نقش نهان طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاراز زمین های کشاورزی در ایجاد اشتغال

عصر جنوب: توسعه کشاورزی خوزستان یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان بوده و البته در این زمینه طرح هایی را هم ارائه کرده اند که در همین راستا طی سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ به خوزستان طرحی به منظور احیاء ۵۵۰ هزار هکتاراز زمین های کشاورزی در دشت‌های خوزستان به تصویب رسید. اجرایی شدن این طرح بی شک اشتغال بسیاری در خود نهان دارد که عملیاتی شدنش را در شرایط خاص بیکاری در استان بیش از پیش ضروری می سازد.

توجه به توسعه پایدار کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین ضرورت های زندگی امروز بشر مطرح است و در تدوام حیات انسانی، کشاورزی و تولیدات آن نقش بنیادی دارد.

در عرصه جهانی، نگرشی بر زمینه های تحولی جوامع پیشرفته کنونی گویای آن است که منشا توسعه یافتگی بسیاری از این ممالک، مازاد تولید در بخش کشاورزی بوده و در مراحل اولیه توسعه، مبناساز تحولات شده است بنابراین در کشورهای رو به رشد و در حال گذار نیز، کشاورزی در تحکیم پایه های اقتصاد آن نقشی اساسی ایفا می کند.

متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مسئولان اجرایی کشور عملا به اهمیت کشاورزی پایبند نبودند به گونه ای که بودجه مختص به کشاورزی در مقایسه با صنعت و امثال آن ناچیز بود و متقابلا سهمی که کشاورزی در تولید درآمد ناخالص ملی کشور داشت چندان به حساب نمی آمد و در پی آن بخش عظیمی از نیازهای کشور به فرآورده های کشاورزی از جمله گندم از خارج وارد و تامین می شد.

تحریم ها و شرایط خاص اقتصادی امروز ایران و داشتن اقتصادی مقاوم نگاه ها را به سمت کشاورزی به عنوان رکن رکین این اقتصاد معطوف می کند. خوزستان با برخورداری از بیش از ۷/۴ میلیون هکتار زمین زراعی و بیشترین آب های سطحی و همچنین امکان کشاورزی در همه فصول از استانهای با ظرفیت برای عرض اندام در عرصه اقتصاد مقاومتی است.

در استان زرخیز خوزستان، خاک مرغوبی برای کشاورزی وجود دارد که نادیده گرفته شده بود تا اینکه مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۷۶ به منطقه خوزستان و ایلام بر تسطیح اراضی و احیای شبکه‌های آبیاری پایاب سدها تأکید فرمودند. در بررسی‌های اولیهنیز این اراضی ۸۰۰ هزار هکتار برآورد شد اما بعد از ۱۰ سال که اجرای این طرح آغاز شد برآورد شد که در ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای خوزستان و ایلام تسطیح،‌ زهکشی و شبکه‌های آبیاری ایجاد شود.

متاسفانه اما این طرح مغفول ماند و مسئولان استانی با وجود وقوف به ثمرات این طرح برای جوانان خوزستانی تلاشی جدی به منظور تامین اعتبار برای اجرایی شدن آن نکردند.

تا اینکه بعد از ۱۰ سال با اولین سفر هیات دولت در سال ۱۳۸۵ به استان، طرح سفر مقام معظم رهبری به استان «طرح توسعه کشاورزی استان خوزستان» اجرایی شد و به این منظور در قانون بودجه سال ۱۳۸۷ در قالب ۹ ردیف به سازمان جهاد کشاورزی استان در سطحی حدود ۵۰ هزار هکتار واگذار شد. در سفر سوم هیات محترم دولت به استان در سال ۱۳۸۹ به منظور تسریع در اجرایی شدن طرح مزبور، ادامه اجرای کار به موسسه جهاد نصر «از جمله شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت جهاد کشاورزی» واگذار شد.

در سفر دکتر روحانی ریاست‌ جمهوری به استان خوزستان، مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح‌های زیربنایی استان خوزستان اختصاص یافت.

ایجاد ۳۳۰ هزار شغل با اجرایی شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در رابطه با روند پیشرفت این طرح، به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون برای اجرا و تداوم طرح احیا ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان و ایلام معروف به طرح سفر مقام معظم رهبری مشکل نقدینگی و تامین اعتبار وجود ندارد.

حسن علاقه بند ادامه داد: پس از سفر هیات دولت و رییس جمهوری به خوزستان در دی ماه ۱۳۹۲، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار معادل ۳۸ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به مدت سه سال برای اجرای این طرح ملی اختصاص یافته که در سال نخست آن یعنی در سال ۱۳۹۳ حدود ۹ هزار و ۹۰۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و از این اعتبار مبلع شش هزار و ۷۶۰میلیارد ریال آن تخصیص و هم اکنون در اختیار بانک کشاورزی خوزستان قرار گرفته است.

وی گفت: براساس این طرح در مدت سه سال آینده ۳۰۷ هزار هکتار از مجموع ۵۵۰ هزار هکتار، تا پایان سال ۱۳۹۵ نوسازی و تجهیز خواهد شد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر که مجری این طرح عظیم ملی است، در ادامه گفت: مقدمات اجرای این طرح از سال ۱۳۸۹ شروع شد و تاکنون ۷۵ هزار هکتار از این طرح ملی نوسازی و در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته است.

