آغاز طرح ملی پیشگیری از هپاتیت B در اهداکنندگان مستمر خون در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  مدیرکل انتقال خون خوزستان از اجرای طرح ملی پیشگیری و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون در برابر هپاتیت B خبر داد.

دکتر عبدالعزیز فقهی اظهار کرد: از ابتدای مهرماه ، طرح ملی پیشگیری و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون در برابر هپاتیت B در استان خوزستان اجرا می‌شود.
وی افزود: اهداکنندگان مستمر خون گروه سنی ۲۹ سال به بالا (متولدین قبل از یکم فروردین ۶۸) از یکم مهر ماه تا ابتدای اسفند ماه می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز اهدای خون شهر محل سکونت خود، معرفی‌نامه واکسیناسیون دریافت و با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه، واکسن هپاتیت B مورد تأیید وزارت بهداشت را رایگان در سه نوبت دریافت کنند.
مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان انتقال خون ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون علیه عفونت هپاتیت B در راستای دستیابی به هدف عالیه و به صفر رساندن خطر انتقال بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون و فراورده‌های آن انجام می‌شود.
فقهی ادامه داد: در مرحله نخست این طرح مقرر است که در پنج ماه از تاریخ یکم مهر تا ابتدای اسفند امسال، مراکز انتقال خون با تکریم اهداکنندگان، کارتی با عنوان کارت واکسیناسیون، ویژه اهداکنندگان مستمر خون به همراه معرفی‌نامه به آنان تحویل داده تا به وسیله آن به یکی از مراکز بهداشتی ذکر شده در معرفی‌نامه مراجعه نمایند.
وی افزود: این واکسن در سه نوبت، یک بار در زمان مراجعه، زمان دوم یک ماه پس از مراجعه نوبت اول و زمان سوم شش ماه پس از مراجعه نوبت اول و به طور دقیق بر اساس تاریخ‌های مقرر در محل بازو انجام می‌شود.
فقهی با تاکبد بر لزوم مراجعه اهداکنندگان مستمر در تاریخ‌های ذکر شده برای نوبت‌های واکسیناسیون تصریح کرد: این طرح طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان انتقال خون و مرکز مدیریت بیماری‌ها منعقد شده است اجرا می‌شود و تأمین واکسن مورد نیاز آن که به رایگان به اهداکنندگان خون تزریق می‌شود، بر عهده مرکز مدیریت بیماری‌ها است.
مدیرکل انتقال خون خوزستان پایان گفت: اهداکنندگان مستمر بالای ۲۹ سال (متولدین قبل از یکم فروردین ۶۸) که پیش از این طبق برنامه ایمن‌سازی علیه هپاتیت B واکسینه نشده‌اند، از طریق اداره کل انتقال خون استان خوزستان به مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه واکسیناسیون معرفی می‌شوند و واکسن هپاتیت B دریافت خواهند کرد.
وی عنوان کرد: سازمان انتقال خون ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نیل به هدف جهانی حذف هپاتیت B تا سال ۱۴۱۰ و در راستای ارتقا تضمین سلامت خون برای ایمن‌سازی اهداکنندگان خون مستمر علیه بیماری هپاتیت B ، طرح ملی واکسیناسیون هپاتیت B را در سطح کشور اجرا می‌کند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.