دومین گردهمایی ثبت موسیقی آیینی و مقامی دزفول برگزار شد

عصر جنوب: دومین گردهمایی ثبت موسیقی آئینی و مقامی دزفول با حضور جمعی از هنرمندان ، نویسندگان و اساتید موسیقی این شهرستان پنجشنبه شب در مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول برگزار شد.

 

به گزارش ایرنا در این گردهمایی که با استقبال گسترده علاقه مندان به موسیقی اصیل ۲۴ مقام دزفول برگزار شد ‘محمدرضا سنگری ‘ استاد دانشگاه ، شاعر و نویسنده پیرامون نقش موسیقی آئینی و مقامی و چگونگی شکل گیری سخنرانی کرد.

 

وی در خصوص موسیقی و آثار روان شناسی آن بیان داشت:موسیقی سرمایه ای بزرگ ، صدای قرآن و جریان وجود خلقت است که باید آنرا بدرستی شناخت و درک کرد.

 

این نویسنده و پژوهشگر با انتقاد از برخورد سلیقه ای صورت گرفته با موسیقی در دزفول به رغم اصالت و ریشه تاریخی و آیینی آن اظهار داشت: متاسفانه نسبت به چنین سرمایه ارزشی بزرگی در دزفول تاکنون کم توجهی شده است.

 

دکتر سنگری با اظهار تاسف از لغو کنسرت موسیقی در دزفول افزود: کنسرت موسیقی که در دزفول جلوی اجرای آن گرفته می شود و با هزار دلیل بی دلیل مانع اجرایش می شوند در تهران با حضور سرداران دفاع مقدس و در یاد شهدا برگزار می شود.

 

وی به ظرفیت بی نظیر معماری آجری دزفول نیز اشاره کرد و گفت: معماری منحصربفرد آجری دزفول مغفول مانده که باید تلاش کرد تا این ظرفیت ها به خوبی معرفی شود.

 

سنگری بر شکستن بن بست های ایجاد شده برای شهر دزفول در زمینه های مختلف تاکید کرد.

 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی ثبت موسیقی آیینی و مقامی دزفول را میراثی ماندگار برای این سرزمین دانست و گفت:برای کاستن از فشار مشکلات ، فضای جامعه نیازمند تحرک بیشتر به سمت ادبیات ، موسیقی و شعر است اما در این زمینه باید خط قرمز ها رعایت شود.

 

‘ عباس پاپی زاده ‘ افزود:مطالبه جوانان در زمینه موسیقی با رعایت موازین شرعی و مقررات باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اهمیت ثبت و توسعه موسیقی اصیل ۲۴ مقام دزفول بیان داشت: در یکسال گذشته پیگیری جدی برای ثبت آثار و تمدن دزفول صورت گرفته که در نخستین گام بهسازی ، مرمت و احیای بافت قدیم دزفول با معماری منحصر بفرد از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری شده تا بافت خشتی و آجری دزفول به عنوان سرمایه ای بزرگ برای ایران حفظ و ثبت شود.

 

نماینده مردم دزفول در خاتمه گفت:تلاش می شود تا بافت قدیم دزفول به عنوان ششمین شهر ایران از نظر بافت ارزشمند تاریخی به ثبت ملی برسد.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول نیز در سخنان کوتاهی از اعلام آمادگی برای راه اندازی هنرستان موسیقی در این شهرستان خبر داد و گفت:تاسیس هنرستان موسیقی با توجه به سابقه تاریخی دزفول در موسیقی مقامی ضروری است.

 

‘ حبیب اله آصفی ‘ که سخنانش مورد تشویق حاضران قرار گرفت افزود: برای اینکه بخشی از داشته های دزفول به ثبت برسد باید با شهامت از ظرفیت عظیم فرهنگی دزفول دفاع کرد.

 

‘ کریم پاک سیرت ‘ پژوهشگر موسیقی مقامی نیز در این گردهمایی ضمن ارائه گزارشی از روند ثبت موسیقی ۲۴ مقام دزفول گفت:موسیقی مقامی دزفول مجموعه ای از ملودی های کلاسیک می باشد که دارای بنیان علمی و ردیف دستگاهی است و سینه به سینه توسط اساتید بزرگ موسیقی اجرا شده است.

 

وی افزود:موسیقی ۲۴ مقام دزفول سرتاسر مملو از اشعار عاشقانه ، وصف طبیعت وبهار ، آب و باغ های دزفول و نیز توصیف وقایع و روایت ادوار و اشخاص تاثیر گذار و حاوی مناجات و نواهای آیینی است که توانسته جنبه های معنوی ، عاطفی ، روحی و اجتماعی مردم دزفول را به تصویر بکشد.

 

پاک سیرت بیان داشت:این موسیقی که در حال حاضر نوع اصیل آن کمیاب و بسیار با ارزش و از پیشینیه علمی و تاریخ برخوردار است دارای وجوه متعدد و شاخه ها و زیر شاخه های متنوع و جالب توجهی است.

 

وی با اشاره به منحصر بفرد بودن برخی گوشه های موسیقی ۲۴ مقام دزفول از جمع آوری بیش از ۳۰ گوشه موسیقی و نیز ضبط ۱۷ ‘دی وی دی’ از اساتید موسیقی دزفول و تحویل به سازمان میراث فرهنگی برای ثبت ملی موسیقی ۲۴ مقام دزفول خبر داد.

 

دومین گردهمایی ثبت موسیقی آیینی و مقامی دزفول به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی دزفول برگزار گردید.

 

در این گردهمایی که به منظور بزرگداشت یاد استاد فقید ‘ سید جلال هاشمی ‘ نوازنده چیره دست تار برگزار شد قطعاتی از موسیقی مقامی توسط هنرمند ‘ علی فاطمی ‘ اجرا شد.

 

اجرای موسیقی مقامی ،همنوازی ،شعر خوانی و برگزاری نمایشگاهی از بزرگان و پژوهشگران موسیقی ۲۴ مقام دزفول از دیگر برنامه های این گردهمایی بود.

 


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.