نماینده مردم بندر ماهشهر از اختصاص یک درصد درآمد پتروشیمی ها به بنادر ماهشهر و امام خبر داد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام خمینی با حضور در تحریریه پایگاه خبری شوشان به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.
وی در ابتدا با اشاره به عمده مشکل حوزه انتخابیه خود گفت: عمده ترین و مهمترین مشکل حوزه انتخابیه ما همانند سایر دیگر شهرستان های استان مشکل اشتغال است و متاسفانه طبق آمارهای بدست آمده درصد بیکاری در حوزه انتخابیه ما بالای ۲۷ درصد است، این در حالی است که حوزه انتخابیه ما دارای ظرفیت های بسیار بالایی است.
آقاجری بیان داشت: به لحاظ کشاورزی در حوزه انتخابیه ما ۳ رودخانه جراحی، مارون و زهره وجود دارد و می تواند بسیاری از نیازهای ما در زمینه کشاورزی را برطرف کند، همچنین از دیگر ظرفیت ها می توان به بندر بودن بخش زیادی از این حوزه اشاره داشت که ۳ بندر مهم و بزرگ بندر امام، بندر ماهشهر و هندیجان را در خود می بینیم و عمده سواحل جنوب خوزستان را داریم و دومین بندر بزرگ ایران یعنی بندر امام خمینی با قدرت مشغول فعالیت است، در کنار ان بندر صادراتی ماهشهر که اغلب کالاهای غیرنفتی را صادر و وارد می کند و بندر صیادی هندیجان از دیگر ظرفیت های حوزه انتخابیه ماست.
نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: از دیگر ظرفیت های حوزه انتخابیه ما صنایع پتروشیمی است که ۲۱ مجتمع خیلی بزرگ فعالیت دارند و به تولید مواد شیمیایی می پردازند و در امیدیه و ماهشهر و هندیجان هم که بحث تولید نفت و گاز را داریم.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت هایی که اشاره شد و موضوع گمرک و راه آهن و فرودگاه اما متاسفانه درصد بیکاری در حوزه انتخابیه ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و وقتی بررسی می کنیم می بینیم بیشتر استخدام ها در پتروشیمی غیربومی ها هستند، از این رو کاری که از دست ما بر می آمده است و انجام داده ایم ۲ موضوع بوده که یکی از آنها جذب نیروی بومی می باشد، اما با توجه به اینکه روند کار به نحوی است که دیگر کارخانه ایی بهره برداری نمی شود استخدامها بیشتر در حد جایگزینی است و شاید در سال تنها ۵۰۰ نفر جذب باشد که زیاد نیازها را برطرف نمی کند.
آقاجری اظهار داشت: از این رو در جذب نیروی دیپلم به پایین صد در صد نیروها باید بومی باشند، در فوق دیپلم ۷۰ درصد و در لیسانس به بالا ۵۰ درصد باید بومی شهرستان باشد و استخدام ها را هم بر اساس ضابطه گذاشته ایم نه رابطه تا مردم در همین میزان اشتغال هم احساس تبعیض و رابطه نکنند و خوشبختانه حدود ۷۰ درصد نتیجه گرفتیم.
این نماینده مجلس گفت: اما در برنامه های بلند مدت سعی در توسعه و گسترش کشاورزی برای اشتغالزایی، آبزی پروری، صنایع تکمیلی پتروشیمی و … داشتیم که برخی نتیجه بخش، برخی در حال پیگیری هستیم و برخی هم نتیجه نگرفته ایم، به طور مثال در امیدیه و هندیجان ۵۰ هزار هکتار در طرح مقام معظم رهبری شامل حال ما شد و ۷۸ میلیارد تومان برای این دو شهر از طریق اوراق مشارکت به ما اختصاص یافت، اما در سال گذشته و با توجه به عنایت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی بودجه ایی برای این مهم در نظر گرفته شد و در بخش کشاورزی خوب پیش رفته ایم ولی در منطقه جراحی این مهم دیده نشده است.
 این در حالی است که در پایین دست و بالا دست ما یعنی شادگان و رامشیر طرح جهاد نصر مشغول فعالیت است ولی جراحی که بخش مرکزی ماهشهر است دیده نشده است و تلاش فراوانی کرده ایم و توانستیم تنها ۴۵۰۰ هکتار از اراضی این بخش را زهکشی کنیم ولی مابقی آن مانده است و نیازمندیم با توجه به موافقت وزیر کشاورزی و وزیر نیرو از سوی سازمان آب و برق آب این مهم تامین شود، این در حالی است که این منطقه توانایی به زیر کشت بردن ۲۵ تا ۳۰هزار هکتار کشاورزی را دارد و بدلیل عدم توجه به شوره زار تبدیل شده اند.
