اعتصاب کارمندان پتروشیمی وارد پنجمین روز شد / زنگنه پپیگیری مشکل را به وزیر کار محول کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: جمعی از کارگران شرکت‌های پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس از چهار روز پیش در اعتراض به آنچه که وضعیت نامعلوم شغلی آنها نامیده می‌شود در چهار روز گذشته از خوردن وعده غذایی محل کارشان خودداری کرده‌اند.

فعالان صنفی کارگری استان خوزستان با اعلام این خبر  به ایلنا گفتند: معترضان که شمار آنها تا حدود چند صد نفر برآورد می‌شود در واحدهای پتروشمی بندرامام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، اروند و مبین مشغول کارند.

برپایه این اطلاعات، این چند صد نفر معترض از جمله افرادی هستند که تا پیش از واگذاری مدیریت و مالکیت واحدهای پتروشیمی مطابق قانون استخدامی وزارت نفت مشغول کار بوده‌اند.

در این رابطه به نقل از کارگرانی که از چهار روز پیش در واحدهای یادشده حاضر به خوردن وعده غذایی روزانه نشده‌اند گفته می‌شود: از زمانی که مالکیت و مدیریت این ۶ واحد پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده است، وزارت نفت رابطه استخدامی خود را آنها ما قطع کرده و در عین حال تا به این لحظه کارفرمای جدید در مناسابت خود حاضر نیست تا در چارچوب مقررات قانون کار و تامین اجتماعی به خواسته‌های آنها رسیدگی کند.

آنها می‌گویند  در مجموع نزدیک به سه هزار نفر هستیم که اکنون برای پیگیری مطالبات صنفی خود با مشکل مواجه هستیم و باتوجه به اینکه در حال حاضر به صورت مشخص میان مقررات قانون نفت و قوانین کار و تامین اجتماعی سرگردان هستیم از چهار روز پیش تعدادی از ما تصمیم گرفتند تا به نشانه اعتراض از خوردن ناهاری که در محل کار توزیع می شود خودداری کنند.

کارگران معترض در عین حال یاد آور می‌شوند: پیش از آنکه بخواهیم به این شیوه اعتراضی متوصل شویم از طریق نامه‌نگاری با مسئولان وزارت نفت خواسته‌های صنفی خود را مطرح کرده بودیم که تا این لحظه بی پاسخ مانده است.

استناد این گروه از کارگران هلدینگ خلیج فارس به مکاتبات مشترکی است که در ماه‌ گذشته میان گروهی از کارگران مجتمع‌های بندرامام، بوعلی سینا، تندگویان، اروند، فجر خوزستان (در منطقه ماهشهر استان خورستان)  و شرکتهای مبین، برزویه و پاسارگاد (در منطقه ویژه عسلویه استان بوشهر) با معاونت منابع انسانی وزارت نفت صورت گرفته است.

در این رابطه یکی از مسئولان شرکت ملی پتروشیمی با تایید اعتراض چند روز گذشته کارگران پتروشیمی هلدینگ خیلج فارس به ایلنا گفت: به دنبال مکاتبه‌ای که توسط کارگران معترض با مسئولان وزارت نفت صورت گرفته بود، مسئولان این وزارتخانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتباتی انجام داده‌اند که براساس آن همچنان همگی آنها تحت پوشش مقررات استخدامی وزارت نفت قرار خواهند داشت.

زنگنه پیگیری مشکل استخدامی کارکنان شرکت‌های نفتی واگذار شده را به وزیر کار محول کرد

در حالی که کارکنان پتروشیمی‌های واگذار شده در قالب هلدینگ خلیج‌فارس در اعتراض به تغییر وضعیت استخدامی خود طوماری را با ۳ هزار امضا ارسال کرده و به عنوان اعتراض روزه گرفته‌اند، وزیر نفت نامه‌ای خطاب به وزیر کار نوشته و از وی خواسته است مشکلات این کارکنان را پیگیری کند.

روز گذشته اخباری مبنی بر «اعتصاب غذای کارکنان پتروشیمی‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس» به دلیل اعتراض به تغییر وضعیت استخدامی آنها پس از خصوصی‌سازی منتشر شد.

