نقد کتاب «تانک آرزوها» در اهواز

عصر جنوب: نوجوانان خوزستانی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «تانک آرزوها» نوشته‌ احمد عربلو را در ویژه برنامه ادبی «دو پنجره» کانون در اهواز نقد کردند.

 

نوجوانان خوزستانی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «تانک آرزوها» نوشته‌ احمد عربلو را در ویژه برنامه ادبی «دو پنجره» کانون در اهواز نقد کردند.

 

در این برنامه که نوجوانان شهرهای اهواز، شوش، شوشتر، حمیدیه و ملاثانی حضور داشتند در پنجره اول، با حضور احمد عربلو نویسنده کتاب «تانک آرزوها» نوجوانان ضمن نقد و بررسی این اثر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

در ابتدای این نشست ادبی اشکان پارسافر عضو کانون پرورش فکری شهرستان شوش در رابطه با خاص بودن موضوع داستان‌ها، شخصیت‌های کتاب و نثر شیرین و جذاب کتاب موضوعاتی را مطرح کرد که با موافقت و مخالفت سایر اعضا مواجه شد.

 

میترا غرباوی، فاطمه عیدی‌پور، علی مکرمی، نگار بهمنی، کوثر فدایی‌زاده، امید سواری، نیایش سلمانی و بسیاری از اعضای نوجوان کانون پرورش فکری به نکاتی همچون طرح جلد، عناوین داستان‌ها، نوع طنز، سطح داستان‌ها، شیوه شروع داستان‌ها، مقوله طنز و دفاع مقدس و … پرداختند و سؤالاتی را مطرح کردند.

 

در ادامه احمد عربلو نویسنده کتاب «تانک آرزوها» ضمن پاسخ به سؤالات مطرح شده پیرامون واقعی بودن داستان‌ها، ساده نویسی، طنز آمیخته به انتقاد، و طنز تلخ و همچنین طرح روی جلد این کتاب توضیحاتی داد.

 

عربلو در این جلسه از ویراستاری کتاب «تانک آرزوها» انتقاد کرد و افزود: ویراستاری این اثر انتظارات را برآورده نکرده است.

 

در پنجره دوم این نشست ادبی میهمان برنامه، پس از خوانش نوشته‌های نوجوانان به بررسی آثار پرداخت.

 

در این پنجره سارا حسینی و محمدامین گذار از مراکز کانون شماره ۳ و ۵ اهواز اشعار هایکوی خود را ارائه دادند و علی مکرمی متن طنزی را که نگاشته بود برای حاضران خواند.

 

در ادامه این برنامه فاطمه سادات احمدی، ساجده بیت سیاح، فاطمه جادری، مونس لیموچی و زهرا دباشی به ترتیب از مراکز کانون شماره یک اهواز، حمیدیه، شوش و مراکز شماره ۲ و ۵ اهواز اشعار و دل نوشته‌های خود را قرائت کردند.

 

احمد عربلو در نقد آثار قرائت شده‌ نوجوانان خوزستانی با بیان این که آثار خوانده شده بالاتر از حد انتظار او بوده است شرکت کنندگان در این نشست ادبی را به رعایت نکاتی چون، نقاط اوج در داستان، توجه به نوع طنز روز، ساده‌نویسی، خیال انگیز بودن اشعار و تلاش برای کسب تجربه‌ بیشتر در نوشتن تشویق کرد.

 

وی همچنین از نوجوانان خواست تا به ادبیات و اشعار کلاسیک توجه بیشتری داشته باشند و مطالعات خود را در تمام زمینه‌های ادبی افزایش داده تا توان نویسندگی خود را تقویت کنند و همچنین آثار خود را با اهل فن و متخصصان در این زمینه در میان گذاشته و راهنمایی بگیرند.

 

در پایان نویسنده کتاب «تانک آرزوها» ضمن تشکر از همه حاضران به دلیل نقدهای خوب و صادقانه خاطرنشان کرد: در جلد دوم این کتاب که در حال نگارش است بسیاری از نکاتی که نوجوانان خوزستانی به آن‌ها اشاره کردند را مدنظر قرار خواهد داد.

 

برنامه «دو پنجره» کانون پرورش فکری خوزستان در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اهواز برگزار شد.

 

ویژه برنامه «دو پنجره» با هدف گفت‌وگوی رو در روی نوجوانان با نویسندگان و شعرای ادبیات کودک و نوجوان، به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون برگزار می‌شود و تاکنون کانون استان خوزستان در قالب این برنامه میزبان نویسندگان و شاعرانی چون فرهاد حسن‌زاده، غلامرضا بکتاش، مینو کریم‌زاده و عرفان نظر آهاری بوده است.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.