افزایش ۴۸ درصدی مشارکت زنان در انتخابات شوراهای خوزستان/ تهمت و شایعه پراکنی در انتخابات، ممنوع

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان با بیان اینکه در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا مشارکت زنان ۴۸ درصد افزایش داشته است گفت: ۶ هزار و ۳۶۸ نفر از داوطلبان این دوره از انتخابات را جوانان زیر ۳۵ سال تشکیل می دهند.

حبیب فضل الله پور چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه داوطلبان شرکت در انتخابات پنجمین دوره شهر و روستا در خوزستان ۱۸ درصد رشد داشته است اظهار کرد: ۱۶ هزار و ۹۱۳ نفر در خوزستان برای این دوره از انتخابات داوطلب شده اند، این در حالیست که در دوره چهارم انتخابات شهر و روستا ۱۴ هزار و ۳۴۳ نفر نامنویسی کرده بودند.
وی با مقایسه آمار داوطلبان دوره های پنجم و چهارم شورای اسلامی شهر و روستا افزود: چهار هزار و ۵۵ نفر برای انتخابات شورای شهر داوطلب شدند که نسبت به دور گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.
فضل الله پور اضافه کرد: ۱۲ هزار و ۸۵۸ نفر نیز برای شورای روستاها ثبت نام کرده اند که نسبت به دور گذشته افزایش ۱۶ درصدی داشته است.
وی ادامه داد: تعداد زنان داوطلب در این دوره ۷۹۴ نفر است که نسبت به دوره گذشته ۴۸٫۴ درصد افزایش و تعداد مردان داوطلب ۱۶ هزار و ۱۱۹ نفر است که نسبت به دور قبل ۱۶٫۷ درصد افزایش نشان می دهد.
فضل الله پور تعداد داوطلبان زن در انتخابات این دوره شورای شهر را ۴۲۶ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد این داوطلبان نسبت به دوره قبل ۴۶ درصد افزایش داشته همچنین سه هزار و ۶۲۹ نفر مرد داوطلب شده اند که تعداد آنها نسبت به دوره گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است.
وی گفت: در شورای روستاها نیز آمار زنان ۳۶۸ نفر با رشد ۵۱ درصدی و آمار مردان ۱۲ هزار و ۴۹۰ نفر با رشد ۱۵ درصد نسبت به دوره گذشته است.
مدیرکل سیاسی و انتخابات خوزستان همچنین تعداد افراد زیر ۳۰ سال داوطلب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا را ۲ هزار و ۵۵۴ نفر دانست که نسبت به دور قبل سه درصد کاهش نشان می دهد.
وی افزود: سه هزار و ۸۱۴ نفر از داوطلبان در رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال هستند که نسبت به دوره گذشته ۱۶ درصد افزایش دارند.
فضل الله پور اظهار کرد: هشت هزار و ۴۷۹ نفر از داوطلبان، سواد خواندن و نوشتن دارند و تحصیلات ۲ هزار و ۵۲۸ نفر در مقطع دیپلم، ۸۶۷ نفر در مقطع فوق دیپلم، سه هزار و ۹۶۱ نفر در مقطع لیسانس، ۹۷۳ نفر در مقطع فوق لیسانس، ۵۱ نفر در مقطع دکترا است و ۵۴ نفر تحصیلات حوزوی دارند.
به گفته وی، آمار افراد دارای مدرک دکترا نسبت به دور قبل ۶۰ درصد افزایش، دارندگان مدرک فوق لیسانس ۱۳ درصد افزایش و لیسانسه ها ۳۴ درصد افزایش نسبت به دور قبل نشان می دهد و تعداد افراد دارای تحصیلات حوزوی نسبت به دوره قبل تغییری نشان نمی دهد.
وی اضافه کرد: ۸۹۶ نفر از مشارکت کنندگان نیز جزو ایثارگران هستند که این تعداد نیز نسبت به دوره قبل ۱۱ درصد رشد دارند.
فضل الله پور گفت: ۵۰ درصد از داوطلبان معادل سه هزار و ۳۶۲ نفر سابقه عضویت در دوره گذشته انتخابات شهر و روستا را دارند، این در حالیست که در دوره گذشته یک هزار و ۵۳۰ نفر سابقه عضویت در انتخابات داشته اند.

*احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی در دو حوزه
مدیرکل سیاسی و انتخابات خوزستان در ادامه با بیان اینکه این استان از لحاظ تعداد داوطلبان در انتخابات جزو استان های برتر و شاخص بوده است، اظهار کرد: این سطح بالای مشارکت نوعی هوشمندی مردم برای مشارکت مدنی را نشان می دهد.
وی با اشاره به فعالیت های ستاد انتخابات استان در زمینه پشتیبانی گفت: پیگیری برای تهیه تعرفه ها، بازبینی شعب و اقدام برای افزایش پوشش آنلاین شبکه اینترنت در حال انجام است.
فضل الله پور اظهار کرد: در صورت ابلاغ وزارت کشور، انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه خوزستان (۲ شهر) به صورت الکترونیکی برگزار می شود که این مساله تا هفته آینده نهایی و نام شعب اعلام می شود.
وی افزود: پیش بینی می کنیم تعداد شعب اخذ رای نیز ۱۰ درصد افزایش یابد که این مساله بعد از بازبینی و احصا توسط هیات های اجرایی قطعیت پیدا خواهد کرد.
فضل الله پور با اشاره به ارائه آموزش به مجریان انتخابات این دوره، اضافه کرد: آموزش مجریان در پنج نقطه از استان به پایان رسیده است که هر کدام از این مناطق شامل چند شهرستان است.
وی همچنین درباره تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان در فضای مجازی گفت: ستاد انتخابات بر اساس برنامه زمانبندی عمل کرده و فضای مجازی را نیز رصد می کند.
فضل الله پور با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در روزهای گذشته در دادگستری خوزستان اظهار کرد: به داوطلبان توصیه می کنیم که تبلیغات پیش از موعد، افترا وتهمت و شایعه پراکنی را در برنامه خود قرار ندهند و با یکدیگر رفتار منصفانه ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: استفاده از امکانات دولتی به نفع شخص و یا جریان خاص ممنوع است و دستگاه های اجرایی نباید در انتخابات دخالت کنند.
بر اساس این گزارش، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا همزمان ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در کشور برگزار خواهد شد.
طبق برآورد اولیه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سه هزار و ۵۰۰ شعبه در خوزستان برگزار می شود.
انتخابات شورای اسلامی روستایی در ۲ هزار و ۲۵۰ روستای خوزستان برگزار می شود که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۸۰ روستا که جمعیت کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر دارند دارای شوراهای سه نفره و ۱۷۰ روستا با جمعیت بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر دارای شوراهای پنج نفره خواهند بود.
همچنین پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهری در ۷۶ شهر خوزستان برگزار می شود که در حوزه شهری ۶۰ شهر در استان با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر وجود دارد که دارای شوراهای پنج نفره خواهند بود.
۱۳ شهر خوزستان جمعیت بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر دارند که شوراهای آنها هفت نفره، ۲ شهر (آبادان و دزفول) خوزستان جمعیت ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر دارند که شوراهای آنها ۹ نفره و کلانشهر اهواز که جزو شهرهای با جمعیت یک میلیون تا ۲ میلیون نفر است، دارای شورایی با ۱۳ نفر عضو خواهد بود.
به گفته وی، بر اساس ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر، هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری مرکب از پنج نفر از معتمدان محل است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.