کشف مواردی استثنایی و منحصر بفرد در قلعه شوش

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مسوول ساماندهی قلعه شوش گفت: ساماندهی انبارهای قلعه شوش به کشف چهار مورد استثنایی شامل تصویر معبد کلبه ای، قایق بادبانی سفالی، انبوه مهر کتیبه دار و گل نوشته هایی به خط آغاز عیلامی منجر شده که تقریبا تمامی آنها ناشناخته و منحصر به فرد است.

عباس علیزاده افزود: به غیر از تکه های سفال و ظروف سالم سفالی، انبارهای شوش شامل انبوهی از استخوان های جانوری، ریزتیغه و اشیای سنگی است که هیات فرانسوی موفق به چاپ و نشر آنها نشده بود.

این استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو اظهار کرد: این مواد به منظور مطالعه و استفاده به عنوان منابع رساله کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس پژوهشگران و دانشجویان ایرانی و خارجی قرار دارد.

به گفته علیزاده، یکی از مواد به دست آمده در این تحقیق، تصویر یک معبد کلبه ای ساخته شده از نی، روی دو اثر مهر از دوره شوش ۲ (۳۵۰۰ پ.م.) است که تا امروز فقط در بین النهرین شناخته شده و به معبد ˈایزدبانوی ایناناˈ شهرت دارد.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی ادامه داد:ساخت این گونه کلبه های حصیری در جنوب عراق و هویزه خوزستان تا امروز ادامه دارد، اما باور بر این است که ساخت این گونه در ایران از عراق اقتباس شده است.

این باستان شناس پیش کسوت خاطر نشان کرد: با کشف این دو اثر مهر از شوش پژوهشگران دریافتند که این سنت در خوزستان نیز سوابق طولانی دارد و بخشی از فرهنگ مادی دشت شوشان بوده است.

او مورد دیگر را یک مدل قایق بادبانی سفالی مربوط به دوره شوش ۱ (۴۴۰۰ پ.م.) عنوان کرد و گفت: این شی با ارزش از حفاری های تپه اکروپل، محل سکوی بلند و مذهبی شوش پیش از تاریخ، بدست آمده بود که کاشفان آن، این شی را بخشی از یک ظرف پنداشته بودند.

مسوول ساماندهی آثار فرهنگی و تاریخی قلعه شوش افزود:قدیمی ترین مدرک، وجود چنین قایق های تصویری و اثر مهر بدست آمده از شوش و چغامیش در دزفول بود که هزار سال از این مدل کشف شده جدیدتر بودند.

علیزاده اظهارکرد: این گونه قایق ها که مانند پیکرک های سفالی معابد بود، در بین النهرین وجود داشته، اما هرگز نمونه های سفالی آن در ایران پیدا نشده است.

او خاطر نشان کرد: این مدل سفالی قایق اکنون بازسازی شده و قرار است در موزه شوش به نمایش گذاشته شود.

به گفته این باستان شناس، سومین گروه از مواد بدست آمده از قلعه شوش انبوهی از اثر مهر کتیبه دار از دوره عیلامی شیمشکی (۲۱۰۰-۱۹۰۰ پ.م.) و سوکلمخ (۱۹۰۰-۱۶۰۰ پ.م.) است که بخشی از آن توسط پیر آمیه چاپ شده، اما تصور بر این است که این آثار در موزه لوور باشند.

مسوول ساماندهی قلعه شوش افزود: چهارمین موردی که دراین طرح به آن برخوردیم دو جعبه بزرگ از گل نوشته ها به خط آغازعیلامی بود که تصور می شد آنها نیز در موزه لوور باشند، زیرا بیشتر آنها حدود صد سال پیش توسط ژاک دومرگان کاوش شده بود.

به گفته او بیشتر این گل نوشته ها حدود صد سال پیش چاپ شده بودند که در آن زمان پژوهشگران با عکس های سیاه و سفید نامرغوب سروکار داشتند و چه بسا مطالعه مجدد آنها و تهیه عکس رنگی با کیفیت بالا پژوهشگران امروزی را به کشف های جدید راهنمایی کند.

ایرنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • اکرم و مهسا دمتون گرمممممممممم