گام نخست طرح انتقال آب به کانون ریزگردها دراهواز ۲۰ فروردین به اتمام می رسد

 عصر جنوب – asrejonoob.ir:مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: گام نخست طرح احداث کانال انتقال آب از سایت پرورش ماهی آزادگان واقع درمسیر جاده اهواز به آبادان تا زمین های کانون ریزگردها درجنوب وجنوب شرق اهواز در حوالی جاده اهواز به ماهشهر به طول ۱۰ کیلومتر، تا ۲۰ فروردین جاری به اتمام می رسد.

به گزارش ایرنا یداله شمایلی در حاشیه بازدید سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از این طرح در هفته جاری اظهار کرد: طرح انتقال آب رودخانه کارون به عرصه کانون ریزگردها درمجموع دارای ۴۴ کیلومتر طول است و احداث کانال انتقال ۱۰ اسفند گذشته توسط شرکت جهاد نصر خوزستان شروع شده است.
وی گفت: عرض کف کانال در یک مقطع ۵۰ متر و در مقاطع دیگر ۳۰ متر است که می تواند حدود ۲۰متر مکعب برثانیه آب را از ایستگاه پمپاژ روی رودخانه کارون به عرصه ها انتقال دهد و حدود ۴۰ هزار هکتار از زمین های منطقه را مرطوب کند.
شمایلی ادامه داد: در این گام حدود یک و نیم میلیون تن خاک برداری و لجن برداری انجام می شود و حدود ۲۰ گروه ماشین آلات در منطقه مشغول کارهستند.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهارکرد: همزمان با این طرح، سازمان جنگل ها و مراتع، و اداره کل منابع طبیعی خوزستان طرح نهال کاری و بیولوژیک را در این زمین ها دنبال می کنند.
وی اضافه کرد: با اتمام طرح انتقال آب به عرصه های بحرانی گردو غبار،گام نخست مقابله با ریزگردها در خوزستان کلید می خورد و امیدواریم این تجربیات در طرح جامع مقابله با ریزگردها در کانون های داخلی خوزستان که بالغ بر یک میلیون هکتار است ، مفید واقع شود.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز اظهارکرد: با اجرای طرح انتقال آب کارون به عرصه کانون ریزگردها درجنوب و جنوب شرق اهواز و نهال کاری، بخش عمده منشا داخلی ریزگردها در حاشیه شهر اهواز کنترل می شود.
کیامرث حاجی زاده افزود: در مرحله نخست ۴۰ هزارهکتار از عرصه کانون های ریزگردها درجنوب و جنوب شرق اهواز و در مرحله بعد توسعه و در سطح بیش از ۸۰ هکتار آب اندازی می شود.
وی ادامه داد: مطالبات مردم دربحث تملک زمین های مسیراجرای این پروژه نیز پیگیری شده و با دستور اخیر استاندار، همه دستگاه های اجرایی تلاش می کنند تا طرح به زودی به اتمام برسد.
حاجی زاده با اشاره به اینکه بالای ۶۰ درصد کانون های ریزگردها داخلی است گفت: از این میزان ۳۳درصد ازکانون های ریزگردها در عرصه های جنوب و جنوب شرق اهواز است که با اجرای طرح انتقال و آب اندازی دراین زمین ها، انتقال آب تالاب هورالعظیم به حوضچه های شماره چهار و پنج و اجرای طرح نهال کاری از سوی منابع طبیعی ، منشا داخلی ریزگرد ها کنترل می شود.
پدیده گرد و غبار بیش از ۱۰ سال است که مردم خوزستان را درگیر کرده و غلظت آن در مواردی تا ۶۷برابر حد مجاز اعلام شده است.
استان خوزستان دارای یک میلیون هکتار بیابان و کانون ریزگرد است که از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار آن فعال است.
وقوع توفان گرد و غبار در هشتم بهمن در اهواز، قطعی چند روزه آب و برق، اختلال در سامانه های ارتباطی، تعطیلی مدارس و ادارات را به همراه داشت.

 

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.