پاسخ آموزش و پرورش به خبر محرومیت از تحصیل ۱۲۰۰۰ کودک خوزستانی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به خبر منتشر شده با عنوان « تصویر تلخ فقر در خوزستان/ ۱۲۰۰۰ کودکی که به مدرسه نمی روند» که اشاره به “فایل ۱۲ هزار نفری از کودکان بازمانده از تحصیل در آموزش و پرورش استان خوزستان” داشت، واکنش نشان داد.

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این جوابیه آورده است:

«فایل مورد اشاره در خبر مذکور حاوی اطلاعات خام می باشد که از سوی وزارت آموزش و پرورش بر اساس اطلاعاتی دریافتی از ثبت احوال و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تنظیم شده و در اوایل سال ۹۷ به اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ارسال شده است که در این فایل خام بیش از ١٠٠٠ نفر از کدهای ارسالی فاقد هرگونه آدرس یا دارای آدرس اشتباه بودند، برخی دارای کد ملی اشتباه و برخی از صاحبان کدهای ملی نیز از استان مهاجرت کرده اند و در حال حاضر جزو این آمار محسوب نمی شوند.

انسداد مبادی بی سوادی که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق عدالت آموزشی در کشور صورت می گیرد، از مهمترین و اساسی ترین سیاست های وزارت آموزش و پرورش مطابق با اهداف اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است . از این رو به محض دریافت فایل مذکور، در استان خوزستان با تشکیل کارگروهی متشکل از استانداری خوزستان، آموزش و پرورش ، بهزیستی و سازمان های مردم نهاد حدود ۵ هزار و ۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل مورد شناسایی قرار گرفتند که ادامه فرآیند شناسایی و جذب این کودکان با جدیت در حال انجام است.

از ۵ هزار و ۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل که در استان خوزستان مورد شناسایی قرار گرفتند ، ۱۹۰۰ نفر آنان بد سرپرست و ۶۰۰ نفر معلول یا کم توان ذهنی هستند و تعداد ۱۵۰۰ نفر نیز به سایر استانها مهاجرت کرده و از استان خوزستان خارج شده اند . در نهایت ۱۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در این استان جذب شدند و به چرخه آموزش و پرورش برگشتند.

متاسفانه در فایل آماری کودکان بازمانده از تحصیل که همه ساله به وزارت آموزش و پرورش ارسال می شود، آن تعداد از کودکانی که در سالهای گذشته مورد شناسایی و جذب قرار گرفتند و یا به سایر استانها مهاجرت کرده اند، در نظر گرفته نمی شود که لازم است برای “شفاف سازی در خصوص تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در هر استان” این موضوع مورد توجه مسئولان سازمان ثبت احوال و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد.

انسداد مبادی بی سوادی در چهارمرحله شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشتِ کودکان بازماندگان از تحصیل انجام می شود و آموزش و پرورش دو وظیفه آموزش و نگهداشت این کودکان را بر عهده دارد و برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل دارای شرکایی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد، صدا و سیما، ثبت احوال، بهداشت و درمان و … است که لازم است این شرکا کودکان بازمانده را پس شناسایی و جذب در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

بنا بر تاکید جدی استاندار خوزستان مبنی بر اینکه « هیچ کودک خوزستانی نباید به دلیل فقر و مشکلات مالی از تحصیل بازماند» ، یکی از محورهای مهم فعالیت کارگروه «شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل» در استان خوزستان تامین و اختصاص منابع مالی لازم برای فراهم کردن وسایل مورد نیاز برای تحصیل این کودکان است که در این طرح کودکان واجب التعلیم و بازمانده از تحصیل در سطح استان خوزستان مورد حمایت های اجتماعی و اقتصادی استانداری خوزستان قرار می گیرند.»

مطالب پیشنهادی