اعزام نیروی کار به خارج از کشور/ از عملکرد بانک های استان راضی نیستم

عصر جنوب: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: از عملکرد بانک ها در ارائه تسهیلات بانکی به طرح های خود اشتغالی و اشتغال زایی راضی نیستیم.

هوشمند صفایی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: امیدوار هستیم تا با تلاش بتوانیم روح تعاون که همان ایجاد روحیه همدلی و همراهی است را در جامعه نهادینه کنیم زیرا ایجاد روحیه تعاون ما را در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی مقاوم می کند.

وی افزود: معضل بیکاری سایه سنگینی بر گستره استان پهن کرده و خانواده iای خوزستانی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

صفایی با بیان اینکه ارائه آمار در خصوص معضل بیکاری تنها در راستای تلنگر زدن به مسئولان و تدوین برنامه هایی در زمینه رونق بخشیدن به بخش اشتغال است گفت: یکی از برنامه های اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی استان فعال سازی مراکز مشاوره شغلی و کاریابی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: ما از مراکز مشاوره شغلی و کاریابی خواسته ایم تا از حالت رکود خارج و نقش فعالی در شناسایی فرصت های شغلی استان داشته باشند که خوشبختانه این اقدام تا کنون بسیار موثر بوده و توانستیم یک نقشه راه برای استان در این زمینه ترسیم کنیم.

ایجاد ۵۰۰ فرصت شغلی در هر مرکز مشاوره شغلی و کاریابی

صفایی با اشاره به اینکه هر کدام از مراکز کاریابی استان با توجه به ظرفیت های موجود در استان باید ۵۰۰ فرصت شغلی را شناسایی و معرفی کنند گفت: در حال حاضر ۳۴ مرکز کاریابی فعال در استان وجود دارد. در صورتی که هر کدام از این مراکز  ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کنند حدود ۱۸ هزار فرصت شغلی در استان فراهم می شود. به طور حتم این تعداد فرصت شغلی تحول عظیمی را در بخش اشتغال خوزستان فراهم می آورد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه، در چهار ماهه گذشته فرصت های شغلی استان حدود ۳۰ درصد رشد یافته اند اظهار کرد: بخشنامه استاندار در خصوص خرید محصولات تولیدی داخلی نیز در این افزایش آمار نقش داشته اند.

وی با اشاره به انعقاد چند تفاهم نامه با سازمان هایی همچون بسیج سازندگی و میراث فرهنگی گردشگری در راستای افزایش ظرفیت های اشتغال در استان اظهار کرد: در هفته تعاون سال جاری ۸۴ واحد تولیدی، توزیعی و مسکن افتتاح شده است. در حوزه تولید و توزیع ۳۶ تعاونی به بهره برداری رسیده در بخش مسکن نیز ۴۸ واحد تعاونی افتتاح شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار تعاونی در سطح استان به ثبت رسیده که حدود هفت هزار مورد از آنها فعال و پنج هزار مورد نیز غیر فعال هستند. غیر فعال بودن این واحد های تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در سطح جامعه است. اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی استان برنامه هایی را در زمینه فعال سازی این واحد های تولیدی در دستور کار خود دارد.

صفایی با بیان اینکه ۲۰ درصد از آمار اشتغال به دلیل ایجاد تعاونی ها در بخش های مختلف تشکیل شده بیان کرد: به طور حتم در صورتی که واحد های تولیدی غیر فعال در استان فعال سازی شوند آمار اشتغال بسیار افزایش پیدا می کند.

اعزام نیروی کار به خارج از کشور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اعزام نیروی کار به خارج از کشور به عنوان یکی از اقدامات اداره کار و تعاون استان تاکید کرد: این اقدام برای اولین بار در سطح استان درحال انجام گرفتن است. در همین زمینه اداره کار استان مذاکراتی را با اتاق بازرگانی بصره انجام داده و تفاهم نامه ای به منظور اعزام هزار نفر نیروی کار به کشور عراق منعقد شده است. در گام اول این تفاهم نامه تا کنون صد فرصت شغلی از سوی استان بصره به ما معرفی شده است.

وی تصریح کرد: برای اعزام نیروی کار به کشور قطر در حال مذاکره هستیم و همچنین برنامه ریزی های لازم به منظور اعزام دو هزار نیروی کار خوزستانی به کشور کویت در حال انجام گرفتن است.

صفایی گفت: ۱۵ درصد از درآمد های صادراتی استان توسط  تعاونی ها به دست آمده است بنابراین در همین راستا یک نمایشگاه دائمی در منطقه آزاد اروند، در مرز چزابه و شلمچه دایر شده است. این نمایشگاه در راستای صادرات به کشور های عربی و حوزه خلیج فارس ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه از عملکرد بانک ها در ارائه تسهیلات بانکی در طرح های خود اشتغالی و اشتغال زایی راضی نیستیم گفت: این مسئله را از طریق کارگروه سرمایه گذاری استان پیگیری می کنیم. برنامه هایی را در زمینه فعال سازی تعاونی های دانش بنیان و خوشه های کسب و کار در دستورکار داریم.

صفایی با اشاره به اهمیت تعاونی های مرز نشینان گفت: این تعاونی ها نقش بسیار فعالی را در تامین مایحتاج عمومی، توسعه مبادلات مرزی و سرمایه گذاری اقتصادی در منظقه ایفا می کنند.

استخدام سه نیروی کار بومی به ازای یک نیروی کار خارجی

وی با اشاره به حضور شرکت های چینی در منطقه یادآور شد: اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی استان شرط استخدام نیروهای خارجی و صدور مجوز کار این افراد را استخدام سه نیروی انسانی بومی به ازای هر یک نیروی خارجی لحاظ کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان گفت: بر اساس آمار ارائه شده تا کنون ۲۵۰ هزار نفر بیکار در کاریابی های استان شناسایی شده اند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.