آمادگی پتروشیمی فارابی برای سرمایه گذاری در طرح ۲۵۰ میلیون یوریی تبدیل متانول به الفین

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی گفت:به دنبال موافقت مدیرعامل هلدینگ تاپیکو، پتروشیمی فارابی آماده سرمایه گذاری طرح ۲۵۰ میلیون یوریی تبدیل متانول به الفین (MTO) است.

سید ابراهیم سقایی در این زمینه افزود: پروژه تبدیل متانول به الفین (MTO) که موافقت مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تاًمین (تاپیکو) را داراست به عنوان اصلی ترین طرح توسعه پتروشیمی فارابی محسوب می شود.
وی اضافه کرد: زمان اجرای این پروژه که با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورو انجام می شود حدود ۴۲ ماه درنظر گرفته شده که با توجه به آنکه اجرای این طرح نیازمند فضای ۱۲ هکتاری است، امکان اجرای این طرح در شرکت پتروشیمی فارابی مهیاست.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در ادامه بیان داشت: در چشم انداز تعریف شده این شرکت چهار طرح بزرگ توسعه تعریف کرده ایم که اجرای هرکدام، علاوه بر کمک به افزایش تولیدات صنعت پتروشیمی کشور و جلوگیری از خام فروشی، می تواند زمینه اشتغال ده ها و حتی صدها نفر از جوانان و متخصصین منطقه را فراهم آورد.
وی افزود: سالها پتروشیمی فارابی به دنبال اجرای طرح توسعه بوده، اما هیچگاه تا این حد اجرای طرح توسعه در این پتروشیمی که نمادی از صنعت پتروشیمی کشور هم محسوب می شود جدی نبوده است. مسوولان این شرکت عزم خود را برای برون رفت این پتروشیمی از ماده ۱۴۱ جزم کرده اند، چراکه تنها راه برون رفت از شرایط موجود اجرای طرح توسعه خواهد بود.
مدیر عامل پتروشیمی فارابی در ادامه به طرح های پیشنهادی توسعه این شرکت اشاره کرد و گفت: از جمله طرح های پیشنهادی توسعه پتروشیمی فارابی که پس از بررسی توسط متخصصین این شرکت اعلام شده می توان به طرح تبدیل متانول به الفین ( MTO: Methanol To Olefins) ،طرح تبدیل پروپیلن به پروپیلن اکساید و پلی یول(Propylene to Propylene Oxide & Polyol)،طرح تبدیل پروپیلن به اسید آکریلیک (Propylene to Acrilic Acid)و طرح تبدیل مونومر وینیل استات به پلی وینیل الکل(Vinyl Acetate Monomer( VAM) to (Poly Vinyl Alcohol (PVOH)اشاره کرد.
مدیر عامل پتروشیمی فارابی به تشریح دیگر پروژه های توسعه ای این شرکت پرداخت و گفت: از دیگر پروژه های در نظرگرفته شده برای توسعه این مجتمع، طرح تبدیل پروپیلن به پروپیلن اکساید وپلی یول است. در حال حاضر نیاز کشور به پولی یول ۵۰.۰۰۰ تن در سال می باشد که بدلیل عدم وجود تولید کننده داخلی، نیاز کشور به طورکامل بصورت واردات تامین میگردد. هزینه اجرای این طرح ۶۰ میلیون یورو برآورد شده است.

این مسوول ادامه داد: پروژه تبدیل پروپیلن به آکری(Propylene to Acrilic Acid)؛ با حدود ۱۱۰ میلیون یورو سرمایه گذاری علاوه بر فعال کردن صنایع پائین دستی و جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده ایجاد گردیده می تواند نقش به سزایی در صرفه جویی ارزی کشور داشته باشد.

سقایی در ادامه با تأکید بر لزوم توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی خاطرنشان کرد: درحال حاضر پتروشیمی فن آوران تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید VAMاست، چنانچه امکان انجام پروژه VAM پروژه تبدیل مونومر وینیل استات به پلی وینیل الکل (Vinyl Acetate Monomer (VAM) to (Poly Vinyl Alcohol (PVOH))در پتروشیمی فن آوران مهیا گردد، یکی از محصولات پایین دستی ارزشمندی که می توان از آن تولید نمود، پلی وینیل الکل (PVOH) می¬باشد.
وی در پایان افزود: گستره مصرف پلی وینیل الکل (PVOH) در صنایع نساجی، صنایع چسب و رزین، صنایع بسته بندی و ورقهای نازک مصرفی در آن صنعت، مواد حجم دهنده، مواد ضخیم سازی و پوشش های حساس در صنعت فیلم، عکس و چاپ می باشد.

شرکت پتروشیمی فارابی واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندرماهشهر با دارا بودن زمینی به مساحت ۲۵.۵ هکتار در موقعیت مکانی بسیار مناسب، دسترسی مستقیم به اسکله، دارا بودن مخازن اختصاصی و برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی یکی از بهترین گزینه های پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی محسوب می شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.