پنجمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی در اهواز آغاز به کار کرد

عصر جنوب: پنجمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی روز پنجشنبه با حضور شعرایی از ایران و برخی کشورهای اسلامی در تالار مهتاب اهواز آغاز به کار کرد.
امام جمعه موقت اهواز در آیین آغاز به کار جشنواره گفت: عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سراسر خوزستان گسترش یافته و بیشترین توسل به ائمه اطهار و سیدالشهدا در این استان است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام ‘ابوالحسن حسن زاده’ افزود: خوزستان این افتخار را دارد که بیشترین تعداد حسینیه های کشور در این استان بویژه مناطق محروم آن بوده و این ها در هیچ دفتری ثبت نشده اند.

 

وی اظهار کرد: عشق به امام حسین(ع) در تمام خانه ها و سراسر خوزستان گسترش یافته است.

 

حجت الاسلام حسن زاده گفت: خوزستان این افتخار را دارد که به فرموده امام راحل(ره) دین خود را به اسلام ادا کرد و به فرموده مقام معظم رهبری دروازه ورود تشیع به ایران است.

 

امام جمعه موقت اهواز افزود: تاثیر عشق به اهل بیت را در دوران دفاع مقدس می بینیم و همانگونه که خوزستان دروازه ورود تشیع به کشور بودامید می رود در تمام ابعاد و جهات سعادتمند باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم گفت: فرهنگ رضوی و شیعی بخشی از هویت ملی ما را می سازد و آنچه دل های همه ما را در این سرزمین به هم متصل می کند چیزی جز عشق و علاقه مردم به تشی، امام رضا(ع)و ائمه اطهار(ع) نیست.

 

‘همایون قنواتی’ افزود: بخش بسیار زیادی از تولیدات فرهنگی ما ایرانیان در حوزه های مختلف ادبی و هنری به برکت وجود امام زمان(عج) است.

 

وی اضافه کرد: با نگاه اجمالی به تاریخ، ادبیات و هنر در تمام زمینه ها می بینیم که حضور امام عصر و فرهنگ شیعی در آثار ما وجود دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: تمام علاقمندان و عاشقان اهل بیت سعی کرده اند ارادت خود را با آثاری که خلق می کنند نشان و ارایه دهند و این از معجزاتی است که می شود به امام زمان(عج) نسبت داد.

 

قنواتی گفت: این ارادت قدرت تخیل و جوهری در دل تمام ادیبان و هنرمندان ایجاد کرد و باعث رونق و شکوفایی استعدادهای بسیاری شد.

 

وی اظهار کرد: در جهان اطراف ما و کنار مرزها به هر سو که نگاه کنید تصاویری از اسلام ارایه می شود که همه ما را آزار می دهد و در چنین فضایی فعالیت جشنواره هایی این چنینی و توسعه فرهنگ رضوی است که می تواند به کمک ما بیاید.

 

دبیر اجرایی جشنواره به ایرنا گفت: به دنبال فراخوان جشنواره که شش ماه گذشته اعلام شد بعد از چند بار داوری در نهایت در اواخر تیر، ۴۰اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

 

‘کریم موسوی’ افزود: از این ها ۲۰اثر در دو بخش شعر فصیح و شعر غیر فصیح عربی به عنوان آثار برتر انتخاب شد.

 

وی اظهار کرد: در بخش غیر فصیح شعرای عربستان و یمن سه مقام برتر را به خود اختصاص دادند.

 

موسوی گفت: در بخش فصیح هم که رقابت بین شعرای عراق و ایران بود شعرای ایرانی تمام رتبه های نخست تا هشتم را کسب کردند.

 

شعرا در روز گشایش جشنواره در دو نوبت صبح و بعد از ظهر آثار خود را ارایه می کنند.

 

در آیین پایانی جشنواره هم که بعد از نماز مغرب و عشا جمعه در مرقد دعبل خزاعی شوش برگزار می شود ۲۰اثر از مجموع آثار برگزیده و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

 

در این جشنواره که در دوازدهمین دوره برگزاری جشنواره شعر رضوی برای پنجمین دوره به زبان عربی برگزار می شود،۱۷۳شاعر داخلی و خارجی از کشورهای بحرین، عربستان، عراق، یمن و کویت آثار ارایه کرده اند.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.