همکاری نکردن وزارت نیرو / شرکت ایتالیایی به کمک زهاب های استان می آید

عصر جنوب: استاندار خوزستان گفت: طبق پیش بینی های به عمل آمده در صورت اتمام طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان، تا پایان سال برای ۱۰ هزار خوزستانی اشتغال ایجاد می شود.
عبدالحسن مقتدایی شامگاه سه شنبه در کارگروه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان اظهار کرد: مجموعه های درگیر برای تامین لوازم مصرفی خود در حین اجرای طرح، حتما از ظرفیت های استان خوزستان استفاده کنند. اینکه ملزومات طرح از سایر استانها و با صرف هزینه های بالای حمل و نقل تهیه شوند اصلا قابل قبول نیست. برخی از کارگاه های طرح به انباری برای ارائه محصولات مصرفی ازخارج از استان مخصوصا تهران تبدیل شده است که این امر برای استانی که ازحیث تامین لوازم مصرفی از ظرفیت بالایی برخوردار است جای تاسف دارد.

مقتدایی در ادامه با اشاره به لزوم هماهنگی سازمان های مرتبط با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری افزود: وحدت و انسجام توام با منطق در اتخاذ تصمیمات، انتظاری است که ازسازمان های درگیر خصوصا آب و برق و جهاد کشاورزی می رود.

وزارت نیرو همکاری نمی کند

مدیرعامل موسسه جهاد نصر که مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان است نیز در این کارگروه با انتقاد از وزیر نیرو گفت: مهمترین مسئله در پیشرفت کار،تامین آب است که دراین مورد مکاتباتی با چیت چیان وزیر نیرو داشتیم اما متاسفانه پاسخی به دست نیامد.

یداله شمایلی ادامه داد: پس از اینکه پاسخی از وزارت نیرو جوابی نگرفتیم ادامه مکاتبات را با معاون اول رئیس جمهور انجام دادیم که در حال پیگیری هستیم.

پیشرفت ۴۰ درصدی طرح

در ادامه جلسه دبیر اجرایی خانه کشاورز خوزستان از پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی طرح توسعه کشاورزی خوزستان خبر داد و افزود: نباید کیفیت اجرای کار را فدای سرعت کرد. هم اکنون از مجری طرح انتظار می رود که هرچه سریعتر کار را تمام کند که این موضوع اشتباه است. اگر زهکشی، تسطیح و کانال گذاری خوب انجام شود باعث ایجاد فرصت های اشتغال و تولید بیشتر می شود و تا مدت ها اراضی خوبی همچون اراضی دزفول و توسعه نیشکر خواهیم داشت.

مسعود اسدی ضمن اعتراض به عملکرد ناظران طرح گفت: ناظران فعلی طرح، همان هایی هستند که پروژه ناموفق سد گتوند را نظارت کردند. انتظاری که می رود این است که در مورد نظارت تجدید نظر صورت پذیرد. البته پیشنهاد ما نظارت مردمی است که بسیار مهم است و بازدهی بیشتری دارد.

استفاده مجدد از زهاب ها در طرح

محمدرضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشت هدررفت آب به صورت زهاب را ازمعایب طرح های سنتی آبیاری دانست و گفت: به منظور استفاده مجدد از زهاب ها اخیرا با یک شرکت ایتالیایی که سابقه هشت سال فعالیت موفق در عراق دارد مذاکراتی انجام دادیم که امیدواریم هدررفت آب را کاهش دهیم.

شمسایی ادامه داد: رودخانه ها باید مدیریت کیفیت شوند که این امر در کشور و استان ما صورت نمی پذیرد. بر این اساس باید از کشت محصولاتی که به آبیاری فراوان نیاز دارند جلوگیری شود. فراموش نکنیم که مسئولان کشوری در هنگام انتقال منابع آبی از خوزستان مباحث کمی را مطرح می کنند و هیچ کس از مسائل کیفی آب سخنی به میان نمی آورد که در نهایت منجر به بی کیفیت شدن آب درحوزه پائین دست که عموما شامل آبادان و خرمشهر است، می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.