۱۸۶ فروند شناور غرق شده، در سه سال اخیر از آب خارج شد
عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سه سال اخیر از ۳۳۶ شناور غرق شده در کشور، ۱۸۶ فروند از آب های سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان خارج شد و خارج سازی ۶۰ شناور مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است. .
به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، «فرهاد منتصر کوهساری» افزود: در چند سال اخیر عملیات خارج سازی شناورهای مغروقه با استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و با رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی انجام شده و حتی عملیات نجات شناورهای مغروقه در خورموسی، یکی از سریع ترین عملیات خارج سازی شناورهای مغروقه در جهان است.
وی افزود: خورموسی در استان خوزستان خطر بالایی برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست دارد اما سازمان بنادر و دریانوردی توانست از شهریور ماه پارسال تاکنون پنج فروند شناور مغروقه اقیانوس پیما را از این آبراهه خارج کند.
به گفته کوهساری، با اجرای کامل قرارداد خارج سازی شناورهای مغروقه، علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتی ها، دسترسی ایمن کشتی های اقیانوس پیما برای اتصال به آب های آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی (ره) کاهش یافته است.
این مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از آثار مثبت خارج سازی مغروقه ها به شمار می رود زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتی های عبوری با مغروقه ها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی از دیگر آثار مثبت خارج سازی مغروقه ها است، زیرا ایمنی مسیرهای دریانوردی سبب کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی از جمله کاهش مبالغ بیمه مربوط به کالاهای صادراتی و وارداتی می شود.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: وجود مغروقه ها در حوضچه ها و آبراهه ها سبب انباشته شدن گِل و لای و رسوب کف دریا در اطراف شناورهای مغروقه و به دنبال آن کاهش عمق حوضچه ها می شود و این در افزایش هزینه های لایروبی موثر است.
کوهساری گفت: حفاظت از محیط زیست دریایی از آثار مثبت دیگر خارج سازی شناورهای مغروقه است زیرا نشت مواد نفتی موجود در مغروقه ها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتی ها همانند آزبست، آسیب های فراوانی به محیط زیست دریا وارد می کند.
وی، آسیب های وارده به آبزیان و تاثیر بر صنعت ماهیگیری، ضربه زدن به پوشش گیاهی و به دنبال آن بروز میان بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و اثرپذیری صنعت گردشگری را از جمله خطرات زیست محیطی رهاسازی مغروقه ها در دریا برشمرد.
این مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی درباره وضعیت مغروقه ها در مناطق مختلف استان خوزستان گفت: مجموع مغروقهها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی۲ مورد دیگر در دستور کار است.
وی بیان کرد: در اروندرود تعداد کل مغروقهها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۱۲ مورد در دست اقدام است و در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۶ مورد آن در دست اقدام است.
وی افزود: در مجموع در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است؛ همچنین در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه ها به ۲۷ مورد می رسید که تاکنون ۹ مورد آن خارج شده و خارج سازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.
با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، بسیاری از کشتی های تجاری در اطراف بندر خرمشهر توسط رژیم بعث عراق غرق شد؛ سازمان بنادر، مجموع شناورهای غرق شده در دوران جنگ در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان را ۹۹ فروند اعلام کرده است.
مهران میدری معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر چندی پیش اعلام کرد: با انعقاد قرارداد ۶۲۵ میلیارد ریالی بین سازمان بنادر و دریانوردی با یک شرکت ایرانی، ۳۹ فروند از شناورهای مغروقه از آبراهه اروند خارج می شود.