بیش از ۸۰ درصد خط آهن جنوب فرسوده است

عصر جنوب: مدیرعامل راه آهن علت برخی سوانح در راه آهن جنوب را فرسوده بودن و سن بالای خطوط ریلی این مسیر عنوان کرد و افزود: تقریبا بیش از ۸۰ درصد خطوط این مسیر به شدت فرسوده است.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به بسته شدن راه آهن جنوب در روز گذشته، به دلیل خروج دو واگن باری از خط در تونل، گفت: خطوط ریلی جنوب کشور، ۷۰ ساله اند در حالی که در حالت استاندارد، از یک خط ریل، حداکثر ۳۰ سال باید استفاده شود.

برای هشتمین بار خط آهن تهران- خوزستان مسدود شد

خروج یک واگن قطار باری از ریل در مسیر اندیمشک – دورود موجب مسدود شدن خط آهن تهران – خوزستان برای چندمین بارطی شش ماه گذشته شد.
مسوول روابط عمومی اداره کل راه آهن ناحیه زاگرس در این رابطه اظهار کرد: بر اثر خروج یک واگن قطار باری از خط در ایستگاه تنگ هفت در حد فاصل استانهای خوزستان و لرستان این مسیر برای ساعاتی بر روی قطارها بسته شد.
‘ حسین علی مریدی ‘ تصریح کرد: این حادثه حوالی ساعت ۲۱ امشب رخ داد و بدنبال آن ماموران راه آهن ناحیه زاگرس برای بازگشایی مسیر وارد عمل شدند و طبق اطلاع واصله مسیر مذکور دقایقی پیش بازگشایی شده و حرکت قطارها در مسیر تهران – خوزستان و بالعکس تا دقایقی دیگر از سرگرفته می شود.

این حادثه هشتمین مورد خروج قطار از خط در حد فاصل استان های لرستان و خوزستان از ابتدای امسال تاکنون است، که به گفته کارشناسان، از فرسودگی خطوط ریلی ناشی می شود.
هفته گذشته نیز خروج چهار واگن قطار باری از خط در حد فاصل استانهای لرستان و خوزستان موجب مسدود شدن خط آهن تهران ، خوزستان برای حدود ۲۴ ساعت شد.
به گفته کارشناسان خطوط آهن هر ۱۰ سال یکبار باید بازسازی شود ، این در حالی است که محور راه آهن ناحیه زاگرس از سال ۸۰ تاکنون بهسازی نشده است، که این نکته باید مد نظر مسئولین قرار بگیرد.
تلاش برای افزایش ایمنی به عنوان یکی از مهمترین شاخص های راه آهن است که باید ببینیم آیا این ۸ حادثه که از ابتدای امسال تاکنون رخ داده روند بازسازی خط راه آهن ناحیه زاگرس را تسریع خواهد بخشید یا خیر؟
اداره کل راه آهن ناحیه زاگرس در استان خوزستان دارای ۱۲ ایستگاه با حوزه استحفاظی ۲۲۲ کیلومتر نقش مهمی در جابه جایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.
راه آهن اندیمشک – لرستان که از سال ۱۳۱۷ مورد بهره برداری قرار گرفته به دلیل فرسودگی حادثه ساز شده و نیازمند بازسازی است.
راه آهن مذکور که نقش مهمی در انتقال و جابجایی کالا و بار از بنادر جنوبی کشور همچنین جابجایی مسافر دارد یک خطه بوده و هنگام بروز سوانح مسدود می شود.

شوشان

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.