در اجرای اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، روال این بود که ۴ گزینه به کارکنان این شرکت‌ها ارائه می‌شد که یکی از آنها تغییر محل اشتغال به یکی دیگر از زیرمجموعه‌های همان نهاد دولتی بود اما بعد از سال ۹۱ و با تغییر قوانین و مقررات حاکم بر خصوصی‌سازی این امکان از کارکنان شرکت‌های واگذار شده سلب شد.

از سوی دیگر، پس از خصوصی‌سازی، بخش مهمی از پاداش‌ها و مزایای شغلی کارکنان و تسهیلات ودیعه مسکن و امثال آن حذف خواهد شد. حذف این مزایا به خصوص در صنعت نفت که از یک سو ذیل قانون عمومی خدمات کشوری تعریف نشده است و از سوی دیگر کارکنان عملیاتی آن با انواع خطرات ناشی از حوادث و کار با مواد شیمیایی خطرناک روبرو هستند، برای این کارکنان وضعیت دشواری را ایجاد کرده و انگیزه‌های کاری آنها را به شدت کاهش داده است.

بر اساس آنچه بعضی از کارکنان شرکت‌های پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در تماس اعلام کرده‌اند، حتی پس از واگذاری بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، این کارکنان تصور می‌کرده‌اند که رابطه استخدامی مستقیم آنها با وزارت نفت برقرار می‌ماند،اما نامه وزیر وقت نفت که اعلام کرد از ابتدای مردادماه انتقال کارکنان از بخش خصوصی به بخش دولتی ممنوع خواهد بود باعث سردرگمی آنها شد.

این کارکنان می‌گویند هنوز هم با اختیارات وزیر و امضای ویژه تعداد اندکی از کارکنان به سختی می‌توانند بین بخش خصوصی و دولتی جابجا شوند،اما این امکان برای اغلب کارکنان وجود ندارد.

نامه مدیر IT وزارت نفت به هلدینگ خلیج‌فارس مبنی بر حذف کارکنان شرکت‌های واگذار شده از روی سیستم جامع برخط نفت تیر خلاص را به امید کارکنان این پتروشیمی‌ها زد. اگرچه پس از اعتراض این کارکنان مدیران هلدینگ از وزارت نفت خواستند که برای حذف آنها از سیستم جامع نفت دست نگه‌دارند اما کارکنان این پتروشیمی‌ها متوجه شدند که عملا پروسه قطع رابطه استخدامی آنها با وزارت نفت در حال تکمیل است.

بر این اساس، کارکنان پتروشیمی‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در ماهشهر و عسلویه که تعداد آنها به ۶۵۰۰ نفر بالغ می‌شود در دو سال اخیر به مراجع مختلف از جمله وزارت نفت، مجلس و نهاد ریاست جمهوری مراجعه کرده و همزمان مکاتبات متعددی برای حل این مشکل با نهادهای ذیربط انجام داده‌اند.

این کارکنان می‌گویند به آنها اعلام شده که تنها بازنشستگی آنها در صندوق بازنشستگی نفت حفظ می‌شود اما دیگر روابط استخدامی آنها با وزارت نفت حتی بیمه‌های درمانی نفت نیز قطع خواهد شد، بگونه‌ای که ظاهرا بیمارستان نفت در ماهشهر هم در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این باره، نامه وزیر نفت به وزیر کار بوده است چنانکه زنگنه خطاب به ربیعی نوشته است که کارکنان پتروشیمی‌ اصفهان و دیگر شرکت‌های واگذار شده مشکلاتی دارند اما چون این شرکت‌ها واگذار شده‌اند این مشکلات به وزارت نفت مربوط نیست و لطفا شما آن را پیگیری کنید.

بر این اساس در آخرین اقدام کارکنان عسلویه و ماهشهر با هماهنگی یک متن واحد را به عنوان طومار اعتراضی تنظیم و با امضای کارکنان هر یک از پتروشیمی‌های عضو هلدینگ به صورت جداگانه به همه نهادهای ذیربط ارسال شد. مجموع امضاهای این طومار به ۳۰۰۰ عدد بالغ می‌شود.

