راه اندازی کارخانه قند مطالبه جدی کشاورزان چغندرکار خوزستانی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: با نزدیک شدن به زمان برداشت محصول چغندرقند در استان خوزستان ، کشاورزان چغندرکار این استان همچنان نگران فروش محصول چغندرقند خود می باشند.

به گزارش ایرنا راه اندازی مجدد کارخانه قند شمال خوزستان در شوش به عنوان یکی از کارخانه های بزرگ چغندرقندی کشور که پس از واگذاری به بخش خصوصی بیش از یک دهه است تعطیل شده با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت.
گام نخست برای راه اندازی این کارخانه با اعطای ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت یازدهم از سال ۱۳۹۴ کلید خورد و مقرر شد با پرداخت تسهیلات بیشتر روند بازسازی و احیای مجدد این کارخانه با شتاب ادامه یافته تا پس از یک دهه تعطیلی ، بار دیگر چرخ تولید این کارخانه چغندرقندی در سال ۱۳۹۶ به حرکت در آید.
کشت چغندر قند در استان خوزستان پس از وقفه ای ۱۰ ساله مجددا از سال ۱۳۹۲ احیا شده و در پی استقبال کشاورزان کشت این محصول اقتصادی همچنان سالانه رو به افزایش است.
کشت این محصول که در نخستین گام کمتر از ۲ هزار هکتار در استان خوزستان در سال ۱۳۹۲ بود در پی استقبال کشاورزان به بیش از ۱۰ هزار هکتار افزایش یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول که در آستانه برداشت محصول چغندر قند در منطقه نگران تاخیر در راه اندازی کارخانه قند شمال خوزستان است گفت:در صورتیکه کارخانه قند دزفول تا قبل از برداشت محصول چغندرقند در اردیبهشت ماه راه اندازی نشود محصول چغندر قند کشاورزان دزفول برای فروش باید به مقصد کارخانه های تولید شکر ۶ استان کشور از جمله اصفهان ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین و کارخانه قند یاسوج ارسال شود که این امر مشکلات فراوانی برای کشاورزان ایجاد خواهد کرد لذا انتظار می رود کارخانه قند دزفول به عنوان تنها کارخانه قند شمال استان خوزستان هر چه زودتر راه اندازی شود.
احمد زارعی در نشست کارگروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی افزود:در سال ۹۳ ،یکهزار هکتار از مزارع دزفول به کشت چغندرقند اختصاص یافت ،در سال ۹۴،دو هزارو ۴۸۰ هکتار و در سال ۹۵ سه هزار و ۷۸۳ هکتار به زیر کشت چغندرقند در دزفول رفته است که عملیات برداشت محصول از این سطح ظرف یک ماه آینده آغاز می شود.
وی با بیان اینکه کشت چغندرقند در دزفول در حال احیا شدن است گفت:برای برداشت چغندرقند روزانه ۷۰۰ دستگاه کامیون نیاز است تا محصول تولیدی به هفت کارخانه های قند استان های مختلف کشور ارسال شود .
وی افزود:از آنجا که برداشت چغندرقند با برداشت سایر محصولات همراه است و ماشین آلات مورد نیاز نیز اغلب از سایر شهرها تامین می شود لذا از ادارات و ارگان های دولتی انتظار می رود ماشین آلات خود را در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند تا محصول چغندر قند کشاورزان در کوتاهترین زمان به کارخانه های کشور حمل شود.
به گفته فرماندار شهرستان شوش ، دولت یازدهم گام سوم راه اندازی کارخانه قند شمال خوزستان را با تزریق ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر به این کارخانه برداشت تا این کارخانه برای دریافت محصول چغندرقند کشاورزان خوزستانی و تبدیل به شکر در سال ۱۳۹۶ آماده و راه اندازی شود.
رضا نجاتی گفت:دولت یازدهم به منظور احیا و راه اندازی مجدد این کارخانه پارسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صرفه جویی یارانه ها پرداخت کرده و عملیات بازسازی این کارخانه عملا در سال ۱۳۹۴ کلید خورد.
وی اظهار داشت: به دنبال پیگیری فراوان فرمانداری و همچنین جدیت استاندار خوزستان و حمایت نماینده مردم شوش در مجلس ، دولت یازدهم اخیرا با پرداخت ۱۰۰ میلیاد ریال دیگر اعتبار به این کارخانه موافقت کرد.
وی کل اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و راه اندازی مجدد این کارخانه را بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:در نخستین گام ۲۰۰ میلیارد ریال پارسال اختصاص یافته و هزینه شد که امسال نیز با موافقت دولت ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر برای راه اندازی این کارخانه هزینه خواهد شد.
به گزارش ایرنا مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز اواخر پارسال در بازدید از روند بازسازی کارخانه قند شمال خوزستان در شوش گفت:روند بازسازی و نوسازی این کارخانه با پیگیری جدی دولت با شتاب در حال انجام است.
بهروز ریاحی با بیان اینکه بخش تصفیه شکر این کارخانه با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی آخرین مراحل راه اندازی را طی می کند اظهار داشت: عملیات بازسازی و نوسازی کارخانه قند دزفول به همت مهندسان و کارشناسان داخلی در حال انجام است.
ریاحی پیش بینی کرد: با تامین اعتبار مورد نیاز تا اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ این کارخانه به طور کامل بازسازی و نوسازی شده و آماده دریافت محصول چغندرقند کشاورزان شمال خوزستان شود.
وی اظهار کرد:تلاش وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نیز مجموعه مدیریت استان خوزستان راه اندازی این کارخانه قبل از آغاز فصل برداشت محصول چغندر قند در استان می باشد.
سیدعلی بحرینی معاونت هماهنگی امور اقتصادی، توسعه منطقه ای و اموربین الملل استانداری خوزستان نیز با اشاره به پیش بینی برداشت بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول چغندر از سطح مزارع استان خوزستان بر ضرورت تسریع در روند بازسازی این شرکت تاکید کرد.
وی گفت: با راه اندازی این کارخانه ۴۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول کار شده و برای ۲۵ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم زمینه اشتغال ایجاد می شود.
طبق تعهد و اعلام مجری طرح بازسازی و نوسازی کارخانه قند شوش، قرار بود از آذرماه پارسال کار تصفیه شکر در این کارخانه آغاز و نخستین محموله چغندر قند کشاورزان نیز اردیبهشت ماه ۹۶ خریداری شود.
کارخانه قند شمال خوزستان یکی از کارخانه های بزرگ تولید شکر کشور پس از واگذاری به بخش خصوصی از سال ۱۳۸۲ تعطیل شد.
تعطیلی این کارخانه بزرگ تولید شکر که در شهرستان شوش واقع است علاوه بر تشدید بیکاری در شمال خوزستان، موجب توقف کشت محصول چغندر قند در استان برای بیش از یک دهه شده است.
این کارخانه قند در سال ۱۳۵۴ تاسیس و در سال ۱۳۶۳ به بهره برداری رسید.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.