خبیر در دیدار با جوانان احزاب اصلاح طلب: انتظار داریم نگاه امنیتی و دید براندازانه به احزاب تغییر کند/ نمی توان مملکت را بدون احزاب اداره کرد

عصر جنوب:  سارا ممبینی –  عصر دیروز و به دعوت شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان ، نمایندگان  تشکل های اصلاح طلب در محل مهمانسرای دانشگاه شهید چمران اهواز با فرج الله خبیر دیدار کردند و دغدغه های خود را در خصوص فضای سیاسی جامعه  ، فعالیت های دانشجویی ، NGO ها و تشکل های غیردولتی، فضای فرهنگی و اجتماعی استان و منابع انسانی با وی در میان نهادند .

معاون سیاسی استاندار خوزستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالین سیاسی ،فرهنگی  اصلاح طلب خوزستان گفت  : اینکه بگوییم چالشی وجود ندارد واقعیت نیست، ولی ما از تمامی فعالیت های سیاسی قانونمند احزاب و تشکل ها حمایت می کنیم و اعتقاد داریم چالش ها باید حل شود و برای حل آنها لازم است که یک حرکت ملی شروع  شود و همه به میدان بیایند .ما وظیفه داریم  به برگزاری  تجمعات قانونی کمک کنیم و همه ی فرماندارن  نیز مکلف هستند تا ضمن گشایش فضای سیاسی، امنیت را تامین کنند .

فرج الله خبیر تاکید کرد:  استانداری خوزستان تمامی احزاب را تشویق به فعالیت می کند.

وی  افزود:  تمامی  نیروهای سیاسی اعم از فعالین  اصلاح طلب و اصول گرا ،باید به کم رنگ شدن فضای امنیتی کمک کنند و حرف خود را بزنند . باید توجه داشت که برخی ها نسبت به تغییر  فضای  ۸ سال گذشته مقاومت می کنند و تمام تلاش خود را  در جهت حفظ آن فضا انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان مملکت را بدون حزب اداره کرد ، گفت : در آینده انتخابات مجلس را در پیش رو داریم . وقتی حزبی نباشد چگونه می توان انتخابات برگزار کرد . برای انتخابات باید احزاب وجود داشته باشند تا برنامه هایشان را اعلام کنند و مردم را از نظر سیاسی آموزش دهند.  حزبی که به قدرت می رسد باید برنامه هایش را اجرا کند و حزبی که در قدرت نیست باید برنامه هایش را اعلام کند و حرفهایش را بزند . تا احزاب نباشند نقدی صورت نمی گیرد و اگر افراد نقد نشوند به بیراهه می روند .

فرج الله خبیر  در ادامه با اظهار اینکه در فرآیند اخذ مجوز برای فعالیت  احزاب و تشکل های غیردولتی یا NGO ها  در دولت فعلی هنوز تغییری صورت نگرفته است ، گفت : برای ایجاد یک تشکل ،باید  روال قانونی اخذ مجوز مثل  آنچه در دولت قبل   وجود داشت ،طی شود تنها تفاوتی که رخ داده این است که  وقتی پرونده ی یک تشکل  برای بررسی به معاونت سیاسی ارجاع  داده می شود ما با تشکیل آن موافقت می کنیم و  در کمیسیون مربوطه مورد تصویب قرار می دهیم .چرا که اعتقاد داریم ظرف یکسال آینده باید  تعداد سازمان های  مردم در خوزستان   به ۴۰۰ نهاد فعال برسد .

وی خاطر نشان کرد : اگر خواستار مشارکت مردم هستیم باید بسترهای  لازم برای فعالیت و سازمان دهی آنها را در قالب تشکل ها فراهم آوریم . تا با فعال شدن  NGO های تخصصی،  به دولت کمک کنیم. دولت نیز از فعالیت سازمان های مردم نهاد حمایت می کنند و رئیس جمهور در همایشی که توسط NGO  ها برگزار شد، شرکت کردند .

فرج الله خبیر با اشاره به اینکه فعالیت در سازمان مردم نهاد غیر سیاسی است ، افزود : اما اینگونه نیست که افراد سیاسی نمی توانند عضو NGO ها باشند . تمامی افراد دغدغه های غیرسیاسی و تخصصی نیز دارند و برای فعالیت می توانند به عضویت سازمان های مردم نهاد درآیند .

فرج الله خبیر در عین حال گفت فضای سیاسی، فرهنگی  در دولت تدبیر و امید تعدیل شده است و افزود : در حال حاضر اصلاح طلبان و اصول گرایان عاقل راه مشترکی را دنبال می کنند .

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که برای تمامی فعالین سیاسی ، فرهنگی فضای مناسبی ایجاد شود .

معاون سیاسی استاندار خوزستان همچنین در بخش دیگری از سخنانش  وظیفه ی رسانه ها را اطلاع رسانی شفاف ، نقد سازنده و به دور از تخریب دانست و نسبت به انعکاس سخنانش در خصوص بحث “تفکیک جنسیت ” انتقاد کرد و گفت : تیتری که در این خصوص در باره ی اظهارات من زده شد در متن صحبت های من وجود نداشت و من از عملکردهای اینچنینی در رسانه ها انتقاد می کنم .

وی  در خصوص بحث تفکیک جنسیتی در محیط کار اظهار داشت  : من اعتقاد دارم فضای کارو فعالیت را نباید از یک جنس  سلب کرد  و زن و مرد به خوبی می توانند در محیط کار با هم  تعامل و همکاری داشته باشند .

