در شورای اداری شهرستان بندر ماهشهر چه گذشت؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نشست مشترک شورای اداری و تشکل های مردم نهاد با حضور دکتر مقتدایی استاندار خوزستان در شهرک طالقانی شهرستان بندر ماهشهر برگزار شد.
دکتر منصور قمر، فرماندار شهرستان بندر ماهشهر در ابتدای این نشست اظهارکرد:​ این‌که استاندار خوزستان نشست شورای اداری را در شهرک طالقانی برگزار کرده به این معنا است که ما باید به عنوان مسئولان به نقاط محروم توجه بیشتری داشته باشیم. هر چند اگر این نشست مصوبه‌ای نداشته باشد، بهترین نکته پیام استاندار است که باید از این به بعد مسئولیت خود را بر این‌گونه نقاط بیشتر کنیم.
وی افزود : وقتی ما در شهرستان بندر ماهشهر با این ظرفیت​ها و منابع غنی مواجه می​شویم، در کنار این‌ها به این می‌اندیشیم که چرا با این همه ظرفیت​‌ها این همه مشکلات وجود دارد. با توجه به این موضوع ما در شهرستان ماهشهر کمیته توسعه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده​ایم تا از طریق این کمیته به سمت جذب سرمایه​گذاری برویم و تاکنون نیز موفق بوده​ایم اما باید راه ​را ادامه بدهیم

قمر ادامه داد: با کمک صنایع پتروشیمی سند چشم انداز برای شهرستان تعریف خواهیم کرد تا بتوانیم به توسعه ای پایدار و مشخص برسیم.

وی همچنین افزود: در صدد هستیم تا گردش مالی صنایع پتروشیمی را به بانک های استان سرازیر کنیم تا شاهد تحولی عظیم در ارائه تسهیلات و خمات دهی به بخش خصوصی و سرمایه گذاران باشیم.

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: در حال حاظر ۹۰٫۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی در شهرستان بندر ماهشهر وجود دارد، در کنار آن کشاورزان مشتاقی در شهرستان وجود دارد که خواهان اشتغال در بخش کشاورزی است و ما با ساماندهی و ارائه تسهیلات به این قشر از بیکاران می توانیم گام های موثری در به وجود آورن اشتغال و کاهش بیکاری و افزایش محصولات کشاورزی برداریم که این خود مستلزم همکاری وزارت نیرو با شهرستان است.

قمر در ادامه گفت: در برنامه داریم با احداث شهرک صنعتی در مابین شهرک طالقانی و شهر چمران صنایع پایین دستی را افزایش دهیم که این مهم علاوه بر اشتغال زایی می تواند در بحث ارزش افزوده و توسعه پایدار بسیار موثر باشد.

فرماندار بندر ماهشهر در ادامه به بحث گرشگری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در نظر داریم جهت ارائه خدمات دهی مناسب و مطلوب به میهمانان نوروزی گشت دریایی در این بندر راه  اندازی کنیم، همچنین ساماندهی دریاچه نمک و مرکز تفریحی ماهشهر و پار ساحلی بندر امام خمینی از جمله اقدامات در بحث گردشگری می باشد.

