آب شرب اهواز پاسخگوی نیاز مردم نیست/ کاهش ۳۷ درصدی آورد کارون

عصرجنوب-asrejonoob.ir:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: آب شربی که دراین شهر تحویل مردم می شود، پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

به گزارش ایرنا فردوس کریمی شنبه در شورای اداری اهواز اظهار کرد: آب اهواز از رودخانه کرخه، کارون و خط لوله آب حیات تامین می شود اما در وضعیت کنونی این آب جوابگوی مردم نیست و نمی توانیم آب کافی و کاملی را به مردم تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه توان تولید و توزیع تاسیسات آب شرب اهواز در حد نیاز مردم این شهرستان نیست افزود: برای حل مشکل آب این شهر در کوتاه مدت طرح هایی تعریف شده که از اردیبهشت در حال اجراست.
کریمی استفاده از تاسیسات گروه ملی برای تامین آب شرب مناطق عین ۲، ملاشیه، غرب گلستان و پردیس را یکی از این طرح ها دانست و اضافه کرد: در اخیر سفر چیت چیان وزیر نیرو به خوزستان نیز تفاهم نامه ای برای استفاده از ظرفیت تاسیسات صنایع فولاد برای تامین آب بخشی از جنوب شرق اهواز منعقد شد.
وی ادامه داد: طرح احیای مخازن حصیرآباد با ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب نیز در حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد که در صورت بهره برداری می توان آب موردنیاز بخشی از شرق اهواز را تقویت کرد.
کریمی افت فشار در آب شهری را یکی از مشکلات حاد در این فصل برشمرد و گفت: انشعابات غیرمجاز و توسعه نامتوازن شهری اهواز عامل افت فشار در شبکه آب شرب شهری است.
به گفته وی، ۵۰ هزار انشعاب غیرمجاز در اهواز وجود دارد.
وی از شهرداری اهواز نیزبه خاطراستفاده از آب شهری برای آبیاری فضای سبز انتقاد کرد. 
کریمی در ادامه اعتبارات بخش آب و فاضلاب را ۸٫۶ هزار میلیارد ریال دانست و اظهار کرد: تا کنون ۸۶۰ میلیارد ریال از این اعتبارات تخصیص یافته است.
وی با تاکید بر اختصاص اعتبار به طرح های آب و فاضلاب اهواز افزود: قرار است سه هزار میلیارد ریال نیز به بخش آب اهواز اختصاص یابد که سهم امسال ۵۶ میلیارد ریال است و تاکنون تخصیص نیافته است.

*کاهش ۳۷ درصدی کارون
مدیر امور آب منطقه مرکز نیز در این نشست با اشاره به کاهش آبدهی کارون بزرگ در یک دهه اخیر گفت: آورد رودخانه کارون در سال جاری ۳۷ درصد کاهش یافته و به ۱۱٫۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.
عزیز ایزدیار تصریح کرد: در دنیا تنها ۴۰ درصد از منابع آبی مصرف می شود اما در کشور ۹۰ درصد منابع آبی مصرف می شود که این مساله نگران کننده است زیرا سهمی برای محیط زیست در نظر گرفته نشده است.
وی تعداد مشترکان این حوزه را یک هزار و ۱۰۰ واحد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیشترین مصرف در این حوزه معادل ۲٫۶ میلیارد مترمکعب مربوط به ۶ واحد کشت و صنعت نیشکر، ۱٫۳ میلیارد مترمکعب سایر محصولات کشاورزی، و مابقی برای آبزی پروری و صنعت است.
ایزدیار اظهار کرد: طول ساحل در این منطقه ۷۲۰ کیلومتر است که بخش زیادی از آن در محدوده شهرها قرار می گیرد و بیشترین تعرض به حریم رودخانه توسط دستگاه ها انجام می شود.

*۳۰ هزار هکتار کانون جدید ریزگرد در اهواز
بخشدار غیزانیه در ادامه این نشست نسبت به افزایش کانون های بحرانی گرد و غبار در اطراف اهواز هشدار داد و گفت: ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در بخش غیزانیه (شرق اهواز) به دلیل بی آبی خشک شده که در سال های آینده به کانون های ریزگرد این منطقه اضافه می شود.
شاهین هاشمی افزود: غیزانیه بزرگترین تامین کننده دام مرکز استان است اما دام های این منطقه نیز به دلیل بی آبی در حال تلف شدن هستند.
وی با اشاره به مشکلات راه، آب شرب و کشاورزی در روستاهای اهواز گفت: جمعیت بخش های اهواز در حدود ۱۰۰ هزار نفر و معادل جمعیت یک شهرستان متوسط است که در صورت بی توجهی به کمبودها این جمعیت به سمت حاشیه های شهر اهواز مهاجرت می کنند.
هاشمی تصریح کرد: بخش های روستایی شهرستان در حالی از نبود زیرساخت ها در مضیقه هستند که این مناطق بیشترین منابع درآمدی و صنعتی اعم از نفت و نیشکر را در خود جای داده اند اما این شرکت ها هیچ تعهدی نسبت به خدمات دهی به روستاها ندارند.

*برنامه مهار ۳۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار 
قائم مقام مدیرکل منابع طبیعی خوزستان همچنین گفت: امسال قرار است ۳۰ هزار هکتار از کانون های داخلی ریزگرد در شرق و جنوب شرق اهواز مهار شود.
احمد رئیس زاده اظهار کرد: کانون های رسی گرد و غبار ۳۵۰ هزار هکتار و تپه های شنی ۳۵۰ هزار هکتار وسعت دارند.
وی افزود: از هفت کانون فوق بحرانی ریزگرد در استان کانون جنوب شرق اهواز (۳۰ کیلومتری اهواز) در شرایط بدتری قرار دارد که مهار آنها در اولویت قرار گرفته و از اسفند پارسال آغاز شده است.
وی اضافه کرد: تا کنون پنج هزار هکتار از عرصه ها نهالکاری شده است.
رئیس زاده وجود دام مازاد در منطقه را از عوامل تخریب پوشش گیاهی دانست و گفت: مجوز وجود پنج هزار و ۷۰۰ راس دام صادر شده اما هم اکنون بیش از ۱۰۳ هزار راس در منطقه وجود دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.