علاقه بند اظهار کرد: با تخصیص اعتبار جدید در سال ۱۳۹۳، کار نوسازی و تجهیز حدود ۵۳ هزار هکتار به زودی شروع می شود.

وی افزود: با اجرای طرح نوسازی و تجهیز ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام، در مجموع ۹ میلیون تن به تولیدات زراعی و باغی این دو استان افزوده می شود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر ایجاد اشتغال برای ۳۳۰ هزار نفر، جلوگیری از پرت آب، اصلاح خاک و تکمیل سرمایه گذاری بالا دستی را از مزایای مهم طرح ویژه سفر مقام معظم رهبری به خوزستان عنوان کرد.

رونق اشتغال با اجرایی شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری

مسئولان خوزستانی در رابطه با مزایای اجرایی شدن این طرح نظرات متفاوتی دارند، استاندار خوزستان معتقد است اگر یک پنجم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان پیاده شود تا حدودی مشکل بیکاری برطرف می شود و قطعا با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تا پایان امسال بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر از افراد بومی استان مشغول به کار شوند.

عبدالحسن مقتدایی با اشاره به اینکه فرمانداران به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای ایجاد اشتغال توجه ویژه داشته باشند، می گوید: به واسطه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری روزانه بالغ بر ۶ میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود که اگر این میزان پول وارد بازار شود، باعث رونق در امر اشتغال خواهد شد؛ پس فرمانداران باید تمرکز خود را بر روی این طرح قرار دهند.

بحث ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی کارشناسی نیست

این در حالی است که نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی می گوید: اظهارنظرهایی که پیرامون اضافه شدن ۹ میلیون تن به محصولات کشاورزی استان خوزستان و ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در این استان مطرح می شود، کذب محض است و مطابق مسائل کارشناسی نیست.

ناصر صالحی نسب ادامه می دهد: شاید محصولات این زمین ها در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله افزایش یابد و بعید است با این کار فرصت شغلی جدیدی ایجاد شود. آماری که ارائه می شود در صورتی صحت دارد که سایر طرح ها و صنایع جانبی اعم از گلخانه ها و پرورش ماهی نیز اجرا شود.

دولت یازدهم مصمم برای اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری

نماینده بهبهان در مجلس با استاندار خوزستان هم عقیده است و در گفتگو با مهر گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان و ایلام خواهد داشت که قرار است از سال آینده وارد فاز عملیاتی جدید شود.

محمد باقر شریعتی اضافه کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری یک طرح مهم و موثر در حوزه کشاورزی خوزستان است و دولت یازدهم با تامین اعتبارات لازم برای اجرای این طرح مصمم به پیگیری و به اتمام رساندن آن است.

وی اظهار کرد: انتظار می رود در سال ۹۳ با توجه به تامین اعتبارات لازم و فراهم شدن مقدمات لازم، اجرای طرح با شدت و جدیت بیشتری پیگیری شود تا آینده مطمئن تری در رابطه با افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان توسعه این مناطق رقم بخورد.

از نیروهای بومی استفاده شود

امام جمعه موقت اهواز در رابطه با این طرح به خبرنگار مهر گفت: ۱۸ سال پیش دستور اجرای این طرح صادر شده که تاکنون تنها ۱۷ درصد آن اجرا شده است و اگر قرار بر این باشد که پیشرفت طرح با این منوال ادامه پیدا کند تا ۸۳ سال آینده طرح به صورت کامل اجرا می شود و این پیشرفت کند مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست.

آیت الله محسن حیدری ادامه داد: در هیچ کجای کشور مثل خوزستان آب و خاک مناسب وجود ندارد. حدود ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خوزستان تولید می شود و با اجرای طرح مقام معظم رهبری (۵۵۰ هزار هکتاری) این تولید به ۲۴ میلیون تن افزایش پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: اجرای این طرح باعث ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی می شود و باید توسط زنان و مردان خوزستان اجرا شود و در کل باید از نیروهای بومی استان استفاده شود که خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۵ درصد از نیروهای اجرای طرح بومی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، امام علی (ع) فرموده است: هر کس آب و خاک داشته و با این حال نیازمند باشد خداوند او را از رحمت خود دور می کند، این گهر گفته به آدمیان تنبه می دهد که آب و خاک سرمایه ای است عظیم و ماندگار و خداوند آن دو را به گونه ای خلق فرموده که آدمی با تکیه بر دانش و تجربه و با بهره وری از تدبیر درست از دامن آن دو نیازهای خود را برآورد محیطی سالم برای ادامه حیات خود و هم نوعانش پدید آورد.

مسئولان خوزستان با الگو قرار دادن فرمایش امام علی (ع) می توانند برای اجرای طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاری زمین های کشاورزی آستین همت را بالا بزنند و هر چه سریعتر بستر لازم را برای خودکفایی و استقلال استان در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته و صدور آن را فراهم آورند. اگر این طرح از سال ۷۶ تاکنون سالی ۲۵۰۰ هکتار به سطح زیر کشت افزوده بود تا حالا به تمامی اهداف این طرح رسیده بودیم.

———————————–
گزارش: سهیلا باوری

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.