیه در اقدامی قابل تأمل بحران بی‌آبی را در اراضی کشاورزی ماهشهر تشدید کرده است، به ویژه در زمانی که اراضی پس از اوره پاشی بیش از هر زمان دیگری به آبیاری نیاز داشتند که در صورت انجام نشدن آبیاری کشاورزان را با خسارت چند صد میلیونی مواجه می‌کرد.

رشیدی در پایان سخنانش گفت: از مسؤولان اداره امور آب جنوب شرق امیدیه درخواست می‌شود به جای افزایش ضرر و زیان کشاورزان، با جهاد کشاورزی و نظام صنفی ماهشهر هماهنگ کرده و برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

گزارش از: آمنه محتشمی

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.