دو و میدانی بانوان خوزستان، بی‌حرکت!

عصر جنوب:یک مربی دو و میدانی گفت: متاسفانه اکنون بهایی به بخش بانوان داده نمی‌شود و نزدیک به چهار سال است که وضعیت دو و میدانی بانوان خوزستان دچار رکود شده است.

 

زهرا رضازاده در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: دو و میدانی بانوان استان کاملا خوابیده است. در زمان آقای گرشاسبی (مدیرکل پیشین ورزش و جوانان خوزستان) زمین در اختیارمان گذاشته نمی‌شد و به بخش بانوان زیاد بها داده نشد. من هر سال ملی پوش به کشور می‌دادم و رکورددار ۲۰۰ متر آسیا یکی از شاگردان من است اما اداره کل کم لطفی داشت و من با وجود این که عاشق دو و میدانی هستم آن را کنار گذاشتم و چند سالی است که دیگر سمت آن نرفته‌ام.

 

وی با تاکید بر این که باید به این رشته بها داده شود، گفت: آن موقع که دو و میدانی بانوان استان فعال بود به بازیکنان می‌گفتیم ساعت ۶:۳۰ به پیست تختی اهواز بیایند و به خاطر این که زمین دید داشت، از حدود ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ صبح که کارمندان می‌خواستند به اداره بیایند، کارمان را انجام می‌دادیم، سپس به سالن بدنسازی می‌رفتیم و کار با وزنه انجام می‌دادیم.

 

مربی سابق تیم ملی با بیان این‌که ما با بازیکنان به صورت علمی کار می کردیم، ادامه‌داد: ما پنج روز در هفته این برنامه را داشتیم، یک روز هم برای استراحت و جمعه‌ها را نیز برای رکوردگیری در نظر گرفته بودیم و خیلی پیشرفت داشتیم. سال ۸۳ بهترین مربی کشور شناخته شدم و تیم استان نیز در بین ۱۸ تیم قهرمان کشور شد. بلافاصله مسابقات آسیایی در ایران برگزار شد و من به عنوان مربی و داور برتر شناخته شدم. در دوهای ۲۰۰ متر سرعت و ۱۰۰ متر با مانع سرعت، یکی از شاگردان من نایب قهرمان و یکی دیگر سوم شد. بچه‌های ما باوجود این که کمبودهایی در استان داشتیم، علاقه مند بودند و کار می کردیم و نتیجه هم می‌گرفتیم.

 

وی تصریح‌کرد: اما متاسفانه اکنون بهایی به بخش بانوان داده نمی‌شود. آن موقع از مدارس بچه های سرعت را انتخاب و روی آن ها کار می کردیم. یکی از شاگردان من که از همین مدارس او را انتخاب کرده بودم، پس از این که پنج شش سال روی آن کار کردم، نایب قهرمان مسابقات آسیایی شد.

 

رضازاده بیان‌کرد: فدراسیون برای تیم ملی بانوان یک مربی اوکراینی آورده بود که از همه جای ایران بازیکنانی را دعوت کرده بودند ولی به من گفتند شما خودت در حد ملی کار می کنی و خودت با بچه های خوزستان کار کن. من با بچه‌های خودم کار کردم و مربی اوکراینی هم با تمام امکانات در آکادمی المپیک کار کرد، زمانی که موقع رکوردگیری شد، خوزستانی ها رکورد ایران را چندین بار جا به جا کردند. من ۸، ۹ سال دو و میدانی کار کردم و در این مدت هیچ سالی بدون مدال از مسابقات برنگشتم. ما واقعا تلاش می کردیم و انگیزه داشتیم و زحمت می‌کشیدیم.

 

وی با اشاره به این که نزدیک به چهار سال است که دو و میدانی بانوان خوزستان به رکود رفته است، افزود: علت این رکود توجه بیشتر به بخش آقایان است. مثلا اگر مسابقات کشوری بود، آقایان با هواپیما می‌رفتند و خانم ها با قطار اعزام می شدند. یک تفاوت‌هایی بود که واقعا باعث رنجش می شد. اکنون بخش بانوان‌مان اصلا فعال نیست و هیچ نیروی آماده ای برای اعزام به مسابقات نداریم.

 

این مربی باتجربه خوزستانی با اشاره به راه‌های برون رفت دو و میدانی بانوان از رکود، گفت: باید برای این رشته بیشتر وقت گذاشته شود، بعد از ظهر نیز زمین در اختیار بانوان قرار داده شود و بانوان حمایت شوند؛ در این صورت است که یک تیم جوانِ مدعی قهرمانی کشور، آماده می‌شود.

 

وی با بیان این که خوزستان می‌تواند بهترین دونده‌های آسیا را تربیت کند، گفت: خوزستان دونده‌هایی با فیزیک بدنی خوب دارد و آب و خاک این استان به صورتی است که برای کار در بخش سرعت مناسب است. ما در این جا می توانیم روی بخش سرعت بسیار کار کنیم، در حالی که تاکنون به این صورت نبوده است. به هر حال می‌طلبد که مربیان استان به صورت علمی این رشته را فرا بگیرند و روی آن کار کنند. باید تمام موارد کارشناسی شده در نظر گرفته شود تا دونده‌های خوبی را به کشور معرفی کنیم.

 

رضازاده در پایان با تشکر از زحمات سکینه ناصری‌مقدم، معاون امور بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان، خاطرنشان‌کرد: او جوان است و واقعا تلاش می کند تا این رشته‌ی پایه و مادر بازهم در استان احیا شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.