سرپرست وزارت رفاه خبر داد: استقرار ۵ هزار تیم پیشگیری بهزیستی در محلات با ریسک بالای اعتیاد / ۲۳ درصد کارگران عسلویه معتادند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم لحاظ پیوست های اجتماعی در برنامه ریزی های کشور به آسیب های اجتماعی در منطقه عسلویه اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقی که در این شهر انجام شده است ۲۳ درصد جامعه کارگران دچار معضل اعتیاد هستند و این موضوع نشان از این است که بحث های پیوست های فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی را در پروژه‌های بزرگ توسعه زیربنایی کنار گذاشته ایم.

۵ انوشیروان محسنی بندپی در جلسه شورای اجتماعی خوزستان که امروز (۱۵ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به ایجاد شکاف در جامعه و افزایش روزافزون آسیب های اجتماعی اظهار کرد: تحولات سریع در محیط زیست، صنعتی شدن زندگی و نگاهی که به مسائل توسعه کشور داشته ایم، در این عوامل موثر هستند.

وی افزود: با نگاه به برنامه های اول تا پنجم می‌بینیم که اقتصاددانان برای ما برنامه ریزی می کردند و هیچ وقت از جامعه شناسان و کسانی که متخصص جامعه شناسی و علوم اجتماعی هستند، برای نگارش برنامه‌ریزی‌های مسائل اجتماعی دعوت نشده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آسیب های اجتماعی در منطقه عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: طبق تحقیقی که در این شهر انجام شده است ۲۳ درصد جامعه کارگران دچار معضل اعتیاد هستند و این موضوع نشان از این است که بحث های پیوست های فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی را در پروژه‌های بزرگ توسعه زیربنایی کنار گذاشته ایم.

محسنی بندپی گفت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت در سال ۱۹۴۷، سلامت تنها نبود بیماری نیست بلکه آسایش روحی، روانی، سلامت معنوی و اجتماعی را شامل می شود که این موضوع را فراموش کرده ایم. شاید انواع واکسیناسیون را انجام داده ایم اما به سلامت اجتماعی نگاه علمی نداشته ایم.

وی افزود: عدم نگاه علمی کارشناسی و دقیق، بروز و شیوع و رشد آسیب های اجتماعی را در اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اختلال روحی و روانی و حاشیه نشینی در بر داشته است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رویکرد دولت دوازدهم در زمینه سلامت اجتماعی بیان کرد: از مهمترین رویکردهای این دولت در کنار مجلس شورای اسلامی، بحث ایجاد سلامت اجتماعی است و برای اولین بار در برنامه های توسعه ای به سلامت اجتماعی نگاه علمی و کارشناسی شده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی نیازمند پیشگیری است، تصریح کرد: یک دستگاه دولتی نمی تواند به تنهایی در بحث آسیب های اجتماعی عمل کند و پیشگیری از این آسیب ها نیازمند هم افزایی بین دستگاه‌های دولتی و نگاه اجتماع محور از بیرون است و باید از طریق سازمان های مردم نهاد، اجتماعی کردن این آسیب ها و کمک گرفتن از مردم حل شوند و دولت باید سیاست گذاری ها را انجام دهد.

محسنی بندپی با اشاره به اجرای طرح نماد جهت کاهش آسیب های اجتماعی بیان کرد: برای نخستین بار در طرح نماد برای تدوین و تولید بسته های مددکاری و بسته های روانشناسی ۹ دستگاه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه برخی از عوامل کاهش آسیب های اجتماعی از جمله توانمندسازی باید از سنین پایه انجام شود، گفت: این طرح در حال ملی شدن است و برای اولین بار ۹ وزارتخانه دور هم جمع شده اند تا از سنین پایه در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی کار کنند. نتایج طرح نماد شاید ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر نشان داده شود اما اجرای آن از اکنون آغاز شده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در این جهت اقدامات خوبی انجام شده است البته سه استان در افغانستان که با ایران هم مرز هستند، ۳۰۰ درصد سطح تولید کشت مواد مخدر را افزایش داده اند و طبیعتا صف اول مقابله با عرضه مواد مخدر نیز نیروهای ناجا هستند.

وی با تاکید بر اصل قرار دادن پیشگیری در همه مسائل گفت: در زمینه مبارزه با مواد مخدر، پنج هزار تیم سازمان بهزیستی در پنج هزار محله که ریسک بالایی دارند استقرار یافته اند و در حال انجام پیشگیری هستند.

