رییس میراث فرهنگی دزفول: فاضلاب شهری به بافت تاریخی دزفول صدمه زد

عصر جنوب: رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری دزفول گفت:اجرای طرح فاضلاب در شهر دزفول به بافت تاریخی این شهر در محدوده بازار خراطان خسارت وارد کرد.
‘غلامعلی باغبان کوچک ‘ روز سه شنبه در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح فاضلاب در بافت تاریخی دزفول که خیابان و کوچه های کم عرض دارد، موجب شکستگی خطوط شبکه آب تصفیه و آب خام در مسیر اجرای طرح در بازار خراطان دزفول شده که به دلیل ترمیم نشدن این شکستگی ها آب به زیرزمین خانه های مجاور نفوذ، و خسارت وارد کرد.

وی گفت:نفوذ آب، به سازه های خشتی و آجری بافت قدیم در محدوده بازار خراطان دزفول خسارت وارد کرده و این سازه ها پایداری خود را از دست داده و تعدادی خانه و مغازه تاریخی آسیب جدی دیده است.

باغبان کوچک اظهارکرد:علاوه بر تخریب خانه تاریخی ‘جوکار’ با شماره ثبت ملی ۷۵۸۰ و سه خانه روبه روی آن بر اثر نفوذ آب و آبگرفتگی، به یک باب خانه و مغازه دیگر نیز در این محدوده خسارت جدی وارد شده و در حال تخریب است.

وی گفت:دو اتاق از خانه ثبت ملی جوکار تخریب شده و امکان تخریب کلیه ساختمان این خانه تاریخی وجود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود:تاکنون گزارشی از آسیب وارده به چند خانه تاریخی دیگر در محل بازار خراطان که متروکه هستند دریافت نشده اما احتمال خسارت به این خانه ها نیز می رود.

باغبان کوچک گفت:با وجود توصیه مکرر سازمان میراث فرهنگی به مجریان طرح فاضلاب و اداره آب و فاضلاب دزفول، روند اجرای این طرح به دلیل اینکه به صورت اصولی اجرا نشد موجب وارد آمدن خسارت به بخشی از بافت تاریخی دزفول شده است.

وی افزود:مالکان خانه های تاریخی آسیب دیده به دستگاه قضایی، و اداره میراث فرهنگی نیز بابت خسارت وارده به بافت قدیم این شهر به فرمانداری دزفول شکایت کرده است.

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مدیر آبفا دزفول بی نتیجه ماند.

در شهر دزفول حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم وجود دارد که به دلیل توسعه شهری و کمبود اعتبار لازم برای مرمت و ایمن سازی بخش زیادی از آن در معرض تخریب و نابودی قرار دارد.

تعدادی از خانه های تاریخی بافت قدیم دزفول در بارندگی زمستان پارسال خسارت دید.

بافت قدیم دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است.

بخشی از بناهای بافت قدیم دزفول مربوط به دوره قاجاریه است.

اجرای طرح فاضلاب در شهر دزفول که از دو سال پیش تاکنون در مناطق مختلف این شهر شتاب گرفته است.

 

 


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.