حسین‌زاده خبر داد: انصراف و رد صلاحیت ۲۲۱۴ داوطلب شوراها در خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس ستاد انتخابات خوزستان با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۱۴ نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند، گفت: افراد رد صلاحیت‌شده، از روز یک‌شنبه به‌مدت چهار روز برای اعتراض فرصت دارند.

دکتر علی‌حسین حسین‌زاده اظهار کرد: در کل استان ۱۶ هزار و ۹۱۳ نفر برای شوراهای شهر و روستا ثبت‌نام کردند که نسبت به دوره قبل با ۱۴ هزار و ۳۴۳ نفر داوطلب، تقریبا رشد ۱۸ درصدی در ثبت‌نام داوطلبان شوراهای شهر و روستا داشتیم.

وی گفت: از این تعداد نیز چهار هزار و ۵۵ نفر داوطلب شورای شهر و ۱۲ هزار و ۸۵۸ نفر داوطلب شورای روستا هستند؛ از مجموع نامزدهای شوراهای اسلامی شهر در استان ۹۶ نفر انصراف دادند و ۷۷۲ نفر رد صلاحیت شدند. در شورای اسلامی روستا نیز ۱۲۰ نفر انصرافی و یک‌هزار و ۲۲۶ نفر رد صلاحیت داشتیم که افراد رد صلاحیت‌شده، از امروز (یک‌شنبه) به‌مدت چهار روز برای اعتراض فرصت دارند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در خصوص علل رد صلاحیت‌ها نیز عنوان کرد: مطابق قوانین از مراجع چهارگانه شامل ثبت احوال، نیروی انتظامی، دادگستری و اداره اطلاعات، برای تأیید صلاحیت‌ها استعلام صورت می‌گیرد و سپس هیات نظارت براساس این استعلام‌ها درباره صلاحیت داوطلبان تصمیم‌گیری می‌کند؛ تصمیم در مرحله اول با هیات‌های اجرایی و در مرحله دوم با هیات نظارت است.

وی افزود:‌ همچنین قانون پیش‌بینی کرده است کسانی که نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض دارند، در زمان مشخص‌شده برای اعلام اعتراض فرصت دارند؛ سپس هیات نظارت استان شامل نمایندگان شهرستان‌های آبادان، ایذه و دشت آزادگان، ۱۰ روز مهلت دارند که به این اعتراضات رسیدگی کنند و رای آن‌ها نیز لازم‌الاجرا است.

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا پیامک رد و تایید صلاحیت برای تمامی کاندیداها ارسال شده است؟ ‌گفت: بله؛ بر اساس آدرسی که نامزدها موقع ثبت‌نام داده‌اند، رد یا تایید صلاحیت به آن‌ها اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره شائبه‌های مطرح‌شده مبنی بر فشار از سوی نمایندگان، فرمانداران و استانداری در زمینه تایید صلاحیت کاندیداها و اینکه آیا این‌ افراد حق چنین دخالتی را دارند؟ اظهار کرد: فشار یا دخالتی در این زمینه وجود ندارد. به هر حال قانون مکانیزم اعتراضات را هم مشخص کرده است و هر کسی که رد صلاحیت می‌شود، ممکن است اعتراض کند، صحبت‌هایی را در میان بگذارد و دنبال کند که این ارتباط گرفتن‌ها و صحبت کردن‌ها به معنای دخالت نیست.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵، استان خوزستان دارای ۷۶ هزار رای اولی است که معمولا این نفرات با توجه به شور و اشتیاقی که دارند، در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: به‌زودی نیز مانور انتخاباتی به‌صورت الکترونیک در چهار شهر ماهشهر، خرمشهر، امیدیه و بهبهان برگزار می‌شود تا آموزش‌های لازم به شهروندان جهت انتخابات الکترونیک شوراهای شهر داده شود. در حال حاضر دستگاه‌های مورد نیاز در این زمینه به تعداد شعب این چهار شهر درخواست شده است. برخی از این دستگاه‌ها نیز در نمایشگاه بین‌المللی اهواز جهت بازدید عموم قرار داده شد.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.