جزییات تفاهمنامه ۹۵٫۴ هزار میلیارد ریالی برای طرح های آب و فاضلاب خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جزییات تفاهم نامه ۹۵٫۴هزار میلیارد ریالی برای طرح های آب، توزیع و فاضلاب خوزستان که بین چهار نهاد به امضا رسید اعلام شد.

جزییات تفاهمنامه ۹۵٫۴هزار میلیارد ریالی برای طرح های آب، توزیع و فاضلاب خوزستان که بین چهار نهاد به امضا رسید اعلام شد.

سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و استانداری خوزستان تفاهمنامه رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان را در سه بخش اصلی آبرسانی، ساخت تاسیسات فاضلاب شهری و اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری به ارزش ۹۵ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال امضا کردند.

کل اعتبار مورد نیاز طرح های آبرسانی استان خوزستان ۷۴ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال است که باید در سه سال به پایان برسند.

کل اعتبار مورد نیاز برای ایجاد تاسیسات شبکه فاضلاب شهری استان خوزستان نیز ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

طرح اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری استان خوزستان نیز پنج هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

به گفته «حمید پورمحمدی» معاون توسعه امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، قرار است ۵۵ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال از این اعتبارات از محل تامین مالی داخلی و خارجی و ۳۹ هزار و ۵۱۲ میلیارد ریال از محل بودجه عمومی کشور تامین شود.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز به عنوان پیمانکار طرح الغدیر بخشی از منابع مالی مورد نیاز را تامین می کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) این طرح ها را در زمره طرح های ملی دانست و گفت: نباید انتظار داشت این قرارگاه بتواند سهم قابل توجهی از منابع مالی آن را تامین کند.

به گفته «عبداله عبداللهی»، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از اعتبار طرح الغدیر از سوی قرارگاه تامین می شود.

وی افزود: ۷۰ درصد هزینه این طرح ها مربوط به خرید کالاست و اگر منابع مشخصی برای آن مشخص نشود، این طرح ها قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

«حمید چیت چیان» وزیر نیرو، نیز در آیین امضای این تفاهمنامه اعلام کرد: از یک سال پیش با موسسه هایی در کره جنوبی، ژاپن، اسپانیا و انگلیس برای تامین مالی خارجی رایزنی و قرارهایی گذاشته شده است.

 جزییات تفاهمنامه

آبرسانی به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان در قالب طرح آبرسانی الغدیر تعریف شده و شهرهای اندیمشک و دزفول نیز به آن اضافه شده است.

اعتبار مورد نیاز این طرح که ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی کرده و آب آن از سد دز تامین می شود، ۳۶ هزار میلیارد ریال است.

نیمی از جمعیت خوزستان در ۲۵ شهر و بیش از یک هزار روستا زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

همچنین برای طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای شمال شرق استان خوزستان شامل ایذه، باغملک، قلعه تل، میداود، صیدون، رامهرمز و هفتگل که ۷۵۵ هزار نفر را زیر پوشش قرار می دهد، ۱۵ هزار و ۴۰ میلیارد ریال اعتبار تعریف شده است.

پیشرفت فیزیکی این طرح نیز ۲۵ درصد برآورد می شود.

سومین طرح مربوط به شهرها و روستاهای رامشیر، امیدیه و میانکوه، آغاجاری، هندیجان، بندر امام، ماهشهر و شهرک های شهید چمران در جنوب شرق و جنوب خوزستان است که ۹۶۳ هزار نفر را در برمی گیرد.

پیشرفت فیزیکی آن تاکنون ۲۴ درصد است و با ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

همچنین سد گتوند برای تامین آب در طرح آبرسانی به ۴۶۵ هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاهای ویس، شوشتر، گتوند، ملاثانی، صالح شهر، شرافت، ترکالکی و سماله در نظر گرفته شده است.

این طرح با چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود و ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای مسجدسلیمان، لالی و اندیکا نیز با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین تسریع در رسیدگی به مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان را خواستار شد.

 ۱۵ فروردین امسال اولویت رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان به تصویب هیات وزیران رسید.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.