وزارت نفت دانشگاه صنعت نفت را تضعیف نکند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت کاری نکند که منجر به تضعیف دانشگاه صنعت نفت شود این دانشگاه نمونه خوبی از ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت است.

محمود صادقی جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار کرد: در دیگر دانشگاه های کشور سالهاست ایده ارتباط صنعت با دانشگاه را مطرح کرده ایم و موفق نبوده در حالی که دانشگاه صنعت نفت به طور طبیعی در دل صنعت است و یک الگوی موفق در این زمینه محسوب می شود.
وی گفت: برداشت دانشجویان دانشگاه صنعت نفت از وضعیت آزمون استخدامی نفت این است که سیاست های وزیر نفت در جهت ضعیف کردن این دانشگاه است البته من هنوز در این باره جمع بندی نکرده ام.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دغدغه دانشجویان این است که این دانشگاه باید کماکان به عنوان محلی برای تربیت نیروی انسانی وزارت نفت باشد و با توجه به قدمت، تجربه و اعضای هیات علمی اش که از سطح بالایی برخوردارند باید حفظ شود و تضعیف نشود.
وی افزود: برداشت کلی من در مذاکراتی که با دسته های مختلف دانشجویی داشتم این است که انها بیش از این که دغدغه منافع شخصی و شغلی داشته باشند دغدغه منافع کلان کشور و منافع ملی را دارند.
صادقی اظهار کرد: دانشجوها با وجود طی کردن یک دوره التهاب اما بسیار منطقی حرف میزدند و مطالباتشان را خیلی آرام بیان میکردند و دغدغه تقویت علمی دانشگاه و صنعت نفت را دارند.
وی اظهار کرد: من هیچ گونه منفعت طلبی شخصی در دانشجویان ندیدم هر چند که انتظاری که درآنها ایجاد شده این است که بعد از فارغ التحصیلی استخدام شوند یا اگر وزارت نفت تغییر رویه ای انجام میدهد آن را عطف به ماسبق نکند.
این نماینده مجلس ادامه داد: دانشگاه صنعت نفت از ظرفیت بسیار بالایی به ویژه در سطح اعضای هیات علمی برخوردار است و قابلیت رقابت با دانشگاههای تراز اول کشور را دارد.
وی بیان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی فعلا گفت وگوی مستقیمی با وزیر نفت نداشته است .
وی با اشاره به نظر مدیریت دانشگاه صنعت نفت درباره این موضوع گفت: مدیریت دانشگاه نیز دغدغه های مشترکی با دانشجویان دارد و دیدگاه های او به دانشجویان نزدیک است و آنها را نیز درک میکند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشگاه ثروتی ملی است و میراث بزرگ علمی و فنی محسوب میشود باید تلاش کنیم این ثروت ملی تقویت شود و به سمت تضعیف نرود.
صادقی با اشاره به هدفش از سفر به خوزستان و بازدید از دانشکده نفت آبادان و دانشکده نفت اهواز بیان کرد: از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ماموریت پیدا کردم تا مسایل مرتبط به دانشگاه صنعت نفت را بررسی کنم.
وی توضیح داد: موضوع دانشگاه صنعت نفت به دلیل اینکه مرتبط با نفت است عمدتا در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طرف نمایندگان استان نیز پیگیری شد اما اخیرا در کمیسیون آموزش به دلیل ارتباط دانشگاه با آموزش عالی مطرح شده است.
صادقی یادآور شد: هفته آینده (روز یکشنبه) نیز این موضوع با حضور وزیر نفت در دستور کمیسیون انرژی قرار دارد و قرار است در این باره بحث شود و سفر من به آبادان به منظور تهیه گزارشی جامع از مسایل این دانشگاه بوده است.
