حاشیه‌نشینی پیامد اعمال سیاستهای نادرست است

عصر جنوب: معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها گفت: این جابه جایی عظیم جمعیت بی شک تغییرات بزرگی را در حوزه روابط به وجود آورده است، بنابراین در این زمینه باید به گونه ای اقدامات خود را تدبیر کنیم که این جابه جایی‌ها منجر به کاهش تولید به ویژه تولیدات زراعی نشود.

هوشنگ خندان‌دل در گردهمایی شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر، دهیاران، و مدیران کل حوزه عمران در استان که امروز، پنج‌شنبه(۳ مهرماه) در سالن سینما هلال اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دوره طولانی نیست که مسیر اداره شهرها و روستاها توسط تشکل هایی به نام شوراهای اسلامی برگرفته از آرا مردم در کشور آغاز شده است. به هر حال راه طولانی را باید طی کرد تا بلوغ و پختگی لازم را در این عرصه پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره کوتاه در مسیر خود با مخاطرات زیادی مواجه شدیم؛ اکنون نیز این مخاطرات وجود دارد و باید راه حل مقابله با این مخاطرات را خوب شناسایی و با تدبیر نسبت به حل و فصل آنها اقدام کنیم.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: یکی از مشکلات چنانچه مطرح شد، جا به جایی زیاد جمعیت طی این سال‌ها بوده است. در گذشته با مراجعه به آمارهای جمعیتی سخن از این بود که ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها زندگی می کنند اما امروز در گزارش‌ها شاهد این هستیم که ۷۰ درصد در شهرها و ۳۰ درصد در روستا ساکن هستند.

خندان‌دل عنوان کرد: علاوه بر جلوگیری از کاهش تولیدات زراعی به واسطه این جا به جایی‌ها، باید به گونه ای تصمیم‌گیری کنیم که جا به جایی جمعیت موجب تخلیه شهرهای کوچکتر و به ویژه شهرهای مرزی به نفع شهرهای بزرگ و در واقع در مرکز کشور نشود.

وی راه حل خوب برای این مشکل را پیروی از سیاست های عدم تمرکز عنوان کرد و افزود: در سیاست های عدم تمرکز که در دوره اخیر محور اصلی اقدامات توسعه گرایانه دولت و وزات کشور است، تلاش بر این است که اولا رویه ها و سازوکارهایی که وجود دارد به گونه ای ساماندهی شود که زمینه تشویق مردم را به مهاجرت به مرکز شهر و شهرهای بزرگ فراهم نکند و امکاناتی که در اختیار شهرها قرار می گیرد در بهترین وجه به مصرف برسد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین به حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ کشور اشاره کرد و افزود: اگر امروز مشاهده می کنیم که شهرهای بزرگ با مشکل حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی روبه‌رو هستند این نشان‌دهنده آن است که در اعمال سیاستهای عدم تمرکز مشکلاتی وجود داشته است. اگر در اهواز، تهران و مشهد می بینیم بخش زیادی از جمعیت در حاشیه شهرها زندگی می کند باید بدانیم که این پیامد اعمال یک سیاست نادرست است و این سیاست در بلندمدت منافع کشور را تامین نخواهد کرد.

خندان‌دل گفت: در این زمینه باید به گونه ای رفتار کنیم که امید به زندگی و جذابیتهای زندگی در شهرهای کوچک افزایش یابد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور عنوان کرد: بخشی از این سیاست معلول آن است که منابع مالی را در مناطق حاشیه مصرف کنیم. این سوال وجود دارد؛ آیا منابعی که در اختیار ما قرار می گیرد به بهترین وجه استفاده می شود؟ دقت داشته باشید از منابعی که در اختیار دارید باید در بهره‌ورانه‌ترین حالت ممکن استفاده کنید.

خندان دل افزود: اساس اولویت اداره جوامع به وسیله شوراها را درست مصرف کردن منابع تشکیل می دهد. از آنجا که بزرگترین پشتیبان شما مردم هستند، اگر در مصرف منابع و حفظ و نگهداری امکانات موجود دقت لازم را به خرج دهید، روز به روز حمایت های مردمی افزایش یافته و می توانید از طریق جلوگیری از مصرف بی رویه منابع، کارهای بهتری انجام دهید.

وی گفت: بیشتر مواقع شاهد آن هستیم که پروژه هایی اجرا می شوند اما این پروژه ها در زمان هایی بسیار کوتاه تر از آنچه که به طور طبیعی باید عمر کنند، تخریب می شوند که این بازتاب خوبی در مردم به وجود نمی آورد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اظهار کرد: در جهت درست مصرف کردن منابع باید از گسترش بی رویه تشکیلات شهرداری ها و دهیاری ها اکیدا جلوگیری کرد. افزایش جمعیت کارکنان چند مشکل ایجاد می کند؛ یکی اینکه تا چشم بر هم بزنید تمام وجوهی که در قالب بودجه در اختیار شما قرار می گیرد برای حقوق کارکنان صرف می شود، دوم اینکه پرسنل زیاد مانع کار همدیگر می شوند و از همه مهم‌تر ممکن است زمینه فساد نیز در این شرایط فراهم شود.

خندان دل در ادامه به مشکلات تغییر کاربری اراضی گفت: در تغییر کاربری اراضی به صورت غیرقانونی باید بسیار مراقبت کرد. به خصوص در دهیاری ها که گزارش‌های بسیار نگران کننده‌ای در این باره به وزرات کشور رسیده است. وزارت کشور و دولت نیز در تلاش در جهت مقابله با این رویه ناصواب است. به هیچ‌وجه نباید اراضی زراعی و مراتع جنگلی قربانی طمع منفعت طلبانه گروهی قرار گیرد.

وی در خصوص تامین منابع و رسیدگی به کمبودها و کاستی های شهرداری ها و دهیاری ها در کشور گفت: تلاش شده در این دوره در مسیر رو به بهبود قدم برداریم که در این جهت اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است؛ یکی از این اقدامات تامین ۵۲۰۰ خودرو شامل آتش نشانی، حمل زباله و برخی ماشین آلات نیمه سنگین جهت ارائه خدمات است که بین شهرهای کوچک و دهیاری ها توزیع خواهد شد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: مقدمات تهیه خودروها انجام شده و در آینده ای نزدیک شاید تا دو یا سه ماه آینده تحویل خواهند شد و قطعا استان خوزستان در اولویت نخست توزیع این ماشین آلات قرار خواهد گرفت.

خندان دل ادامه داد: در سال جاری نیز ۳۰۰ هزار تن قیر در قالب دو قرارداد تامین شده که بین شهرهای کوچک و دهیاری های کشور توزیع خواهد شد. در این زمینه نیز استان خوزستان در اولویت قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: در توزیع منابع و جبران کمبود ها نباید تنها هزینه کرد باشد بلکه درست مصرف کردن منابع اهمیت بسیار دارد و در منظر مردم باید این موضوع شکل بگیرد که اگرچه منابع اندکی وجود دارد ولی با دقت و مراقبت مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: از جهت رسیدگی مالی به شوراها، شهرداری ها، و دهیاری ها که دغدغه امروز شماست سعی می شود نسبت به سال گذشته حداقل منابعی که در اختیار شما قرار می گیرد، دو برابر باشد و این موضوع هم در استان و هم در مرکز پیگیری خواهد شد.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.