قمر در پایان گفت: اسکله تجاری ماهشهر به زودی به بهره برداری خواهد رسید تا بتوانیم ته لنجی و کالای ملوانی در شهرستان را داشته باشیم، وی همچنین به رادیو ماهشهر اشاره کردند که پس از پایان جلسه توسط استاندار خوزستان، مدیر کل صدا و سیمای استان خوزستان و فرماندار شهرستان بندر ماهشهر به بهره برداری رسید.
در ادامه این نشست حجت‌السلام غضبان معرف، ​امام جمعه شهرک طالقانی ماهشهر اظهارکرد:​ علی​رغم همجواری با منطقه ویژه، این منطقه از بیکاری نسبتا زیادی رنج می‌برد و بسیاری از جوانان این شهرک به دلیل بیکاری قادر به تشکیل خانواده نیستند.
وی افزود: بسیاری از مردم این شهرک به دلیل این‌که هیچ درآمدی ندارند فرزندان خود را از تحصیل باز می​دارند. مشکل دیگر این منطقه، مشکل مسکن است که ۱۷۰۰ خانواده در این شهرک فاقد مسکن هستند و ما می‌بینیم در هر منزل مسکونی سه یا چهار خانواده زندگی می​کنند. اطراف شهرک طالقانی زمین​های زیادی وجود دارد که انتظار داریم این زمین​ها را یا به مردم بدهند، یا مسکن در این زمین​ها ساخته و به مردم تحویل داده شود.
حجت‌السلام معرف ادامه‌داد: مشکل دیگر این شهرک، مشکل شبکه آب است که قسمت اعظم شبکه و مخزن آب علی​رغم افزایش جمعیت قدیمی است. آیا انصاف است برای تعمیر شکستی لوله آب در این شهرک بیل مکانیکی نداشته باشیم و آب برای مدت طولانی هدر رود؛ علاوه بر این برق فشار قوی از میان منازل مسکونی می​گذرد و عدم رعایت حریم، خطراتی برای ساکنان دارد که انتظار داریم به این مشکل سریعا رسیدگی شود.
امام جمعه شهرک طالقانی ماهشهر گفت: همچنین اداره برق برای اتفاقات، خاموشی​ها و حتی اصلاح قبوض برق نمایندگی در شهرک ندارد و مردم باید حتی برای اصلاح قبوض برق، مسافتی را طی کنند تا قبض مورد نظر را اصلاح کنند. خیلی از ادارات، نمایندگی در شهرک طالقانی ندارند و مردم این شهرک همیشه باید برای کوچکترین امور چند برابر کرایه داده و به ادارات مربوطه بروند.
در ادامه این نشست حبیب آقاجری، نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان‌کرد: ​بعد از پیروزی انقلاب کارهای زیادی در کشور از جمله ایجاد منطقه ماهشهر و بندرامام انجام شده است اما مشکلاتی زیادی در این شهرها داریم که انتظار می‌رود همچون گذشته استاندار، معاونین، ​فرمانداران و مدیران کل تلاش کنند تا این مشکلات حل شود و بتوانیم قدم​های مثبتی برای مردم این مناطق برداریم.
وی با بیان این‌که بیکاری اصلی​ترین مشکل این مناطق است، خاطرنشان‌کرد: در منطقه ما ۲۱ مجتمع پتروشیمی، رودخانه، ​زمین کشاورزی، بندر، شیلات و مبادلات تجاری، مرزی و دریایی وجود دارد اما متاسفانه آمار بیکاری این مناطق به ۱۸ هزار نفر می‌رسد.

البته نکته قابل توجه در هنگام برگزاری نشست، درخواست جوان بندر امامی بود که از جای خود برخواست و خطاب به حبیب آقاجری گفت: چرا بحث شهرستان شدن شهرستان بندر امام را پیگیری نمی کنید و چرا شهر بندر امام تا کنون تا این حد مظلوم مانده است؟

 

همچنین دکتر مقتدایی با حضور در نشست مشترک شورای اداری شهرستان ماهشهر و سازمان های مردم نهاد این شهرستان که در مدرسه راهنمایی شهید حمدالله عباسی در شهرک طالقانی برگزار شد، حضور یافت و عنوان کرد:جامعه ما بعد از ۳۶ سال که از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد به آن حدی از درک و فهم در مسائل رسیده است که در هر شرایطی حضور یافته و با منطق و استدلال و از طریق مجاری قانونی امور را پیگیری کند.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی دارای قانون و نظام مدیریت است و هرکسی با هر مسئولیتی مشغول انجام فعالیت در چارچوب وظایف قانونی خویش است.دکتر مقتدایی با اشاره به دلایل انتخاب محل برگزاری نشست شورای اداری ماهشهر در شهرک طالقانی را نشان از آگاهی به مشکلات مردم مناطق محروم و اراده جهت رفع این مشکلات دانست.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مردم باید خواسته های خود را در جلسات بیان کنند ولی مسیر حل مشکلات باید از طریق مطالعه و کار کارشناسی باشد. وی ادامه داد: اکنون در حالیکه ۷۶ شهر جدید در کشور بوجود آمده است ولی در ابتدایی ترین امکانات و ادارات را ندارند و مشکلات عدیده ای در این شهرها است. دکتر مقتدایی با انتقاد از تقسیم شدن منابع کشور، تعدد دستگاههای اجرایی در سطح استان را باعث کاهش کیفیت خدمات رسانی دانست.

استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت های شهرستان ماهشهر گفت: این شهرستان نیاز به یک غبار روبی دارد تا خود را نشان دهد زیرا این شهرستان دارای استعداد های فراوانی است که باید این استعداد ها یافته شوند و بخوبی هدایت شوند و مدیران برای بهتر شدن امور باید ریسک هایی انجام دهند.

دکتر مقتدایی در پایان عنوان کرد : مشکلات و مطالبات مردم را در این جلسه جمع آوری کند و از طریق معاونین استاندار و شورای برنامه ریزی شهرستان نسبت حل آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین دکتر مقتدایی در عصر امروز به همراه مدیرکل صداوسیمای مرکز خوستان شبکه رادیویی صدای ماهشهر را افتتاح نمود.

استاندار خوزستان از بخشی نگری به عنوان آفت و عامل مخرب در سیستم اداری کشور یاد کرد و گفت: جامع نگری مدیران، رمز تحقق اهداف والای نظام جمهوری اسلامی و موفقیت نظام اداری کشور است.

مقتدایی در نشست شورای اداری و تشکل های مردم نهاد شهرستان ماهشهر، گفت:تکه تکه کردن مناطق و شهرها بر اساس فشار برخی افراد صاحب نفوذ، بدون کار کارشناسی پاسخ مطلوبی برای توسعه پایدار و خدمت به کشور نیست.

وی ادامه داد:به عنوان مثال، برخی شهرهای استان خوزستان که بدون تامین زیرساخت های لازم به مرکز شهرستان ارتقاء یافته اند نه تنها باعث حل مشکلات مردم نشده اند بلکه بر مشکلات آنان نیز افزوده است.

مقتدایی ادامه داد: تجزیه منطقه نه تنها به بهبود شاخص های توسعه ای کمک نکند بلکه مشکلاتی را نیز در این مسیر بوجود می آورد که به عنوان مثال، شهرداری ها حتی برای دفع زباله، تامین خودرو آتش نشانی و پرداخت حقوق کارکنان خود نیز با مشکل مواجه می شوند.

استاندار خوزستان همچنین با انتقاد از مدیریت جزیره ای و بخشی برخی دستگاه ها، تصریح کرد:اگر توانستیم در شهر یا منطقه ای، زیرساختهای توسعه پایدار را فراهم کنیم، آن زمان می توان در خصوص دیگر تغییرات آن نیز سخن گفت.

استاندار خوزستان در پاسخ به خواسته جمعی از شهروندان که ارتقاء بندر امام به مرکز شهرستان را خواستار بودند، افزود:چرا به جای یکپارچگی مدیریت و افزایش اختیارات مدیران، به تکه تکه کردن شهرها فکر کنیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد:اگر خواسته ای نیز داریم، نباید آن را با غوغاسالاری و جوسازی پیگیری کنیم زیرا هر خواسته ای برای تحقق به راهکارهای قانونی نیاز دارد.

وی گفت: به جای تکه تکه کردن شهرها و مناطق، باید برای ارتقاء شهرستان از فرمانداری به فرمانداری ویژه پیگری کنیم.

مقتدایی در ادامه به تعداد دانشگاههای علوم پزشکی استان اشاره کرد و گفت:در استان خوزستان شش دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که اگر به جای تکه تکه کردن این دانشگاهها به ارتقاء اختیارات و سطح مدیریت آن فکری می شد، کیفیت خدمات بهداشتی استان نیز وضعیت بهتری داشت.

مقتدایی در ادامه با بیان توانمندی های شهرستان ماهشهر در توسعه پایدار و رونق اقتصادی، تاکید کرد:اگر ظرفیت های این شهرستان نظیر مناطق ویژه اقتصادی، صنایع پتروشیمی، شیلات و بنادر و کشتیرانی در مسیر درست قرار گیرد، مشکل بیکاری جوانان نیز رفع می شود.

استاندار خوزستان سه شنبه در سفر به شهرستان ماهشهر ضمن بازدید از طرح های توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، دو طرح عمرانی را در این شهرستان افتتاح کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.