فرماندار: دو کانون گرد و غبار به مساحت ۲۰۰ هکتار در اطراف ماهشهر فعال است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: فرماندار ماهشهر با اشاره به تاثیر فعالیت کانون‌های داخلی گرد و غبار در استان خوزستان در وقوع این پدیده گفت: برای پیشگیری از تشدید گرد و غبار خوزستان، بهتر است با رفع مشکلات کانون‌های داخلی کار را آغاز کرد.

منصور قمر گفت: دو کانون گرد و غبار در جاده ماهشهر-هندیجان و ماهشهر-امیدیه وجود دارد که حدود ۲۰۰ هکتار مساحت دارند و از میان این کانون‌ها، فعالیت بخش هندیجان بسیار بیشتر است.

وی افزود: جهت جلوگیری از تشدید فعالیت این دو کانون، لازم است در این مسیر درختکاری انجام شود که هزینه انجام درختکاری در این مساحت  ۲٫۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

قمر با بیان این‌که کانون‌های داخلی در صورت عدم بارندگی می‌توانند برای خوزستان مشکل‌ساز باشند، گفت: غلظت گرد و غبار ناشی از کانون‌های داخلی بسیار بیشتر از غلظت گرد و غبار کانون‌های خارجی است و به نظر می‌رسد هر گاه غلظت گرد و غبار بالا است، ناشی از فعالیت کانون‌های داخلی بوده است.

وی با بیان این‌که گرد و غبارهای استان خوزستان، ناشی از هر دو کانون داخلی و خارجی است، عنوان کرد: کمبود بارندگی و نبود پوشش گیاهی موجب تشدید گرد و غبار ناشی از فعالیت کانون‌های داخلی می‌شود.

فرماندار ماهشهر بیان کرد: جهت پیشگیری از تشدید گرد و غبار خوزستان، بهتر است با رفع مشکلات کانون‌های داخلی کار را آغاز کرد و دست‌اندرکاران ذی‌ربط به‌ویژه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کنند تا با اجرای پروژه‌های درختکاری که نیازمند اعتبار و بودجه ملی است، گرد و غبار ناشی از کانون‌های داخلی را کاهش داد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کانون‌های داخلی و عمده گرد و غبار، تالاب هورالعظیم است؛ انجام اقدامات نفتی در تالاب هورالعظیم، منجر به خشکی تالاب و تبدیل آن به یکی از کانون‌های عمده و داخل گرد و غبار شد. پس از خشک شدن تالاب هورالعظیم، دولت با انجام اقداماتی، مجددا اقدام به آبگیری تالاب هورالعظیم کرد و اکنون آبگیری تالاب می‌تواند در کاهش و جلوگیری از تشدید گرد و غبار موثر باشد.

قمر عنوان کرد: با این حال و با وجود کانون‌های خارجی، به طور قطعی نمی‌توان گفت که مشکل گرد و غبار کاملا محو و رفع خواهد شد. رفع مشکلات ناشی از کانون‌های خارجی گرد و غبار، نیازمند تفاهم و نشست مشترک میان کشور ما، عراق و سایر کشورهای منطقه است.

وی گفت: بنابراین باید به رفع مشکلات کانون‌های داخلی گرد و غبار به دلیل در دسترس بودن این کانون‌ها جهت رسیدگی، اولویت داد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.