پاکسازی شوش در دستور کار/ هیچ نقصی از نگاه ارزیابان یونسکو پنهان نمی‌ماند

عصر جنوب: پنج درصد پایانی نخاله‌های ساختمانی و اسقاط اداری موجود در محوطه تاریخی شوش به بیرون این محوطه باستانی منتقل شد.

به گزارش ایسنا مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با حضور در مرحله نهایی پاکسازی محوطه تاریخی شهر شوش تاکید کرد: اگرچه این نخاله‌ها آخرین بخش از مداخلاتی از این جنس است و به این ترتیب محوطه شوش کاملا پاکسازی شده اما یک محوطه وسیع مانند شوش نیازمند پایش دایمی است تا دیگر این جا محل انباشت زباله و نخاله قرار نگیرد.

افشین حیدری تاکید کرد: با توجه به حضور قریب‌الوقوع ارزیابان یونسکو در شوش برای بررسی ثبت محوطه تاریخی این شهر در فهرست میراث جهانی و اهمیتی که زمان باقیمانده دارد باید کارها در اسرع وقت انجام شود و مداخلاتی که وجود دارد برطرف شود.

حیدری با بیان این که هیچ نقصی از نگاه ارزیابان یونسکو پنهان نمی‌ماند گفت: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور باید اطمینان خاطر داشته باشد که روند آماده‌سازی محوطه تاریخی شوش برای ثبت جهانی بی‌وقفه و بدون نقص در حال انجام است و هیچ چیز نمی‌تواند سد راهش باشد. ما هم در اداره کل میراث استان باید تمام تلاش‌مان را بکنیم که این نظر مثبت ایجاد شود و این امنیت خاطر وجود داشته باشد.

مدیر کل میراث خوزستان با بیان این که در هفته حداقل پنج روز  در شوش حضور دارد ادامه داد: این که بنده این جا حضور پیدا کرده‌ام و در کنار شهروندان شوش که پیش‌تر برای کمک به رفع مداخلات آمده‌اند ایستاده‌ام و کار می‌کنم علتش این است که این هماهنگی‌های بین دستگاهی و فرابخشی و ارتباط با شهردار و فرماندار و مسوولان شهرستان شوش اتفاق بیافتد و آن تحولاتی که مد نظر است با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

حیدری گفت: مهم‌ترین مساله این است که همه پای کار هستند تا ثبت محوطه تاریخی شوش در فهرست میراث جهانی در نشست سال آینده یونسکو به تصویب برسد.

به گفته مدیر کل میراث خوزستان، با توجه به هماهنگی‌هایی که با معاونت عمرانی استانداری خوزستان انجام شده، موضوعات فرابخشی در دستورکار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته است.

او در توضیح پاره‌ای از این همکاری‌ها خبر داد: خوشبختانه در سطح شهرستان شوش اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است. شب گذشته با چند تن از مالکان زمین‌های معارض تا پاسی از شب جلسه داشتیم. امروز هم همراه با شهردار محترم برای جمع‌آوری تابلوها و ناهمگونی‌هایی که در معابر شهری وجود دارد گفت‌وگو می‌کنیم. هدف این است که از نظر بصری در شهرستان شوش تغییراتی ایجاد شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.