آموزش و پرورش شوش یک طبقه کوتاه آمد!

عصر جنوب: رییس هیات مدیره بنیاد شوش‌شناسی گفت: شوش در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است و ما در آینده نزدیک شاهد حضور ارزیابان یونسکو در این شهر جهت بررسی فعالیت‌های صورت گرفته هستیم.

منصوره فروغی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ بیان کرد: محوطه تاریخی شوش شاهد تلاش و پیگیری‌های مستمری جهت رفع مشکلات و معضلاتی است که طی سال‌های گذشته بر اثر دلایلی زیادی ایجاد شدند و هم‌اکنون باید در یک برنامه هماهنگ و عملی با هماهنگی تمام ارگان‌های مرتبط با مقوله میراث فرهنگی این موانع مرتفع گردند. از جمله این مشکلات تعرض به حریم منظری کاخ آپادانا طی چند سال گذشته بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۶ آموزش و پرورش بدون توجه به درخواست‌های مکرر انجمن دوستداران میراث فرهنگی، افکار عمومی و به ویژه مصوبات و قوانین موجود در خصوص حفظ حریم محوطه‌های باستانی و علی‌رغم مخالفت‌های یاد شده و پی‌گیری‌های سازمان میراث فرهنگی خوزستان با احداث یک ساختمان چهار طبقه موسوم به پیش‌دانشگاهی به حریم منظری محوطه تاریخی شوش تعرض کرد.

فروغی‌راد ادامه داد: ارتفاع این ساختمان بیش از ۱۴ متر است که به فاصله اندکی از دیواره غربی محوطه باستانی و کاخ آپادانا قرار گرفته است. در همان سال‌ها دوستداران میراث فرهنگی بارها خواستار تعدیل و رفع تعرض به حریم منظری شده بودند که این امر تا چند روز گذشته ادامه داشت.

به گفته رییس هیات مدیره بنیاد شوش‌شناسی: انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش طی نامه‌ای در تاریخ ۲۵ مرداد ۸۶ به اداره آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر و سایر نهادهای مربوطه ضرورت جلوگیری از ادامه ساخت‌وساز در حریم منظری کاخ آپادانا را خواستار شده بود که آن زمان توجه‌ای به آن نشد.

او افزود: در راستای پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص آماده‌سازی و ساماندهی محوطه باستانی شوش جهت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو و بر اساس مصوبات کارگروه شهری مقرر شد که یک طبقه از ساختمان آموزش و پرورش موسوم به پیش دانشگاهی حذف و تعرض ایجاد شده به حریم منظری برطرف شود.

فروغی‌راد گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث فرهنگی شوش با توافق صورت گرفته طی چند روز اخیر اقدامات لازم جهت تعدیل و برچیدن کامل یک طبقه از ساختمان آموزش و پرورش صورت گرفت و پس از سال‌ها یکی از دغدغه‌های مهم  دوستداران میراث فرهنگی برطرف شد.

وی یادآوری کرد: در چند ماهه اخیر شاهد ایجاد تعاملی مثبت بین مسؤولان شهری و میراث فرهنگی بوده‌ایم که انتظار داریم این همکاری‌ها در راستای حفاظت و شناسایی بیشتر آثار ارزشمند تاریخی شوش گسترش یابد.

رییس هیات مدیره بنیاد شوش‌شناسی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های مستمر دیگر موانع ایجاد شده در طول سال‌های گذشته برطرف و راه رسیدن شوش به جایگاه شایسته آن که همان ثبت در فهرست آثار جهانی است هموار شد و شاهد ثبت سومین اثر جهانی کشورمان در استان خوزستان باشیم.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.