مشاور استاندار خوزستان: انتقال بین حوزه ای آب، بازی کردن با مردم و مسایل اجتماعی است

عصر جنوب: مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت منابع آب و صیانت از رودخانه ها و دبیر نخستین همایش ملی ‘فرصت ها و ظرفیت های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر’ گفت: انتقال بین حوزه ای آب بازی کردن با مردم، مسایل اجتماعی و آب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘مهدی قمشی’ روز چهارشنبه در نشست خبری اعضای کمیته های برگزاری این همایش در اهواز افزود: در شرایط موجود در اهواز و پایین دست رودخانه کارون، کیفیت آب به شدت پایین بوده و نه تنها برای مصرف آشامیدنی که کشاورزی هم غیر قابل تجویز است.

وی گفت:در مورد کارون بزرگ، اگر با هرگونه انتقال آبی مخالفت می شود از این جهت است که این رودخانه دچار تنش شده و به تقویت نیاز دارد.

قمشی اظهارکرد: رودخانه های مهم جهان چیزی بیش از کارون ندارند با این تفاوت که فاضلاب وارد این رودخانه می شود.

استاد دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این در حالی است که با ظرفیت های موجود، این رودخانه می تواند یکی از جاذبه های گردشگری باشد اما به دلیل نبود زیرساخت لازم نتوانستیم از این مزیت استفاده کنیم.

وی افزود: بر اساس معیار سازمان ملل، هر کشوری که ۴۰درصد آب های شیرین خود را استفاده کند آن کشور به بحران آبی رسیده که اکنون بیش از ۸۰درصد آب های شیرین قابل استفاده در کشور مصرف می شود و در حالت خوشبینانه ۲۰درصد به صورت طبیعی جریان دارد.

قمشی گفت: در برنامه توسعه ۱۴۱۰ برای صددرصد این آب برنامه ریزی شده که بر این اساس در دریاچه ارومیه، هورالعظیم و دیگر حوضه های آبی، بحران بروز می یابد.

وی اظهار کرد: با این بحران ها نگرش کارشناسی به آب شکل می گیرد که در این نگرش جدید باید به سمت اصلاح و بهبود مصرف، و نه استفاده بیشتر از آب پیش رفت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید به سمتی پیش رفت که حجم آب های شیرین قابل استفاده به ۵۰ تا ۶۰درصد برسد؛ نظیر آنچه که در دریاچه ارومیه با هزینه های فوق العاده بالا پیگیری می شود.

وی یکی از روش ها در تحقق این هدف را بالا بردن راندمان آب در آبیاری عنوان و اضافه کرد: این راندمان هم اینک در کشور زیر ۳۰درصد و غیر قابل پذیرش حتی برای کشورهای پرآب جهان است.

قشمی با ارایه نمونه ای توضیح داد: راندمان آب در عربستان و امارات ۵۰ تا ۵۵ درصد است اما در اهواز دو برابر آب را استفاده کرده و یک برابر دیگر را هم هدر می دهیم؛ در صورتی که محصولات پرمصرف از نظر آبی را از الگوی کشت حذف کنیم راندمان آبیاری بالا خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه در رودخانه های کارون، مارون، کرخه و حتی سفید رود دچار چالش هستیم گفت: با این بحران، خود و آیندگان را دچار مشکل و مسایل زیست محیطی، و رودخانه ها را نابود می کنیم.

قمشی ادامه داد: باید از تجارب کشورهای جهان و نرم های علمی در این زمینه استفاده و خود را با آنها تطبیق دهیم.

وی گفت: ظرفیت کارون با پنج سد فعلی کامل شده و شاید برای یک سد دیگر در شاخه خرسان کهگیلویه و بویر احمد ظرفیت وجود داشته باشد اما دیگر کشش ندارد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و از اعضای کمیته برگزاری این همایش هم گفت: هم اینک مشکل کمبود آب نداریم بلکه مصرف ما نادرست است.

‘مسعود صفایی پور’ افزود: شیوه، الگو، فرهنگ و سبک زندگی در مورد مصرف آب را باید رعایت کرد، در غیر این صورت روزانه با بحران روبه رو خواهیم بود.

دیگر عضو کمیته برگزاری همایش نیز گفت: کاهش آب، کاهش درآمد و تولید در بخش کشاورزی و گردشگری در تمام ابعاد را به دنبال خواهد داشت و در آینده با کاهش مشاغل روبه رو خواهیم بود.

‘سعید امان پور’ افزود: کاهش درآمد و شغل باعث افزایش فقر می شود و ساده ترین شکل آن شکل گیری مناطق فقیر نشین است که مسایل حاد امنیتی، سیاسی و اجتماعی را به دنبال دارد.

یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز هم گفت: در اهواز هیچ منبعی برای دریافت آب از منابع آب های سطحی وجود ندارد.

‘افشین تک دستان’ افزود: صنایع خوزستان فاضلاب خود را وارد رودخانه کارون می کنند در حالی که می توان ۸۰ درصد این فاضلاب را با انجام عملیات تصفیه به صورت پساب وارد رودخانه کرد.

وی ادامه داد:با وجود اینکه دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند آلاینده های آب را بگیرد یون های مطلوب را هم حذف می کند و مشکلاتی را برای افراد بویژه برای کودکان و نوجوانان ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه گفت: به همین دلیل میزان فساد و خرابی دندان بالا رفته چرا که این دستگاه ها میزان فلوراید موجود در آب را به صفر می رساند.

وی توصیه کرد: با توجه به وارد مدار شدن مرحله نخست آبرسانی به اهواز در قالب طرح غدیر مردم از آب تصفیه شده خانگی و نه آب تصفیه کن های خانگی استفاده کنند.

‘محمد ده چشمه’ یکی از اعضای هیات علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز هم گفت: در مورد رودخانه کارون از بعد منظرشناسی در اهواز کاری صورت نگرفته که امید می رود با کارهای مطالعاتی و پژوهشی راهکاری مفیدی در این زمینه ارایه شود.

نخستین همایش فرصت ها و ظرفیت های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر ،روزهای ششم تا هشتم اسفند امسال در اهواز برگزار می شود.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.