معاون استاندار خوزستان: مذاکره با عراق در خصوص ریزگردها هنوز به نتیجه نرسیده است

عصر جنوب: معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: بخشی از مساله ریزگردها به کشورهای همسایه بر می گردد که در این زمینه با کشور عراق هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.

ˈاحمد سیاحیˈ سه شنبه شب در نشست مشترک ˈمدیران پاسخگو با خبرنگارˈ اظهار کرد: قسمتی از این مساله به ما بر می گردد که به جای فرار از موضوع باید کار خودمان را انجام دهیم و بخشی هم مربوط به سه کشور دیگر است.


وی سوریه، عراق و عربستان سعودی را درگیر در مساله ریزگردها عنوان و اضافه کرد: در عراق نتایج مد نظر را هنوز نگرفته ایم؛ اولویت امروز عراق(با توجه به مسایل منطقه) ریزگردها نیست.

سیاحی گفت: در استان خوزستان باید مالچ پاشی را به جد دنبال کنیم و در ۲۰۰هزار هکتار از اراضی بیابانی استان که جزو تعهدات نفت است باید انجام شود.

وی با اشاره به انجام تنها بخشی از این طرح افزود: برای مقابله با پدیده ریزگردها این مساله تکمیل طرح باید به صورت جدی دنبال شود.

وی گفت : مقرر شده است وزارت نفت اعتبار مورد نیاز برای بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی اطراف تاسیسات نفتی را در مدت پنج سال تامین کند.

از مجموع این طرح ۴۸ هزار هکتار از بیابان ها نیاز به مالچ پاشی دارد، که در اهواز، امیدیه، دشت آزادگان و شوش قرار دارند.

نهال کاری و توسعه فضای سبز دیگر اقدام های پیش بینی شده در این طرح است.

احیا و بازسازی ۳۰ هزار هکتار از جنگل های سنواتی و احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع و قرق عرصه های بیابانی به مساحت ۱۰ هزار هکتار از دیگر برنامه های این طرح به شمار می رود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای احیای تالاب هورالعظیم گفت: در این ارتباط قرار است نشستی با حضور وزیر نفت برگزار شود.

وی بدون اشاره به زمان این نشست بر ضرورت تغییر نگاه نفت در این باره نسبت به احیای تالاب تاکید کرد و افزود: قسمتی از مساله این تالاب هم به عراق بر می گردد.

تالاب هورالعظیم با وسعت ۱۳۰هزار هکتار به عنوان بزرگترین تالاب خوزستان در غرب این استان و در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.

حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق قرار دارد.

این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده اما این منابع به دلیل فعالیت های نفتی در منطقه با نابودی روبه رو است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین گفت: با وارد مدار شدن تصفیه خانه مدرن فاضلاب شادگان پساب ها وارد نهر مالح و از آنجا تالاب شادگان می شود.

وی افزود: همچنین به میزان پنج متر مکعب در ثانیه از آب کارون برداشت و به تالاب شادگان وارد خواهد شد.

تالاب بین المللی شادگان یکی از تالاب های بزرگ کشور است که با ۵۳۰هزار هکتار وسعت در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان قرار دارد.

در همایش تالاب های جهان در رامسر تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود.

سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب های آلوده ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله های شهری، این تالاب منحصربه فرد ۴۰۰هزر هکتاری را از سال ۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب های بین المللی (لیست مونترو) کرده است.

سیاحی همچنین گفت: پیگیری ها برای احیای تالاب میانگران ایذه هم در دست انجام قرار دارد.

تالاب میانگران با سه هزار هکتار وسعت در جنوب غربی کوهپایه زاگرس و در فاصله ۱.۵کیلومتری شهرستان ایذه در شمال شرقی خوزستان واقع شده است.

از مخاطراتی که حیات این تالاب را به خطر می اندازد خشک شدن پی در پی تالاب و افزودن آن به اراضی کشاورزی، ورود فاضلاب و پساب های اراضی کشاورزی و از همه مهمتر تصمیم به برداشت آب در طرحی به نام آبیاری اراضی اطراف تالاب میانگران است که مصرف بی رویه آب از این تالاب در سال ۷۶ منجر به خشک شدن طبیعت باستانی این تالاب و حمله میلیون ها قورباغه به شهر ایذه شد.

وی در عین حال از اختصاص ۱۳هزار میلیارد ریال برای انجام خدمات زیربنایی در زمینه جاذبه های گردشگری حوزه آب خبر داد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.