دکتر کیانوش راد: دین در ساخت فرهنگ و ارتقاء باورهای فرهنگی موثر بوده است

عصر جنوب: نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید با فرهنگ مردم برخورد تقدیسی یا تخریبی داشت، ادامه داد: فرهنگ را با رویکرد انتقادی باید نگریست و عناصر مثبت و منفی آن را شناخت و با پالایش و ویرایش آن، در جهت ارتقاء و تعالی بخشی آن گام برداشت.

رئیس بنیاد خوزستان شناسی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایرانی نباید به ایدوئولوژی تبدیل شود، اذعان داشت: تبدیل فرهنگ ایرانی به نوعی ایدوئولوژی برای جامعه، خطرناک است.

 

دکتر محمد کیانوش راد که در جمع اعضای این بنیاد سخن می گفت ضمن گرامی داشت و تبریک هفته دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی جدید به دانش آموزان و دانشجویان، با اشاره به فرهنگ ایرانی، اظهارداشت: فرهنگ به عنوان مجموعه ای از آداب و رسوم، عقاید و باورهای مردم هر سرزمین خود تلقی می شود و باید در جهت شناختن و شناساندن فرهنگ هر سرزمین با رویکرد انتقادی برخورد کرد.

 

وی افزود: تبدیل فرهنگ به عنوان ایدئولوژی از جمله خطراتی است که ممکن است در هر جایی تبدیل به یک ابزار بازدارنده تلقی شود.

 

نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید با فرهنگ مردم برخورد تقدیسی یا تخریبی داشت، ادامه داد: فرهنگ را با رویکرد انتقادی باید نگریست و عناصر مثبت و منفی آن را شناخت و با پالایش و ویرایش آن، در جهت ارتقاء و تعالی بخشی آن گام برداشت.

 

کیانوش راد، تصریح کرد: وقتی از فرهنگ ایران نیز سخن می گوییم، منظورمان برخورد با چنین رویکردی است؛ هرگونه تغییر و تحول، تکمیل و یا بازسازی عناصر فرهنگی باید با معیار عرف زمانه و با تکیه بر نظر عقلا آن جامعه گسترش یابد.
رئیس بنیاد خوزستان شناسی، تاکید کرد: ایران سرزمین و محدوده جغرافیایی است که همه اقوام ساکن آن از عرب، لر، کرد، ترک، بلوچ و … در تشکیل فرهنگ آن نقش داشته اند و در مقاطع مختلف زمانی اقوام مختلف توانسته اند در این سرزمین نقش موثری داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه تاریخ این سرزمین، گویای موثر بودن نقش عرب ها، ترک ها، کردها، لرها در آن بوده، گفت: هرگونه تحولی نیز جز با تکیه بر گذشته و البته با تکیه بر وجوه مثبت آن، ابتر و نارسا خواهد شد.

 

این فعال اجتماعی، اضافه کرد: بسیاری از وجوه فرهنگ در جامعه ما ، صرف نظر از مثبت یا منفی بودن آن، ارتباطی با دین ندارد؛ البته دین در ساخت فرهنگ و ارتقاء باورهای فرهنگی موثر بوده است اما همانی فرهنگ و دین، اشتباهی است که بعضا و به کرار اتفاق افتاده است  و بعضا عده ای مواردی از عرف را به عنوان دین تبلیغ کرده اند و این نوعی نگرش نادرست در فرهنگ است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضا مشاهده می شود فعالان مذهبی ما به دلیل همین اشتباه نتوانسته اند از جنبه های مثبت تاریخ پیش از اسلام و حتی حوزه هنر، استفاده مطلوب را به نفع ارتقاء فرهنگ ایران داشته باشند.

 

کیانوش راد، با تاکید بر اینکه فرهنگ همواره در حال تغییر خواهد بود، اذعان داشت: مساله مهمی که باید به آن خیلی توجه کرد، عدم تحقیر سایر فرهنگ ها و “مطلق” ندانستن فرهنگ خودی است.

 

رئیس بنیاد خوزستان شناسی، ادامه داد: فرهنگ هر قوم و یا سرزمینی اگر شکل ایدئولوژیک و همواره با “مطلق” انگاری دیده شود به ابزاری خطرناک برای حذف سایر فرهنگ ها تبدیل می شود.

 

این نماینده سابق مردم اهواز، بیان داشت: در سرزمین ها و استان های چند قومیتی، مهمترین وظیفه فعالان فکری و روشنفکران برخورد انتقادی با فرهنگ خود است که این مسئله را در خوزستان نیز شاهد هستیم و میبینیم سران اقوام به شیوه ای هوشمندانه در جهت اصلاح و بازسازی و پالایش آن گام برداشته اند.

 

کیانوش راد، ایران را برای همه ایرانیان و خوزستان را متعلق به همه اقوام ساکن در آن دانست و افزود: تنها برخورد عادلانه با اقوام است که می تواند به پیوستگی بیشتر اقوام در خوزستان و ایران کمک کند.

 

وی خطاب به مسئولان فرهنگی کشور، عنوان کرد: در این زمینه مسئولان باید همواره با دقت برخورد کنند؛ حضور همه فرهنگ ها به شکوفایی بیشتر فرهنگ ایرانی کمک خواهد کرد.

 

رئیس بنیاد خوزستان شناسی، ادامه داد: زبان، ادبیات، فولکلور و … همه منابع و گنجینه هایی است که باید به درستی از آن بهره مند شد.

 

کیانوش راد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس، اظهارداشت: ما باید به خوزستانی بودن خود افتخار کنیم. این استان، سرزمین ایثار و شهادت است و هر انسان منصفی می داند که ایثارگران و بسیجیان با چه عظمت و افتخاری از خاک این کشور دفاع کردند.

 

وی ، اضافه کرد: خوزستان در دفاع مقدس، تجلی گاه اراده و وحدت اقوام سراسر ایران زمین در دفاع از کیان ایران و جمهوری اسلامی ایران است.

 

این فعال فرهنگی، با اشاره به اینکه عرب ها، ترک ها، فارس ها،لرها، بختیاری ها و سایر اقوام هر یک در مقاطعی از تاریخ ایران بر فرهنگ ایران زمین تاثیر داشته اند و نام خود را بر فرهنگ این سرزمین حک کرده اند، گفت: تنها راه منطقی و کاربردی؛ نگریستن به این جنبه فرهنگی با دیدی انتقادی و بهره گیری از آن است.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.