چشم انتظاران یارانه/ نیازمندانی که یارانه دریافت نمی کنند

عصر جنوب: یارانه نقدی آبان ماه هم به خانواده های ایرانی تعلق گرفت اما تعدادی از خانوارهای خوزستانی که اکثر آن ها از اقشار مستضعف هستند بعد ازثبت نام مرحله دوم یارانه های نقدی دیگر یارانه ای به حسابشان واریز نشد و علی رغم مراجعات مکرر به فرمانداری های محل زندگی خود پاسخی قابل قبول دریافت نکردند.

از آذرماه سال ۱۳۸۹ تا آبان ماه سال جاری ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه نقدی طی ۴۵ مرحله ۴۷ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند با این توضیح که اختلاف در تعداد مراحل و دریافت به زمانی بر می‌گردد که در اوایل اجرای فاز اول چهار یارانه نقدی در دو مرحله ادغام و واریز شده بود.

اما با وجود تمامی انتقادات و تاکیدات کارشناسان و حتی خود مسئوولان نسبت به پرداخت یارانه نقدی به بخش اعظمی از جمعیت کشور متقاضیان دریافت یارانه در هر دو فاز اول(آذر ۱۳۸۹ تا فروردین امسال) و دوم (از اردیبهشت ماه سال جاری) هیچ گاه به طور دستوری غربالگری و حذف نشده‌اند.

در آستانه اجرای فاز دوم و تغییر دولت، همگان از کارشناسان گرفته تا مدیران دولتی بر حذف یارانه بگیران بی نیاز اتفاق نظر داشتند تا مرحله دوم بدون حضور دهکهای پردرآمد در مجموعه یارانه بگیران شروع شود اما در استان خوزستان جریان روند معکوس طی کرد و یارانه تعدادی از هم استانی ها قطع شد و علی رغم مراجعات مکرر به فرمانداری های محل زندگی خود پاسخی قابل قبول دریافت نکردند.

هزینه ها به ما فشار وارد می آورد

محمود حیدری یکی از همشهریان اهوازی که از مشکل ناشنوایی رنج می برد یکی از افرادی است که با این مسئله دست به گریبان است، همسر وی اظهار می کند: در دور دوم ثبت نام یارانه ها با وجود اینکه ثبت نام ما با موفقت انجام شد اما پیامکی دریافت نکردیم و از اردیبهشت ماه یارانه به حسابمان واریز نشد.

وی ادامه می دهد: به فرمانداری اهواز مراجعه کردم که گفتند بسیاری شرایط شما را دارند و فرمانداری اعلام کرد از وزارت کشور و سازمان هدفمندی یارانه ها باید پیگیری شود اما هنوز دستورالعملی به ما ارائه نداده اند.

این شهروند اهواز به ناشنوا بودن همسرش اشاره کرد و می گوید: همسر من زیر نظر بهزیستی است اما چون یارانه به ما پرداخت نمی کنند بهزیستی هم سبد کالا را به ما نمی دهد این در حالی است که روی پول یارانه برای پرداخت هزینه های آب، برق، گازحساب کرده بودیم مخصوصا امسال که فرزندم به مدرسه رفته است واقعا هزینه ها به ما فشار وارد می کند.

چشممان به دریافت یارانه خشک شد

خانم محمدی، شهروند اهوازی دیگری که یارانه به حسابش واریز نمی شود می گوید: ثبت نام یارانه ها را به صورت کامل انجام دادم اما از اردیبهشت ماه چشممان به دریافت یارانه خشک شد و هیچ پول به حساب همسرم واریز نگردید.

وی می افزاید: ما برای گذران زندگی واقعا به این مبلغ نیاز داریم زیرا همسرم کارگر ساختمان است و شاید در طول یک ماه هیچ درآمدی نداشته باشد و مجبور باشیم با پول یارانه امرار معاش کنیم که آن هم گرفته شد.

مراجعه روزانه ۲۰ نفر به فرمانداری اهواز

فرماندار اهواز اظهار می کند: روزانه حدود ۲۰ نفر در اعتراض به عدم واریز یارانه، به فرمانداری اهواز مراجعه می کنند که از آن ها نام نویسی می شود تا پس از آنکه سایت سازمان هدفمندی یارانه ها باز شد، ثبت نام شوند.

اسماعیل ارزانی بیرگانی ادامه می دهد: سازمان هدفمندی یارانه ها در خصوص پرداخت یارانه های معوقه باید تصمیم بگیرد.

یک هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان کارون یارانه دریافت نمی کنند

فرماندار شهرستان کارون نیز در این خصوص می گوید: تا کنون یک هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان شهرستان کارون که یارانه دریافت نمی کنند به فرمانداری این شهرستان مراجعه کرده اند این افراد یا ثبت نام جا مانده اند و یا اینکه کمبود مدارک و مشکل در شماره حساب داشته اند و ما هم اسامی آن ها را به معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان ارسال کرده ایم.

غلام علیدادی با بیان اینکه هنوز از استانداری پاسخی دریافت نکرده ایم می افزاید: ۷۰ تا ۸۰ درصد این افراد از اقشار نیازمند هستند و تا کنون چیزی از سازمان هدفمندی یارانه ها به فرمانداری ها ابلاغ نشده است.

گزارشی از فرمانداری ها دریافت نکرده ایم

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان با ابراز بی اطلاعی از این مشکل اظهار می کند: در مرحله دوم ثبت نام یارانه ها کسی حذف نشده است و این مشکل باید از طریق فرمانداری ها و مجموعه ذیربط در تهران پیگیری شود.

امید حاجتی می گوید: این موارد که افرادی ثبت نام کرده اند اما یارانه به حساب آن ها واریز نمی شود قابل پیگیری است

وی با بیان اینکه گزارشی از فرمانداری ها در این زمینه دریافت نکرده ایم ادامه می دهد: فرمانداری، در تشکیلات جدیدی که پیش بینی شده است خودشان ان موارد را پیگیری می کنند و به ما منعکس نمی کنند و مستقیما با مجموعه در تهران پیگیری را انجام می دهند اگر باز هم همچین مواردی باشد ما هم بررسی خواهیم کرد چون حقشان است.

چرا باید افراد نیازمند از دریافت یارانه محروم شوند؟ عده ای از این افراد نیازمند با همین مقدار پول یارانه امرار معاش می کنند این در حالی است که این مبلغ یک هزارم پولی نیست که در برخی از خانواده های پردرآمد ماهانه خرج می شود، هدف از این گزارش تاکید بر پرداخت و ترویج یارانه نقدی و یا قطع یارانه افراد پردرآمد جامعه نیست بلکه اعلام بخشی از مشکلات مردمی است که خود را نیازمند دریافت یارانه دانسته و خواهانبرطرف شدن

مسایل پیش رو و دریافت پاسخی صریح هستند.

گزارش: سهیلا باوری

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.