استاندار خوزستان:میزان انتقال آب از رودخانه زهره در دولت یازدهم به ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: غلامرضا شریعتی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی انتقال بین حوضه ای آب در دانشگاه شهید چمران اهواز، بر لزوم اتخاذ تصمیم با بهترین تدبیر که به عمران و آبادانی منطقه انجامیده و کاهش خسارات بر محیط زیست تاکید کرد.
وی وظیفه همه مسئولان را ملاک قرار دادن توسعه متوازن و پایدار عنوان کرد و گفت:تصمیم ها باید با لحاظ جامعیت باشد چراکه ممکن است عوارض آن کشور را در بر گیرد و اینجاست که ما با دغدغه های مختلفی مواجه می شویم.
شریعتی ادامه داد: قطعا آب جزو منابع ملی است که تصمیم ملی باید برای آن اتخاذ شود و از این طریق به نحوی عمل شود که منافع کل کشور در نظر گرفته شود.
استاندار خوزستان با بیان اینکه اقلیم خوزستان با دخالت های بی شمار بشر مواجه شد، اضافه کرد:گرچه بخشی از این مشکلات طبیعی است اما در خوزستان عوامل انسانی بر مسائل اقلیمی می چربد و جنگ تحمیلی یکی از این عوامل بود.
وی گفت: پس از آن ساخت سدهای عظیم بر طبیعت خوزستان تاثیر گذاشت و این سدها و ذخایر باعث شد اقلیم خوزستان دچار تغییر و خدشه شود.
شریعتی افزود: با شروع خشکسالی آوردهای رودخانه کارون کاهش پیدا کرد و آورد رودخانه کارون نیز در این چند سال به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.
استاندار خوزستان ادامه داد: کارون بزرگ از ٢٢ میلیارد متر مکعب به ۱۴٫۵ میلیارد متر مکعب، کرخه از ۶ میلیارد متر مکعب به چهار میلیارد متر مکعب، مارون از هزار و ۷۰۰ میلیون مکعب به ٧٣٠ میلیون متر مکعب، زهره از دو هزار و ۷۰۰ میلیون به ٩٠٠ میلیون متر مکعب کاهش یافت و وجود این سدها که مناطقی را که با سیلاب پر آب می شده از بین برده و کانون ریزگرد برای استان خوزستان شده است.
وی گفت:این موارد دخالت بشر در تغییر اقلیم است و باعث سخت کردن زندگی برای مردم شده است.
استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید این مسائل بازنگری شده و بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیریم گفت:بنا نیست بر اساس تصمیمات کارشناسی قبل تصمیم گرفته شود و اساتید فن بیش از پیش باید تعمق کنند و تصمیم گیری های مناسب انجام دهند.
استاندار خوزستان اظهار کرد:وحدت و یکپارچگی ملی وظیفه همه ماست و نباید نگاه بخشی به کشور نگاه داشته باشیم باید تلاش کنیم که کارها بر امنیت ملی خدشه ای وارد نکند ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و همه ملت ایران را برادر خودمان می دانیم.
به گزارش ایرنا این نشست با حضور کارشناسان حوضه های انتقال آب در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.