معاون وزیر علوم خبر داد: ابلاغ آئین‌نامه تفویض اختیارات به دانشگاه‌ها

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری دانشگاه شهید چمران گفت: اسفندماه ۹۴ طرح آمایش آموزشی به تصویب رسید و هشت تکلیف برای دستگاه آموزشی تصویب شد. بر این اساس آموزش عالی به ده منطقه تقسیم شده که استان خوزستان منطقه دهم است. این سفر نیز به همین منظور است تا سیاست های مدیریت منطقه و نقش دانشگاه های محور و سیاست های جدید را تبیین کنیم.
 
به گزارش خوزنیوز ؛  مجتبی شریعتی نیاسر اظهار کرد: در این نشست ریاست دانشگاهها ابهام را مطرح کردند و ما کمک فکری خود را ارایه کردیم. خوزستان علی رغم پتانسیل ها به ظرفیت اصلی خود رشد نکرده است. یکی از دلایل ما همفکری برای توسعه آموزشی منطقه ۱۰ است. ما به دنبال تعریف اختیارات قابل استفاده در منطقه و تصمیم گیری های ممکن در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: روز گذشته آیین نامه تفویض اختیار برنامه درسی به کلیه دانشگاه های سطح یک و دو  داده شده است تا نسبت به بازنگری و تدوین برنامه ها اقدام کنند. بر اساس آئین نامه تفویض اختیار، دانشگاه های سطح یک و ۲ کشور در برنامه ریزی آموزشی به طور کامل مستقل شدند. این تفویض اختیار در کل تاریخ آموزشی ما بی سابقه است و موجب تمرکز زدایی از دستگاه های ستادی است.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه این شرایط برای دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور و سایر موسسات غیر از سطح یک و دو نیز پیش بینی شده است؛ گفت: این سیاست در صدور مجوز رشته ها نیز می تواند اجرا شود که در آینده با رعایت برخی ملاحظات، دانشگاه های بزرگ باید نقش محوری بازی کنند و در مناطق مدیریت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه عنوان کرد: همایش معاونان آموزشی کل کشور را در دهه اول ۹۶ برگزار می کنیم و قرار شده است محورهای مهم و چالش های اصلی را در کارگاه هایی مورد بررسی قرار دهیم. امسال پس از چندین سال وقفه سوم تا دهم نود و شش را به عنوان دهه سرامدی آموزش اعلام شده تا برنامه هایی در این باره اجرا کنند.

وی با اشاره به اهمیت تعامل بین دستگاهی ،توجه ویژه به ضرورت رابطه هدفمند آموزش و پژوهش گفت: توجه به شیوه های نوین آموزشی و به روز رسانی و اصلاح روش های آموزش و پویایی بیشتر در محیط های دانشگاهی، اخلاق آموزشی، ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی، تجلیل از مقام علم و عالم از ابعاد آموزشی، معرفی روزی به نام دانشگاه بدون حصار برای بازدید صنعتگران، مدیران و عموم مردم از برنامه ها و محیط دانشگاه ها، استفاده از مجرب ها در محیط های دانشگاهی، رابطه هدفمند آموزش و کارافرینی و در نهایت توجه به استاندارد های آموزشی را مد نظر و پیگیری قرار خواهیم داد.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: آنچه که در کلاس شاهد هستیم به مانند سخنرانی است در حالی که این مساله باید وارونه باشد و دانشجو درس را در خانه بخواند و تعامل را در کلاس با استاد بیشتر کند و از همین رو پویایی کلاس و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی ممکن شود. شیوه آموزش امروز ما با شیوه پنجاه سال پیش به لحاظ ظاهر فرق ندارد. هرچند که ما برای آینده اموزش عالی افق روشنی را می بینیم چرا که خردمندان ما برای این کار جمع شده اند تا به این هدف برسند.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه هیچ مرکزی با رابطه بازی ارتقا پیدا نخواهد کرد گفت: ما تعارفی نداریم و با تخلفات برخورد قاطع می کنیم و از سوی دیگر مراکز مستعد رشد را کمک می کنیم و با همین حمایت ها قریب سی موسسه غیردولتی هم اکنون در حد یک دانشگاه  رشد کرده اند و در حال فعالیت هستند. شاخک های نظارتی ما بسیار قوی تر از گذشته فعالند و نظارت و ارزیابی دقیقی را از مراکز آموزشی داریم.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.