استاندار خوزستان: بندرشادگان به‌زودی فعال می‌شود

 عصر جنوب: استاندار خوزستان گفت: بندرشادگان که با صرف ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار، اعم از ابنیه و راهسازی، احداث شده، به‌منظور کمک به رونق اقتصادی منطقه، به‌زودی راه‌اندازی و فعال می‌شود.
 عبدالحسن مقتدایی در جلسه‌ای که ۲۵ شهریورماه به این منظور با حضور مدیران اقتصادی و نیروهای امنیتی و انتظامی در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزارشد، بر لزوم عملیاتی شدن فعالیت این بندر با رعایت مقررات قانونی و اخذ مجوزهای مربوطه تاکید کرد.
استاندار خوزستان گفت: به‌منظور برخورداری مردم، حصول رونق اقتصادی و نیز ارتقاء سطح امنیت مرزی منطقه، باتوجه به داشتن ۵۵ کیلومتر مرز دریایی، لازم‌است بندرشادگان دراسرع وقت راه‌اندازی شود.
مقتدایی افزود: مقدمات کار با مشارکت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، نیروی انتظامی اعم از مرزبانی و اداره گذرنامه، اداره‌کل گمرک و سایر دستگاه‌ها، با بهره‌گیری از امکانات موجود، انجام می‌شود.
گفتنی است عملیات احداث ابنیه و زیرساخت‌های بندرشادگان به پایان رسیده اما تاکنون فعالیت‌های بندری آن به دلیل عدم صدور مجوز بین‌المللی آغاز نشده‌است.
فاز نخست بندر شادگان دارای بیش از ۳ هکتار مساحت و کل مساحت زمین تملک شده آن بالغ بر  ۳۰ هکتار است. این بندر دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ۱۰۰ هزار تن کالا در سال است که ظرفیت شناور آن پس از لایروبی به ۵۰۰ تن می‌رسد.
بندر شادگان دارای ابنیه‌هایی به مساحت کل یک‌هزار و ۸۹۰ مترمربع شامل ساختمان اداره بندر، انبار مسقف، ساختمان گمرک و مخابرات، ساختمان گارد و غیره است. اسکله این بندر از نوع شمع و عرشه بتنی به طول ۱۰۳ کیلومتر با عرض ۱۲متر است که دارای ۲ پل دسترسی به طول ۲۴ متر و عرض حدود ۱۴ متر است.
شهرستان شادگان که دو رودخانه عظیم کارون و جراحی از کنار آن می‌گذرند، با ۲ خور متصل به دریا به نام‌های ابوخضیر و دورق که قابل کشتیرانی هستند، دارای بیش از ۳۰۰ فروند لنج صیادی و تجاری فعال و بیش از ۶۵۰ قایق صیادی فعال است.
شادگان دارای تالاب بین‌المللی به نام “شادگان ” با ۵۳۷ هزار هکتار وسعت است که به تنهایی یک سوم مساحت تالاب‌های کشور را شامل می شود.
این شهرستان همچنین با داشتن حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نخل خرما، رتبه نخست کشور را از این نظر دارد و سالانه ۶۰ هزار تن خرما از طریق بندرعباس و دیگر بنادر، به کشورهای همسایه خلیج فارس صادر می‌کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.