محسنی بندپی تصریح کرد: کمپ ها در درمان اعتیاد هیچ اثربخشی ندارند و باید این موضوع را بپذیریم که دیگر زمان آزمون و خطا سپری شده است. به همین دلیل به سمت درمان اجتماع مدار رفته ایم زیرا اثربخشی این نوع درمان ببش از ۳۵ درصد است در حالی که راندمان اثربخشی در کمپ ها پنج درصد است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در بحث درمان اعتیاد به دو گروه سنی زنان و کودکان توجه ویژه ای کرده ایم. نقش زنان در بحث اعتیاد می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. به طور مثال در تحقیقی که در استان سیستان و بلوچستان انجام شد، در نظرسنجی در دو مرکز بهبودپذیری و اقامتی کودکان، بالای ۵۰ درصد کودکانی که در این مراکز بودند مادر معتاد داشتند.

محسنی بندپی گفت: در بحث درمان اعتیاد حلقه مفقوده ای وجود دارد که در آنزمینه غفلت کرده‌ایم. عدم توانمندسازی افرادی که مراحل پاکی را طی می‌کردند و کسانی که دچار ناراحتی خانوادگی و بیکاری و معضلات دیگری هستند، موجب می شود مجددا به اعتیاد بازگردند. باید بپذیریم در این جهت سیاستگذاری‌های ناقصی داشته ایم. در قانون برنامه ششم، راه اندازی مرکز جامع توانمندسازی و صیانت از بهبود یافتگان مد نظر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: شهرداری یکی از سازمان هایی است که باید در این زمینه اقدام کند. در این خصوص باید ۱۷.۵ درصد بودجه شهرداری ها در مسائل فرهنگی و اجتماعی هزینه شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تلاش جهت کاهش طلاق گفت: سامانه ثبت الکترونیکی طلاق در کشور راه‌اندازی شده است که آثار آن را مشاهده کرده ایم و یکی از راههای کاهش طلاق این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه دادخواست طلاق در دادگاه ثبت شود، در سازمان بهزیستی ثبت می‌شود و به فراخوری که مشکل عنوان می شود، زوجین به مشاوران بخش خصوصی ارجاع داده می شوند. این کار در بدو مساله انجام می شود زیرا در پایان کار طلاق مداخله اثر ندارد. این موضوع در مشهد به عنوان پایلوت اجرا شده است که در سال نخست ۸ درصد و در سال دوم ۱۱ درصد کاهش طلاق داشتیم.

محسنی بندپی بیان کرد: ۴۷ درصد طلاق ها در پنج سال نخست زندگی رخ می دهد یعنی هنوز نتوانسته ایم در بحث توانمندسازی، اجتماع پذیری و تحمل نقد روی زوج های جوان کار کنیم که در حال کار در این زمینه هستیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: خوزستان استان استراتژیکی است و علیرغم فراوانی آب به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب از کمبود آب آشامیدنی رنج می برد. همچنین جنگ تحمیلی و ریزگردها خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه باید نگاه ملی به خوزستان بیشتر باشد، گفت: در بخش سازمان بهزیستی اعلام کرده ایم که اولویت گسترش پایگاه های اجتماعی و اورژانس اجتماعی در خوزستان رعایت شود به طوری که ۱۱ شهرستان این استان از پایگاه اجتماعی برخوردار شده اند.

محسنی بندپی بیان گفت: همچنین مرکز جامع خدمات بهزیستی که تلفیقی از حوزه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری است، در حاشیه شهر اهواز راه‌اندازی خواهد شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: تا قبل از سال ۹۶ به خانواده های یک نفره تحت پوشش بهزیستی ۵۳ هزار تومان مستمری‌ پرداخت می شد، این رقم در ۹۶ سال به ۱۴۸ هزار تومان و در سال ۹۷ به ۱۶۸ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین دولت مکلف کرده ۷۶۰ هزار خانوار پشت نوبتی، تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند و خوزستان نیز اولویت قرار داده شده است.

محسنی بندپی با اشاره به دیگر خدمات سازمان بهزیستی بیان کرد: در هر خانواده ای که دارای یک فرزند معلول باشد، برای بارداری دوم هزینه آزمایش ژنتیک بر عهده سازمان بهزیستی خواهد بود. البته کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند این هزینه را کمیته امداد می پذیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.