سفر ابتکار به همدان برای جلوگیری از ایجاد خوزستانی دیگر

 عصر جنوب – asrejonoob.ir:استاندار همدان بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار کانون آلاینده ریزگردی و زیست محیطی در کشور ایجاد شده است و دکتر ابتکار به استان سفر کرده تا همدان خوزستان نشود.

محمدناصر نیک بخت عصر دوشنبه ٢ اسفند در شورای اداری استان که با حضور دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایش های استانداری همدان برگزار شد اظهار کرد: سفر دکتر ابتکار در شرایط شرایط آب هوایی امروز استان همدان برکات زیادی برای استان خواهد داشت.

وی ابتکار را یکی از مفاخر و قهرمانان کشور و نظام جمهوری اسلامی معرفی کرد و گفت: دولت تدبیر و امید و رئیس سازمان حفاطت محیط زیست از هیچ گونه خدمت و تلاشی دریغ نکرده اند.
استاندار همدان با اشاره به جمعیت ۳ میلیونی تهران در سال ۱۳۳۵ ادامه داد: آن زمان در دولت وقت قرار بود در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران هیچ گونه صنعتی شکل نگیرد و این محدوده شامل محدوده فیروزکوه تا طالقان بود که بعد از آن رشد شهر و تغییر کاربریها به صورت قارچ گونه شکل گرفت.
نیک بخت تغییر کاربریهای اطراف شهر تهران را با سود آورده میلیاردی برای صاحبان اراضی آن عنوان کرد و گفت: دکتر ابتکار همیشه از این روند جلوگیری می کرد و تمام تلاش خود را برای اجرای تخریب چنین تغییر کاربریهایی اعمال کرده است.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که مسائل خوزستان را مایه تاسف دانسته اند بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار کانون آلاینده ریزگردی و زیست محیطی در کشور ایجاد شده است و دکتر ابتکار به استان سفر کرده تا همدان خوزستان نشود.
استاندار همدان با بیان اینکه همدان نخستین شهر سبز پایدار است خاطرنشان کرد: مهمترین علت اشتهار همدان همان باغات سبز و زیبای آن است که امروزه بسیاری از آنها تغییر کاربری یافته و تبدیل شده است.
نیک بخت با اشاره به تاکید رئیس قوه قضائیه در مورد اینکه بلایای طبیعی را به عنوان ابزار سیاسی علیه دولت به کار نگیرید، افزود: با توجه به اینکه نزدیک ایام انتخابات هستیم، مسائل مربوط به شرایط جوی و بلایای طبیعی را مربوط به دکتر ابتکار و و منسوب به دولت ندانیم چرا که هرگونه تخریب و تبلیغ منفی در این زمینه متوجه دولت است.
وی دولتی را که شعارش حفظ محیط زیست باشد را مقتدر ارزیابی کرد و گفت: ورود به این مقوله به عنوان شعار تبلیغاتی ریسک بسیار بالایی دارد و حفاظت از تغییر کاربری ها و تخریب محیط زیست کار دشواری است.
استاندار در ادامه با تاکید بر لزوم کنترل ۵۰ کانون آلاینده در کشور اظهار کرد: ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور که کانون بحران آلاینده های ریزگردی بوده اند جنگلکاری شده است.
نیک بخت خاطرنشان کرد: اگر دولت تدبیر و امید و دکتر ابتکار و همکارانشان تلاشی برای نجات دریاچه ارومیه نمی کردند، این دریاچه به شکل کنونی نبود.
وی با تاکید بر اینکه محیط زیست کنونی کشور علاوه بر حغظ، به احیا نیاز دارد افزود: محیط زیستی که تحویل دولت جدید شد، مرده بود و دولت با تلاش های فراوان و همکاری ۱۶ دستگاه اجرایی سعی در احیای آن را دارد.
وی همچنین به فرموده مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی خوزستان شرایط دلخراشی است و آلامی است که به مشکلات مردم و دولت اضافه شده است.
استاندارد همدان با بیان اینکه مردم باید مطالبات خود را بیان کنند اظهار کرد: به علت نزدیکی به انتخابات، مردم اقدامات دولت را در زمینه های مختلف به عنوان وسیله ای برای تخریب دولت استفاده نکنند.
نیک بخت به وجود ۴۰۰ تشکل فعال در زمینه های زیست محیطی در استان اشاره کرد و ادامه داد: تشکلهای زیست محیطی نیز با شهرداری و شورای شهر در راستای اقدامات مربوط به شهر سبز پایدار مشارکت دارند.
وی همچنین به ایجاد نیروگاههای خورشیدی به منظور تامین انرژی پاک نیز اشاره کرد و یادآور شد: دونیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۴ مگاوات در استان ایجاد شده که زمینه ایجاد انرژی ۵۱ مگاواتی آن نیز در دست اقدام است.
وی با اشاره به اقداماتی که در راستای احیای آبهای زیرزمینی استان صورت گرفته است بیان کرد: برای این منظور با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی و سایر ارگان های مربوطه، تعداد ۲۱۶۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و تحت کنترل قرار گرفته است.
وی استفاده از پسابهای همدان در نیروگاه برق شهید مفتح را نیز عنوان کرد و گفت: پیش از این ۲۵ حلقه چاه آب مورد نیاز این نیروگاه را تامین می کردند که موجب خشکی زمین و پدیده فروچاله ها در دشت های اطراف همدان شده بود که با این اقدام از این پدیده جلوگیری می شود.
استاندار همدان ۷۵ درصد از اراضی کشاورزی استان را مجهز به سیستم آبیاری مدرن معرفی و تصریح کرد: ۵۰ درصد از الگوی کشت کشاورزان نیز اصلاح شده است و با کشت محصولات کم آب بر در حال حاضر استان اول کشور هستیم.
نیک بخت در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که بتوانیم شرایط آب و هوایی استان را با مشارکت عمومی، به شرایط مطلوبی برسانیم و از دکتر ابتکار خواست تا در تخصیص بودجه ها فقط تهران را نبیند و افزود: با توجه به اینکه ۵۲ درصد از کل سپرده های کشور در تهران جمع می شود، لازم است در زمان توزیع بودجه ها به سایر استان های کشور نیز توجه شود تا روستاها تخلیه نشوند و روند مهاجرت به شهرها به ویژه تهران کاهش یابد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در استانها نیز نیاز به سرمایه گذاری داریم اظهار کرد: با کار عظیمی که آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ایجاد مترو در تهران انجام داد زمینه برای زندگی ۱۶ میلیون نفر در تهران مهیا شده و اقداماتی مانند تهیه ریل برای خط آهن همدان و راه اندازی نیروگاهها و تولید بخاری های کم مصرف همگی از نتایج برجام است.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.