ماهی صبور خوزستان در حال انقراض / مشکلات زیست محیطی ماهشهر بسیار گسترده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشاور استاندار خوزستان گفت: امروز با سدسازی‌های صورت گرفته گونه ماهی صبور، در خطر انقراض قرار گرفته چرا که مسیر مهاجرت این آبزی بسته شده است.

جاسم مرمضی اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد مشکلات بسیار زیادی در بخش محیط زیست بوده‌ایم که بخشی از آن حاصل تغییرات زیست محیطی جهانی مانند خشکسالی، پدیده گرم شدن زمین و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است که این موارد در حوزه اختیارات و تصمیمات ما نیست.

وی گفت: برخی از آلودگی‌های زیست محیطی نیز به مجموعه عملکرد مدیریتی افراد باز می‌گردد. آلاینده‌ها و فاضلاب‌هایی که وارد رود خانه‌ها می‌شوند، ورود پساب‌های نیشکر که امروز به یکی از معضلات بزرگ خوزستان تبدیل شده است و آلودگی سواحل و تهدید و تخریب زیستگاه آبزیان از جمله مسائل ناشی از عملکرد مدیریتی در این استان است.

مشاور استاندار خوزستان درامور حفاظت محیط زیست، شیلات و آبزیان افزود: حفاظت از تالاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و گفتنی است که تالاب‌های خوزستان به دلیل عملکرد نا‌درست مدیریتی آسیب‌های فراوانی متحمل شده‌اند و این در حالی است که این تالاب‌ها دارای ارزش اقتصادی بسیار زیادی هستند.

وی با اشاره به سد سازی‌های صورت گرفته بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی عنوان کرد: در سد سازی‌هایی که در سال‌های گذشته در خوزستان صورت گرفته هیچ توجهی به مسائل زیست محیطی نشده است و همین موضوع سبب به خطر افتادن حیات بسیاری از گونه‌های جانوری شده است.

مرمضی بیان کرد: آبزیانی همچون ماهی صبور که جز یک گونه از آبزیان مهاجر محسوب می‌شوند هنگام تخم ریزی و زاد و ولد باید از دریا به رودخانه شیرین مهاجرت کنند که امروز با سدسازی‌های صورت گرفته این گونه از ماهی، در خطر انقراض قرار گرفته چرا که مسیر مهاجرت این آبزی بسته شده است.

وی عنوان کرد: همواره مشکلات زیست محیطی در شهرستان ماهشهر وجود داشته و مشکلات زیست محیطی شهرستان ماهشهر بسیار وسیع و گسترده است که نمی‌توان در کوتاه مدت آن را رفع کرد.

مشاور استاندار خوزستان درامور حفاظت محیط زیست، شیلات و آبزیان تصریح کرد: باید در حفاظت از محیط زیست و شیلات بیش از گذشته تلاش کنیم و مسئولان و مدیران صنایع پتروشیمی که سبب آین آلودگی‌ها هستند باید موضوع را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: مردم هم می‌توانند از طریق تشکل‌های مردم نهاد به پیگیری این موضوع کمک کنند و در حفظ محیط زیست خود سهیم باشند.

– تسنیم

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.