مدیر حج و زیارت خوزستان: برای اعزام زایران عتبات عالیات از مرزهای زمینی برنامه ای نداریم

عصر جنوب: مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: در زمان حاضر برای اعزام زائران عتبات عالیات از مرزهای زمینی شلمچه و چذابه در استان خوزستان برنامه ای نداریم.
‘ناصر حویزاوی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت ملاحظات امنیتی و ضرورت حفظ جان زایران خوزستانی تنها روی اعزام زایران از طریق هوایی به مقصد نجف و کربلای معلا می توانیم برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: به دلیل بروز ناامنی ها در عراق ناشی از اقدامات تروریستی گروه داعش ، شهرهای مقدس سامرا و کاظمین از فهرست شهرهای زیارتی حذف شده اند ولی امیدواریم با بهبود ثبات سیاسی در عراق و سرکوب تروریست ها وضعیت به حالت عادی بازگردد و زائران بتوانند به شهرهای مقدس سامرا و کاظمین نیز مشرف شوند.

شهر سامرا و اطراف آن در چند ماه گذشته شاهد عملیات خونبار تروریستی گروه داعش بوده و اوضاع امنیتی شهر کاظمین در پی انفجارهای متعدد تروریستی نیز در حد قابل قبولی نیست.

وی با بیان اینکه در صورت به حد نصاب رسیدن شمار متقاضیان آمادگی اعزام زایران عتبات عالیات از فرودگاه بین المللی اهواز وجود دارد افزود: اعزام زایران خوزستانی از طریق اهواز -کرمانشاه – نجف به لحاظ فنی امکان پذیر است ولی چون هزینه های سفر هوایی عتبات عالیات افزایش می باید باید کاروان های زیارتی آمادگی پرداخت این هزینه ها را داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط امنیتی در عراق مرزهای زمینی شلمچه در ۱۶کیلومتری غرب خرمشهرو چذابه در ۱۰۰کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان دشت آزادگان بر روی زایران مشتاق بازگشایی شود.

به گفته حویزاوی پارسال حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار زایر از طریق مرزهای شلمچه و چذابه به شهرهای مقدس عراق مشرف شدند.

وی گفت: برای ورود کاروان های زیارتی و سفر انفرادی زایران عراقی از مرزهای شلمچه و چذابه به کشورمان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

مدیرحج و زیارت خوزستان در ادامه گفت: روزانه هزاران زائر عراقی از دو مرز شلمچه و چذابه برای سفر به شهرهای زیارتی قم و مشهد مقدس و استفاده از امکانات درمانی و تفریحی وارد کشورمان می شوند.

مرزهای زمینی شلمچه و چذابه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق بر روی زایران عتبات عالیات و صادرات کالاهای غیرنفتی باز شد.

استان خوزستان حدود ۵۰۰کیلومتر مرز مشترک با دو استان عراقی میسان و بصره دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.