همزمان کارکنان این پتروشیمی‌ها تصمیم گرفتند در اعتراض به تغییر وضعیت استخدامی خود روزه بگیرند یا لااقل از مراجعه به غذا‌خوری‌های محل کار خود در هفته جاری اجتناب کنند.

این کارکنان می گویند آینده استخدامی و تلاش خود در شرایط سخت و کار با مواد شیمیایی خطرناک را از دست رفته می‌بینند چراکه در وضعیت استخدامی بخش خصوصی یا شبه‌دولتی بر خلاف وضعیت استخدامی نفت تفاوت چندانی بین کار در شرایط سخت و شرایط عادی وجود دارد و به همین دلیل تلاش می‌کنند تصمیمات اتخاذ شده در حوزه را تغییر دهند. بر این اساس اقدام بعدی این کارکنان در صورت نگرفتن نتیجه تشکیل یک زنجیره بزرگ انسانی در مسیر ماهشهر به عسلویه خواهد بود.

 ** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • ما اینجا تو این شرایط وحشتناک آب و هوا با این محیط خطرناک و دوری از خانواده باید به فکر تولید برای مملکت باشیم اونوقت آقایون تهران نشین از پشت به ما خنجر میزنند
  • با سلام لطفا همکاران گرامی رسمی شاغل در شرکتهای خصوصی انسجام خود را در اینگونه موارد حفظ نمایند مگر میشود با سابقه کاری نفرات به راحتی وبا یک نامه بازی کرد و نامه ای دروغین چاب گردد و باعث ایجاد استرس ونگرانی در همکاران عزیز و خدوم شرکتهای خصوصی حفاری ،پخش وپالایش وپتروشیمی نمود مگر روز اول جذب نفرات عنوان گردیده بود که قرار است همکاران نفتی حق انتقال وجابجایی نداشته باشند که اگر چنین بود قبل از جذب همکاران جهت آینده خود حتما آپشنهای مختلف کاری داشته اند که گیر اینگونه موارد نظیر چنین موارد اعلام شده نیافتند در حال حاضر دغدغه همکاران نفتی شاغل در شرکتهای خصوصی منع انتقال می باشد اگر چنین بخشنامه ای وجود نداشته باشد شاید آنقدر حساسیت ایجاد ننماید چگونه همکار محترم که از اقصی نقاط مختلف در شرکتهای خصوصی کار میکنند تا سن شصت سالگی مخصوصا مناطق عملیاتی حق جابجایی نداشته باشند در صورتیکه با یک ترفند ساده می توانند مشکل مربوطه راحل نمایند بعنوان مثال کارکنانی که در مناطق عملیاتی نظیر ماهشهر , عسلویه وغیره که بصورت غیر بومی فعالیت می نمایند وغیر بومی می باشند حق انتقال به شهرهای محل تولد وزادگاه خود را داشته باشند که این عامل علاوه بر جلوگیری از هزینه های گزاف سکونت باعث جذب نفرات استانهای جنوبی که واقعا از وجود نیروی متخصص و بیکاری رنج میبرند می شود و از جذبهایبی رویه در سایر استانها در شرکت نفت نیز کاسته شده و نفرات باتجربه نیز فنا نخواهند شد با تشکر
  • ما کارکنان شرکت پالایش نفت بندرعباس هم غافلگیر شده و به همین درد گرفتار شده ایم. بزرگترین دغدغه کارکنان این شرکت همین است. لغو ممنوعیت انتقالی به نفع همه است. میوه این خصوصی سازی دروغی فقط همین گند شده.
  • باسلام از قبل از خصوصی سازی به کلیه کارکنان وعده دروغ داده اند تا همین حالا هم هدف خود را با دروغ و کلک پیش خواهند برد اگر روز روزگاری هم راست بگویند که بعید بدانم هیچ کس حرف این وزریر نفت را هیچکس باور نمیکند شده همان چوپان دروغگو