وی بیان داشت: در خصوص آبزیان هم سپاه وارد شده و در موافقت کرده که در هندیجان یک محیط ۱۰۰۰ هکتاری را برای شروع آغاز نماید و در طرح های توسعه ایی به ۵۰۰۰ هکتار برسد که طبیعتا در اشتغالزایی تحول ایجاد می کند و در حال پیگیری های لازم برای اخذ مجوزات برداشت آب از سوی آب و برق هستیم و می خواهیم آبی را برداشت کنیم که به دریا می ریزد و مورد نیاز کسی هم نیست.
آقاجری اضافه کرد: اگر ما می خواهیم در اقتصاد مقاومتی که شعار مقام معظم رهبری است موفق باشیم باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و شرایط صادرات میگو را به کشورهای همسایه که بسیار پرمشتری هم هستند فراهم سازیم ، همچنین در زمینه صنایع پایین دستی پتروشیمی، نفت و گاز ۲ جلسه با وزیر نفت داشته ایم و قول های همکاری فراوان داده اند.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام خمینی در مجلس شورای اسلامی گفت: اما سوال این جاست که چرا علیرغم تمامی این داشته ها و ظرفیت ها اما سرمایه گذاران ان طور که باید و شاید راغب به سرمایه گذاری نیستند و تمام تلاش ما این است که با دعوت انها بتوانیم نتایج خوبی بدست اوریم، زیرا عراق نزدیک ماست وکشورهای حاشیه خلیج فارس هم می توانند از خدمات و کالاهای ما بهره مند شوند.
وی گفت: تنها راه حل مشکل بیکاری در حوزه انتخابیه ما اشتغالزایی است، زیرا با سر کار رفتن ۱۰۰۰ نفر در سال دردی از ما دوا نمی شود و ما باید در زمینه کشاورزی، آبزیان، صنایع پایین دستی پتروشیمی و … به خوبی وارد کار شویم.
این نماینده مردم مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات حوزه ما گستردگی ان است که ۳ شهرستان در ان وجود دارد ، شما در نظر بگیرید بندرماهشهر، بندرامام خمینی، امیدیه، هندیجان، جایزان، زهره، چمران و وصل بودن از غرب به شادگان و از شرق به بهبهان و جنوب به دیلم و شمال به رامهرمز و اهواز باعث می شود علیرغم اینکه در ماه ۱۸ روز در حوزه خود هستم به همه جا توان سرکشی نداشته باشم.
وی گفت: شهرستان ماهشهر هم اکنون ۳۳۰ هزار نفر جمعیت دارد، شهرستان امیدیه ۱۰۰ هزار نفر و هندیجان ۴۰ هزار نفر که سرجمع این جمعیت به ۴۶۰ تا ۴۷۰ هزار نفر می رسد و جالب این جاست که شهرهای هندیجان و ماهشهر شهرهای مهاجر پذیری هم هستند و این موضوع کار یک نماینده را برای رسیدگی به تمام حوزه ها با مشکل روبه رو کرده است و به مجلس پیشنهاد دادیم که این حوزه ۲ بخش شود با ۲ نماینده که متاسفانه مورد موافقت قرار نگرفت.
آقاجری تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه انتخابیه ما آب شرب است که هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت با مشکل روبه رو هستیم و بعضا در ماهشهر ای سی آب به ۳۴۰۰ و در هندیجان به ۵۰۰۰ می رسد و شرایط عادی باشد به ۳۰۰۰ می رسد و باید برای این معضل فکری شود که طرح انتقال آب از سد کوثر تصویب شده و ۳ سال است که بودجه ناچیزی به ان تعلق می گیرد و این گونه پیش برویم شاید تا ۱۰ سال اینده به نتیجه برسیم و نیازمند توجه بیشتر هستیم.
نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مصوباتی را که توانستیم در مجلس شورای اسلامی با موفقیت بگذرانیم اختصاص یک درصد درامد پتروشیمی ها از آلایندگی به شهرداری ها است که خوشبختانه این مهم در آخر سال ۹۳ در مجلس تصویب و شورای نگهبان هم ان را تائید کرد و به زودی این رقم به ما داده خواهد شد و در یک قلم رقمی بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان از سود ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی یک پتروشیمی وارد بدنه شهری می شود.
