کشف ویروس در برخی مجتمع های پتروشیمی/ شهیدی نیا فرمانده ارشد اچ.اس.ایی شد/ معاون وزیر: خطر افراد نفوذی و داعش در صنایع جنوب

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به حملات سایبری دشمنان در مجتمع های پتروشیمی کشور گفت: گونه ای از نرم افزارهای آلوده صنعتی در فرایند بازرسی های نوبه ای از واحدهای صنعتی پتروشیمی، شناسایی شدند و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه انجام شد.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی روز شنبه درحاشیه مراسم معارفه “فرمانده ارشد جدید پدافند غیر عامل در مجتمع های پتروشیمی” ( HSE ) ماهشهردر جمع خبرنگاران افزود: این ویروس ها ، چند واحد از مجموعه های پتروشیمی را درگیر کرده بودند که به موقع مهار شدند.وی منشاء ورود ویروس های صنعتی را به مجتمع های پتروشیمی استفاده از نرم افزارهای صنعتی وارداتی برشمرد و گفت: این نرم افزارها ، هنگام نصب ، آلودگی ایجاد کرده بودند؛ البته در برخی از این محصولات آلودگی ویروسی بصورت نهادینه در آنها طراحی شده که موجب آلودگی مجتمع های پتروشیمی شده بودند.

این مقام مسئول پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: مجتمع های پتروشیمی جزو مجتمع هایی به شمار می آیند که کنترل های صنعتی در این مکان ها توسط سامانه کنترل صنعتی انجام می شود. بنابراین دستورات منظم کنترلی باید به این سامانه داده شود چرا که این سامانه ها می توانند مورد حملات سایبری قرار گیرند.وی ادامه داد: دستورات غیر منظمی که توسط یک ویروس به این سامانه کنترلی داده شود ممکن است ایجاد خطر کند.

کشف و غیرفعالسازی خرابکاری آمریکایی ها در زیرسازهای صنعتی
سردار جلالی با یک مقاله آمریکایی منتشر شده در نیویورک تایمز اشاره کرد و گفت: چندی پیش آمریکایی ها مدعی کاشت ایمپلنت ها در زیرسازهای صنعتی کشور شده بودند که البته ناموفق عمل کردند چراکه این زیرساخت های آلوده را کشف و غیر فعال کردیم.وی ادامه داد: اکنون درمرحله شناسایی گونه های صنعتی آلوده در مجتمع های پتروشیمی هستیم و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه در حال انجام است.جلالی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا حوادث آتش سوزی های اخیر پتروشیمی ماهشهر با این حملات سایبری و ویروس های آلوده صنعتی مرتبط بوده اند یا خیر؟ گفت: کشف این ویروس های صنعتی ربطی به حوادث آتش سوزی های اخیر ماهشهر ندارد.

ضعف ها و اشکالاتی در لایه ایمنی داریم
رئیس پدافند غیرعامل کشور درتوضیح به سوال ایرنا مبنی بر بررسی وضعیت سه لایه های ایمنی – امنیتی و دفاعی این طور پاسخ داد: ضعف ها و اشکالاتی در لایه ایمنی داریم که باعث بروز حوادثی نیز شده است. در لایه امنیتی خوب عمل کرده ایم و حوادث در این بخش در حد صفر است و وضع بسیارخوبی داریم؛ در لایه دفاعی هم طرح های دفاعی آماده کرده ایم که باید هماهنگی ها با بخش های نظامی بیشترشود.

با آتش سوزی های اخیر در مجتمع های پتروشیمی لازم بود بازنگری داشته باشیم
جلالی درباره ضرورت تعیین فرمانده جدید اچ. اس . ایی در منطقه ماهشهر خاطرنشان کرد: همواره در منطقه تهدیداتی وجود دارد که باید آماده سازی هایی در این زمینه انجام شود با آتش سوزی های اخیر در مجتمع های پتروشیمی لازم بود بازنگری داشته باشیم و ایرادات کار را شناسایی کردیم که منتج به انتصاب فرمانده ای در ماهشهر شد.جلالی افزود: در زمان حاضر ۵۰ مجتمع پتروشیمی و شیمیایی در کشور وجود دارد که با هر سانحه ای دچار خطر و آتش سوزی می شوند بنابراین لازم بود فرمانده ای از جنس صنعت و کار مدیریت، فرماندهی صنعتی را برعهده گیرد و هم هماهنگی داخلی و بیرونی با استان ها را برعهده داشته باشد و با برنامه ریزی و آموزش کار را دنبال کند.

معرفی فرمانده برای مجتمع های پتروشیمی
وی با اشاره به انتصاب سید امید شهیدی نیا به عنوان فرمانده ارشد اچ.اس.ایی پدافند غیر عامل در ماهشهر اظهار امیدواری کرد که شهیدی نیا با طرح ریزی ها و آموزش های لازم و نیز فراهم سازی تجهیزات و امکانات لازم بتواند هنگام بروز حوادث به ما کمک کند.جلالی انتصاب فرمانده های دیگر مجتمع های پتروشیمی کشور را به آینده ، موکول کرد و گفت: به زودی برای دیگر مجتمع های صنعتی پتروشیمی کشور فرمانده معرفی خواهیم کرد.

وی درباره وضعیت فعلی پدافند غیرعامل کشور نیز اظهار کرد: پدافند غیرعامل همچون تابلویی عمومی است که می گوید تهدید دشمن همواره بطور دائمی وجود دارد و تمام شدنی نیست و اگر دراین زمینه حادثه ای نداشته باشیم این نشان دهنده آن است که توانسته ایم درحوزه پدافند غیرعامل خوب عمل کنیم و حتی در حوزه پدافند سایبری نیز اقدامات خوبی به انجام رسیده است .

شایان ذکر است در ادامه، مرضیه شاهدائی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام این که براساس بررسی سازمان پدافند غیرعامل در حوادث اخیر صنعت پتروشیمی، حمله های سایبری وجود نداشته است، گفت: با این حال تعدادی حمله‌های سایبری به برخی پتروشیمی‌ها وجود داشته است که برای مجتمع های پتروشیمی تهدید به شمار می آید.

به گزارش تسنیم، وی بر رعایت نکات ایمنی و همچنین ضرورت رضایتمندی کارکنان تاکید کرد و گفت: نارضایتی کارمندان می تواند یک تهدید بزرگ باشد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به همجواری منطقه ماهشهر با خلیج فارس اظهار داشت: افراد نفوذی در مناطق جنوبی از داعش یا عربستان وجود دارند که می توانند در مجتمع‌های پتروشیمی ایجاد خطر کنند.

در مراسم امروز، سید امید شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر از سوی سردار جلالی به عنوان فرمانده ارشد اچ اس ایی پدافند غیرعامل منصوب شد. این مراسم در سازمان ملی پتروشیمی برگزار شد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.