همچنین در این جلسه  سید مجید مروج ، رئیس دوره ای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان گفت :
این شورا با هدف هماهنگی بین احزاب اصلاح طلب خوزستان ایجاد شده است و تا کنون توانسته در فضای سیاسی استان تاثیر گذار باشد . یکی از مواردی که در سالهای قبل با آن مواجه بودیم و در طی ۸ سال قبل تشدید شد دخالت غیرقانونی و فراقانونی در فضای سیاسی بود که ما به شدت با این روند مخالفیم و اعتقاد داریم  که نباید نشست های درون حزبی با ترس و لرز برگزار شود .

وی افزود : با توجه به رویکرد دکتر روحانی انتظار داریم  نگاه امنیتی  و دید براندازانه  به احزاب  تغییر کند و فضای امنیتی جای خود را به تعامل و گفتگو بدهد .  در صورت ایجاد تعامل  است که نقاط ضعف و قوت شناسایی می شود ودلسردی در بدنه ی اجتماعی از بین می رود .

علی بویری ، از اعضای شورای هماهنگی جوانان  نیز در این جلسه دانشجویان را از پیشگامان عرصه ی سیاسی در کشور دانست و کارکرد آنها را در تحولات سیاسی  و تقویت جامعه ی مدنی مثبت ارزیابی کرد .

این فعال سیاسی با اظهار تاسف از لغو مجوز انجمن های اسلامی دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت :این تشکل های دانشجویی قریب به ۳۲ سال فعالیت مستمر داشته اند و د رحال حاضر دغدغه ی اصلی دانشجویان احیای انجمن اسلامی و تشکل های مستقل دانشجویی است .

مهدی مکارمی ، دیگر عضو این شورا نیزاظهار داشت  : مردم در انتخابات ۲۴ خرداد با وجود همه ی مشکلات و محدودیت ها باز هم به کسی رای دادند که نماد مطالبات فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی آنان بود و افراد حاضر در این جمع دوستانی هستند که دغدغه هایش از جنس مردمی است که به روحانی رای دادند .

وی همچنین تصریح کرد که دولت نباید از مشکلات داخلی غافل شود چون در این صورت راه تحقق مطالبات مردم بسته می شود . این فعال سیاسی در عین حال خاطر نشان کرد که وزارت کشور مهم ترین نهاد دولت است و نباید زیر بار انتصاب کسانی برود که هیچ اعتقادی به برنامه های دولت تدبیر و امید ندارند .

ارسلان شهنی جعفری نیز درخصوص فعالیت سازمان های مردم نهاد گفت : در ۸ سال گذشته بی اعتقادی و بی اعتمادی به فعالیت این نهادها  فرآیند اخذ مجوز NGO ها  را پیچیده کرد و ما انتظار داریم این فرآیند  کوتاه تر شود . بارها پیش آمده که  به افراد  فعال   در سازمان های مردم نهاد برچسب سیاسی می زنند و برای کار آنها اشکال ایجاد می کنند . مشکل دیگر در بحث NGO ها فرآیند تطبیق مجوز تشکل های جوان مردم نهاد با شرایط کنونی است که مجددا باید تمامی مراحل اخذ مجوز را طی کنند که این درست نیست .

عادل طیبی ، فعال سیاسی – اجتماعی  و عضو  دیگر شورای هماهنگی  نیز ضمن تشکر از حمایت  قاطع مهندس خبیردر خصوص برگزاری  کنسرت احسان خواجه امیری و حمایت ایشان از فعالیت های قانونی   گفت :البته در سال اقتصاد و فرهنگ هنوز گشایش زیادی در فضای فرهنگی رخ نداده است و ما توقع داریم این فضای پدرسالارانه از میان برود .

وی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار اینکه اصلاح طلبان مجرم نیستند ، افزود : برخی اصلاح طلبی را همانند یک چماق بر سر ما می کوبند ولی ما معتقدیم اصول گرایان واقعی اصلاح طلبان هستند که به اصول انقلاب پایبندند و  به برخوردهای حذفی و گزینشی با اصلاح طلبان معترضیم  .وی همچنین تصریح کرد که از جوانها باید  در تصمیم سازی های   امور مرتبط به خوداستفاده شود.

محمد حسین شکیبا امین ، از فعالین فرهنگی ، سیاسی استان و عضو دیگر شورا نیز  لزوم توجه بیشتر به میراث فرهنگی استان خوزستان را  خواستار شد و گفت : باید برای  ثبت جهانی آثار تاریخی در استانمان تلاش کنیم .

وی اظهار داشت که هم اکنون پرونده ی ثبت جهانی شوش در سازما ن یونسکو در جریان است و باید از این قبیل کارها حمایت شود .

علی رضا شربت دار ، از فعالین سیاسی  وعضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب نیز گفت : با برچسب های اصلاح طلبی  راه را برای استفاده از جوانان اصلاح طلب سد کرده اند. ما از مسئولین انتظار داریم از توانایی ها و قابلیت های فکری این جوانان در جهت تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در سطح استان استفاده کنند.

فرهاد نورآباد عضو شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان نیز گفت : انتخاب برخی مسئولین در استان هیچ ربطی به سیاست های کلی  و جناح های مختلف در کشور ندارد و انتظار می رود  مسئولین جلوی این حرکت های انحرافی ایستادگی کنند . چرا باید فردی که علیه مدیران اصلاحات بولتن تهیه می کرد هم اکنون در پست های حساس در استانداری و ادارات دیگر به کار گرفته شود.

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.