وی گفت: در زمینه جاده ها امیدیه به ماهشهر که بدلیل عدم فعالیت مناسب پیمانکار و بوجود امدن چاله و چوله ها با کیفیت بدی روبه رو بود تعطیل شد و با بودجه ایی که وزارت نفت تدارک دیده و تحویل وزارت راه داده این پروژه انشاء الله سریعا به نتیجه برسد، همچنین جاده ماهشهر هندیجان که ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اکنون به ۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت رسیده است و انشاء الله تا پایان سال جاری بتوانیم از ان بهره برداری به عمل آوریم، در جاده امیدیه به جایزان هم وزارت نفت که بدلیل مشکلات اعتباری این پروژه را راکد گذاشته بود اکنون فعال کرده است.
آقاجری اذعان داشت: متاسفانه در زمینه فاضلاب و در ۳۰ سال گذشته تنها ۳۷ کیلومتر شبکه داشتیم اما تنها در سال ۹۲ موفق شدیم این مهم را به ۱۰۵ کیلومتر برسانیم و در بندر امام به ۸۵ کیلومتر و همچنین در زمینه تصفیه خانه فعالیت هایی هم صورت گرفته که امیدواریم با امدن چینی ها بتوانیم کا را با سرعت انجام دهیم، زیرا چینی ها متعهد به این کار شده اند.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام خمینی گفت: در زمینه ایستگاه راه آهن متاسفانه پیمانکار قبلی علیرغم اینکه ۹۰ درصد بودجه را هم دریافت کرده بود اما کار را انجام نداد و اکنون از طریق ریاست دادگستری پیگیر مسائل قضایی ان هستیم ولی پیمانکار جدیدی روی کار آمده و مشغول انجام کار است و در این رابطه پتروشیمی اعتبار لازم را تامین خواهد کرد و زیرسازی و ریل گذاری به طول ۳ کیلومتر و سکو به زودی راه اندازی می شود و مسافران از ایستگاه ما به تمام کشور جابجا خواهند شد.
وی بیان داشت: بندر سیف ماهشهر یکی از بنادر مهم به شمار می رود که ظرفیت بسیار خوبی دارد و قرارگاه خاتم اسکله و محوطه سازی آن را با کمک شهرداری انجام داده و اسفالت هم صورت گرفته است و از پتروشیمی برای انبار و سوله اعتبار لازم دریافت شده است و از گمرک مجوزات لازم هم اخذ شده است و انشاء الله به زودی به نتیجه دلخواه برسیم و جا دارد از قرارگاه خاتم و فرمانده نیروی دریایی سپاه تشکر کنم که موضوع لایروبی را متقبل شده اند و انشاء الله این بندر بتواند به کل استان و کشور خدمات رسانی در زمینه صادرات و واردات داشته باشد.
آقاجری گفت: در زمینه بهداشت و درمان فعالیت های گسترده ایی در تمامی حوزه انتخابیه ما صورت گرفته و تنها مشکل پیش روی ما نبود پزشک متخصص است و انشاء الله بتوانیم در بخش راحی، داخی، زنان و زایمان و اطفال پزشک و بخش های مختلف را تجهیز و توانمند سازیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص استعفای شهردار بندر امام گفت: من همیشه سعی کرده ایم بر اساس ضوابط و قانون کار کنم، از این ر در عزل و نصب شهردار هیچ گونه دخالتی ندارم و این مهم وظیفه شورا است و بر اساس معیارها انتظار می رود اعضای شورا به گونه ای انتخاب کنند که بیشترین منفعت برای مردم ایجاد شود و تنها تاکید ما سلامت در کار و لحاظ کردن منافع مردم و شهر است و من هم از انتخاب عزیزان پشتیبانی می کنم و انشاء الله با وحدت تمامی کارها به خوبی پیش برود.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام خمینی گفت: متاسفانه علیرغم اینکه پتروشیمی ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده اند، اما در کنار نام انها صندوق بازنشستگان و نیروی مسلح و تامین اجتماعی می شنویم که طبیعتا اینها زیر نظر دولت هستند و به خوبی در این زمینه عمل نشده است و در قیمت گذاری ها اهمال شده است و فکر می کنم این کار بیشتر شبه خصوصی است تا خصوصی وگرنه مدیریت را نباید وزارتخانه معلوم کند.
آقاجری بیان داشت: یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه یافتگی شهرستان ماهشهر عدم مدیریت صحیح است نه کمبود بودجه، زیرا در دولت جمهوری اسلامی به اندازه کافی به خوزستان به لحاظ بودجه ایی توجه شده است.
وی در پایان گفتک یکی دیگراز مشکلات حوزه انتخابیه ما وقفی بودن برخی سندها و یا ساخت و سازهای غیرمجاز است که امیدواریم بتوانیم این مشکل را با برنامه ریزی های مد نظر مرتفع سازیم.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • دروغه این آغا فقط دروغ میده از مردم بپرسید