معاون وزیر کار: در بندرماهشهر فقر شدید احساس می شود/ قطعا اگر انگلیسی ها بودند بهتر از ما کار می کردند

عصر جنوب: معان امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شهرستان ماهشهر با وجود ظرفیت‌های قابل توجه، فقر عمیق و آشکاری احساس می‌شود، در صورتی که اگر انگلیسی‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کردند مسلماً توجه بیشتری به جامعه شهری داشتند.

حجت‌الله میرزایی ظهر امروز در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: بازدید از شهرستان بندر ماهشهر با وجود ظرفیت‌های قابل توجه و محرومیت‌های موجود باید برای مسؤولان به یک ضرورت تبدیل شود.

وی افزود: در این منطقه با عقلانیت اقتصادی و استفاده از حداکثر منابع، تبدیل سرمایه طبیعی به مالی برای توسعه رقم خورده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از عملکرد دولت دهم در زمینه اقتصادی، خاطرنشان کرد: در دولت دهم با وجود بالاترین درآمد نفتی، رویکرد تبدیل صنایع بالادستی به پایین دستی و میانی با بی‌خردی کنار گذاشته شد وگرنه اکنون از رونق اقتصادی برخوردار بودیم.

میرزایی ادامه داد: کاملا طبیعی است در کنار دوراندیشی در صنعت، این عقلانیت با وجود بی‌تدبیری‌های گذشته در توسعه ملی تحقق پیدا نکند.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در واقع هدف از تولیدات صنایع بالادستی، ایجاد اشتغال نبوده بلکه بهره‌برداری از منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: در فضای پسابرجام باید اقداماتی برای توسعه صنایع پایین‌دستی انجام شود که شاهد رشد اقتصادی و توسعه فرصت‌های شغلی باشیم.

این مسؤول عنوان کرد: آن چیزی که اقتصاد را مقاوم می‌کند، تکمیل زنجیره صنایع در سطح ملی و پیوند صنایع کوچک و بزرگ است که امیدواریم این عقلانیت شکل بگیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه صنایع به مسؤولیت‌های اجتماعی خود گفت: متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که صنایع توجه کمی به زندگی اجتماعی ساکنان این مناطق داشته‌اند و توسعه‌ای در این منطقه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: صنایع باید علاوه بر توجه به توسعه اجتماعی و شهری، ملاحظات زیست محیطی را مدنظر قرار دهند.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه تمدن صنعتی در ابتدا در استان خوزستان ایجاد شده است، گفت: با وجود اینکه در این منطقه خردمندی و تدبیر صنعتی وجود داشته اما بی‌توجهی به موضوعات اجتماعی و جامعه شهری به وضوح مشاهده می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: سرمایه‌داران صنعتی در این منطقه متاسفانه کم‌ترین توجهی به بهبود شاخص‌های شهری و کاهش فقر نداشته و وضعیت موجود به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: در شهرستان ماهشهر با وجود ظرفیت‌های قابل توجه، فقر عمیق و آشکاری احساس می‌شود در صورتی که اگر انگلیسی‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کردند مسلماً توجه بیشتری به جامعه شهری و زیست محیطی داشتند.

میرزایی در ادامه تاکید کرد: توجه به شاخص‌های اجتماعی در شهرستان بندر ماهشهر باید به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد و به این منظور نظام‌نامه اجتماعی در راستای کاهش فقر و توسعه اجتماعی تدوین شود.

این مسؤول در ادامه با اشاره به معضل دیگری در صنایع، خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده خصوصی‌سازی شتاب‌زذه و مدیریت نشده است.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: متاسفانه در این روند خصوصی‌سازی بنگاه‌ها به تعهدات خود در تداوم فعالیت و مدیریت منابع انسانی و همچنین ارتقای تکنولوژی عمل نکرده و با نگاه زمین‌خواری کار را تحویل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: چندین مورد خصوصی‌سازی شتاب‌زده در صنایع پتروشیمی مشاهده شده که به دلیل عدم تخصص کافی و یا توانایی لازم بوده که باید از این موارد درس‌هایی بگیریم و در گام‌های بعدی این کاستی‌ها برطرف شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مدیریت نادرست و بی‌تدبیری نسبت به توسعه صنعتی و اقتصادی، اظهار کرد: بعد از انقلاب در کشور سیاست‌گذاری مناسب اقتصادی و برنامه‌ریزی ایجاد شد که تدوام آن در دوره اصلاحات دیده شد.

میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد: در دوره اصلاحات که دوره درخشان سرمایه‌گذاری اقتصادی بوده ما شاهد توسعه بنگاه‌های اقتصادی و آمار قابل توجه اشتغال‌زایی بودیم.

وی در پایان اظهار کرد: اما در دولت دهم با نوعی بی‌خردی با وجود بالاترین درآمد ارزی در تاریخ کشور، توسعه اقتصادی را آتش زدیم و تقریبا آمار فرصت‌های شغلی به صفر رسید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.