وی گفت: نشستی با هیات رییسه دانشگاه و نمایندگان این دانشجویان در آبادان و همچنین نشستی با دانشجویان دانشکده نفت اهواز داشتم و از نزدیک نیز دغدغه ها و مسایل آن ها را شنیدم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دانشگاه صنعت نفت قدمت زیادی دارد و پیشینه آن به سال ۱۳۱۸بازمی‌گردد که ابتدا به صورت موسسه فعالیت میکرد و سپس به دانشکده و دانشگاه تبدیل شد. این دانشگاه شامل چهار واحد در اهواز، آبادان، تهران و محمود آباد مازندران است.
وی خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی این دانشگاه تربیت نیروی متخصص برای صنعت نفت است، که بر اساس همان مدل و استانداردهای بین المللی توسط انگلیسی ها تاسیس شده و موسسان آن اغلب خارجی بوده اند.
صادقی توضیح داد: اخیرا مساله بکارگیری دانش آموختگان این دانشگاه حاد شده است چراکه طبق روال عرفی این دانشگاه، فارغ التحصیلان در خود صنعت نفت استخدام می‌شدند و این روال معمول بوده اما سیاست وزارت نفت تغییر میکند و تصمیم میگیرند که از طریق برگزاری آزمون از فارغ التحصیلان این رشته و سایر دانشگاه ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: این سیاست وزارت نفت مورد اعتراض دانشجویان قرار می‌گیرد زیرا آنها معتقدند براساس آزمون های استخدامی وزارت نفت در سازمان سنجش اولویت استخدام با دانشجویان دانشگاه نفت است و برهمین اساس نیز آنها این دانشگاه را انتخاب کرده اند و برداشت دانشجویان این است دانشگاه نسبت به بکارگیری دانشجویان باید متعهد باشد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: البته وزارت نفت تفسیر متفاوتی داشته و تلاش کرده رویه استخدام را از سال ۹۴ تغییر بدهد چراکه معتقد بود ظرفیت استخدام این تعداد از فارغ التحصیلان را ندارد و همچنین می‌تواند نیازهای استخدامی نفت را در حالتی رقابتی از دیگر دانشگاهها نیز تامین کند .
وی ادامه داد: با این حال دانشجویان معتقدند بعد از سال ۹۴ هم وزارت نفت اعلام کرده اولویت استخدامی دارند اما تفسیرهای متفاوت دوطرف از این مساله همچنان وجود دارد .
صادقی بیان کرد: اخیرا دانشجویان شکایت کردند و دیوان عدالت اداری در شعبه بدوی به نفع دانشجویان رای داده است اما وزارت نفت اعتراض کرده و رای در مرحله تجدید نظر قرار دارد.
وی گفت: خوشبختانه طی گفت و گوها و نشستهای مدیریت دانشگاه و مسئولان وزارت نفت به نتایجی رسیدند و مدتی است که دانشجویان سر کلاس درس برگشته اند و بر مبنای توافقاتی که داشتند کارگروهی متشکل از نمایندگان دانشجویان و فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی تشکیل شده و بنا شده کارگروه پیشنهاد خود را برای حل و فصل موضوع ارایه دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از دغدغه های دانشجویان این است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمک کنند تا تصمیمات کارگروه ضمانت اجرایی داشته باشند و براساس این قرار دانشجویان قبول کرده اند که دست از اعتراض بردارند اما نگرانند که وعده ای که داده شده سرانجام اجرایی نشود.
به گزارش ایرنا ثبت نام در آزمون استخدامی نفت از تاریخ ۲۵ آبان سال جاری تا یکم آذر برقرار بود که یکی از شرطهای ثبت نام برای داوطلبان فارغ التحصیل بودن برتر در دانشگاه سراسری و آزاد و نمره پایان نامه بالاتر از ۱۹بود این موضوع واکنش بسیاری از دانشجویان دانشگاه های خوزستان به ویژه دانشجویان دانشگاه نفت و مردم استان را برانگیخت.
محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز گذشته از سوی این کمیسیون مامور شده بود تا از نزدیک وضعیت دانشکده نفت اهواز و آبادان را بررسی کند، وی در این سفر با دانشجویان دو دانشکده صنعت نفت اهواز و آبادان نشست داشت و از نزدیک دغدغه های آنها را شنید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.