گاومیش‌ها هم از تبعات انتقال آب در امان نمی‌مانند

عصر جنوب: یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در خصوص چالش‌هایی که برای پرورش گاومیش در اثر انتقال آب کارون ایجاد می‌شود، گفت: پرورش گاومیش در خوزستان بدون آب امکان‌پذیر نیست.

محمدجواد بهتاش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کم‌آبی که درپی انتقال آب کارون در استان به وجود آمده است، اظهارکرد:‌ کارون مبدا پرورش گاومیش در خوزستان است و وقتی آب آن از سطح معین و مشخص کاهش یابد، پرورش گاومیش با مشکل جدی مواجه می‌شود.

وی افزود: گاومیش عمدتا در مجاورت رودخانه کارون پرورش می‌یابد زیرا این دام بیش از هر چیز نیاز به آب دارد و زمان طولانی از روز را در آب می‌گذراند. از طرفی علوفه مورد نیاز آن نیز از حوزه کارون تامین می‌شود.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی ادامه‌داد: وقتی آب نباشد قطعا علوفه رشد نمی‌کند و گاومیش‌داران با مشکل تامین علوفه مواجه خواهند شد و این امر بیشتر آنان را مجبور به فروش دام خود می‌کند.

بهتاش تصریح‌کرد: کاهش پرورش دام به‌طور تدریجی، کاهش تولید لبنیات به ویژه فراورده‌های لبنی که از شیر گاومیش تولید می‌شود را درپی دارد. این موضوع ضربه اقتصادی بزرگی به دامداران وارد خواهد کرد.

وی بیان‌کرد:‌ بسیاری از روستاییان خوزستان از کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کنند و حرفه دیگری جز این ندارند که از آن درآمدزایی کنند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: نباید فقط به آثار اقتصادی صرف در انتقال آب کارون توجه شود بلکه باید همه تبعات آن را در نظر بگیریم. کم‌آبی علاوه بر برچیدن گاومیش‌داری، تبعات اجتماعی از جمله بیکاری، مهاجرت و بزهکاری را درپی دارد.

بهتاش با اشاره به پرورش گاومیش در مجاورت آب اظهارکرد: گاومیش‌ها به لحاظ طبیعی توان مقابله با شرایط کم‌آبی را ندارد و به مرور زمان از بهره‌وری آنان کم می‌شود. از سوی دیگر در شرایط کم‌آبی گاومیش ضعیف شده و زاد و ولد آن‌ها کمتر می‌شود.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.