تعاونی هایی که زیر چرخ تورم له شدند/ پنج هزار تعاونی غیر فعال در خوزستان

عصر جنوب: نبودن تخصص های لازم مرتبط با تعاونی های تشکیل شده و سود کلان بانکی از مواردی است که استان خوزستان را با پنج هزار تعاونی غیرفعال مواجه کرده است که از این آمار ۷۶۰ تعاونی غیر فعال را سهم شهرستان خرمشهر قطب اقتصادی استان را شامل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر از آمار کل تعاونی های غیر فعال در خوزستان ۷۶۰ تعاونی غیر فعال سهم شهرستان خرمشهر قطب اقتصادی استان است. این آمار تأسف بار شامگاه دوشنبه در جلسه هم اندیشی تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان خرمشهر با حضور قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در سالن فرمانداری خرمشهر اعلام شد.

عبدلله حسینی فرماندار خرمشهر در این جلسه با اشاره به آمار بالای تعاونی های غیر فعال در این شهر اظهار کرد: نزدیک به ۸۵۰ تعاونی در شهرستان خرمشهر به ثبت رسیده اند که از این آمار فقط ۹۰ تعاونی در حال فعالیت هستند. آمار ۷۶۰ تعاونی غیر فعال در خرمشهر جایی بسی تأمل دارد و این امر مستلزم دقت و نظارت بیشتر مسئولان در این زمینه است.

وی نبودن تخصص لازم مربوط به تعاونی ها را یکی از عوامل شکست تعاونگران در این عرصه عنوان کرد و افزود: نداشتن تخصص در تشکیل و انتخاب نوع تعاونی ضربه ای مهلک به بدنه دولت و تعاونگران است چرا که سرمایه خود را برای تشکیل و به رسیدن به هدف و نتیجه مطلوب در این راه قرار داده اند.

سیستم بانکی مسبب شکست در فعالیت تعاونی ها

حسینی تصریح کرد: متاسفانه در بخش تعاونی ها مشکلات زیادی را احساس می کنیم و بهترین گزینه برای تکرار نشدن اشتباهات برای تعاونگران این است که تعاونی های جدید الورود در دوره های توجیهی و آموزشی مرتبط با تعاونی که قرار است تشکیل بدهند حضور پیدا کنند.

فرماندار خرمشهر ورود تعاونی ها را در بخش کشاورزی این شهر به عنوان بهترین راه برشمرد و خاطرنشان کرد: خرمشهر به دلیل موقعیت خوب اقتصادی و همچنین بودن زمین های مستعد برای فعالیت های کشاورزی می تواند برای تعاونگران امتیازی خوب محسوب شود و راهنمایی و حضور در دوره های آموزشی برای تعاونگرانی که قرار است وارد این تخصص شوند نیز لازم است.

وی در جواب یکی از تعاونگرانی که در جلسه خواستار تسهیل در امر وام و اعتبارات لازم بانکی برای تعاونی خود بود گفت: سعی کنید سختی هایی را متحمل بشوید و از سرمایه خود استفاده کنید و به سودهای کلان بانکی وابسته نشوید. با عدم وابستگی به بانک قطعا نتیجه بهتری را حاصل می کنید و در کار خود موفق تر می شوید.

حسینی افزود: سیستم مریض بانکی در کشور متأسفانه به جای آنکه دستگیر حال تعاونگران باشد با سودهای بالای ۲۷ درصد ضربه های مهلکی به ساختار تعاونی ها وارد کرده است و بخش عمده ای از آنها را از حالت فعال به غیرفعال تبدیل کرده است.

ایجاد اشتغال در خرمشهر از سوی تعاونی ها

حبیب الله بهرامی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خرمشهر نیز در این جلسه عنوان کرد: تعاونی های فعال در خرمشهر ایجاد اشتغال خوبی دارند. در حال حاضر بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی از سوی تعاونی ها در خرمشهر ایجاد شده است.

وی افزود: بالا بودن پتانسیل های موجود در شهر و همچنین مرزی بودن این شهر با کشور عراق می تواند برای تعاونگران فرصت خوبی در زمینه فعالیت اقتصادی و صادرات داشته باشد. شهرستان خرمشهر از لحاظ فعالیت تعاونی ها در استان رتبه چهارم را از آن خود کرده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خرمشهر در پایان گفت: برنامه هایی برای رفع مشکلات تعاونی هایی که به دلایلی غیر فعال شده اند داریم و تلاش برای رفع مشکلات آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است که به زودی برنامه های لازم را انجام می دهیم.

۲۵ درصد اقتصاد کشور به تعاونی ها

رضا میرانی قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد:  ۲۵ درصد از اعتبارات اقتصاد کشور به بخش تعاون اختصاص داده شده است که این درصد بالا می تواند فعالیت خوبی برای تعاونی ها در سطح کشور ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در تمام دنیا در زمینه اقتصادی دو بخش دولتی و خصوصی فقط فعالیت دارند ولی ایران تنها کشوری است که بخش تعاون در کنار بخش دولتی و خصوصی فعالیت اقتصادی انجام می دهد. این فعالیت و هماهنگی تعاون با بخش دولتی و خصوص می تواند امتیاز خوبی برای صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی باشد و نشان دهنده توجه خوب مسئولان کشور به اقتصاد است.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عدم موفقیت برخی تعاونی ها و آمار پنج هزار تعاونی غیر فعال در استان را در نبودن همفکری و انسجام دانست و گفت: نبودن همفکری و انسجام لازم یکی از عوامل موفق نبودن تعاونی ها در امور مختلف است که به طور مثال تعاونی مسکن مهر دچار این معضل شده و ما اینک شاهد مشکلات عدیده ناشی از این تعاونی در کشور هستیم.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.