مدیر کل مدیریت بحران خوزستان: حال پنج رودخانه خوزستان وخیم است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: وضعیت رودخانه‌های دز، کارون، جراحی، زهره و مارون بسیار وخیم است چرا که بارش‌ در استان های بالا دست مانند لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، و چهار محال بختیاری با کمبود رو به رو بوده است.

کیامرث حاجی‌زاده شامگاه سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان در شهرستان هویزه افزود:به گفته کارشناسان شرایط خشکسالی حاکم بر خوزستان در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده و آورد رودخانه های این استان در سال آبی جاری نسبت به آمار طولانی مدت ۶۳ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته و رودخانه کارون نیز با ۶۵ درصد کاهش آبدهی روبه رو بوده است.
وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها در خوزستان توسعه نیافته بیان کرد: بیشتر زیرساخت‌های خوزستان مربوط به دوران نفت است که بخشی از آنها در جنگ تحمیلی آسیب و یا از بین رفت و آنچه هم که هم اکنون باقی مانده فرسوده شده است.
حاجی زاده با بیان اینکه برای خوزستان در حوزه های مختلف برخی کارها صورت نگرفته گفت: به عنوان مثال آمایش سرزمین در خوزستان اصلا دیده نشده و پروژه‌های نفتی و ملی که در این استان انجام شد بدون پیوست زیست محیطی بود.
وی ادامه داد: برای پدیده گرد و غبار که عمری ۱۵ ساله در خوزستان دارند تا پیش از اتفاق قطعی برق گسترده در بهمن سال ۹۵ اقدامی انجام نشد و پس از آن بود که با پیام رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌ دولت۳۶۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار شناسایی شد و از این میزان ۴۰ هزار هکتار در طول مدت یک سال آب اندازی، نهال کاری و مالچ پاشی شد.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: البته اقداماتی که بر این ۴۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار صورت گرفت همه مشکلات را برطرف نمی‌کند چراکه عرصه‌های تولید گردو غبار در خوزستان گسترده هستند و خشکسالی نیز روز به روز بر میزان آن می افزاید.
وی گفت: یکی از مشکلات خوزستان از گذشته، نبود اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی به موقع بوده در حالی که در مدیریت بحران، هر اقدامی که در حوزه پیش بینی و پیشگیری انجام شود سرمایه گذاری محسوب می شود.
حاجی زاده با اشاره به اقدامات زیرساختی استان در ۲ سال گذشته بیان کرد:۱۲ هزار میلیارد ریال در بخش طرح غدیر اعتبار داده شده و باید بپذیریم که انقلابی در حوزه آب و برق ایجاد شده است.
وی گفت: در جریان اتفاقاتی که در آبادان و خرمشهر بر اثر شوری آب افتاد با حرکتی جهادی این مشکل برطرف شد و دشمن از سوء استفاده کردن از این موضوع ناکام ماند.
وی یادآور شد: پس از جنگ تحمیلی زیرساخت های آبادان و خرمشهر توسعه نیافت و شبکه توزیع آب آن متعلق به چندین سال پیش است.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره وضعیت زیرساخت ها در هویزه گفت: در این شهرستان نیز در حوزه زیرساخت های در چند سال گذشته کاری نشده اما در سال های اخیر به برکت حضور زوار امام حسین (ع) حرکت جهادی اتفاق افتاد و اعتبارات کلانی برای جاده های آن تخصیص یافت.
وی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: مقرر شد ایستگاه آب رفیع و فاضلاب شهری آن بازسازی شود و ترمیم لوله ها آسیب دیده آغاز و پلیس آب در این منطقه انتخاب شود.
حاجی زاده ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان نیز مقرر شد ۲۰ متر مکعب آب برای رفیع رهاسازی کند و آب کرخه نور وارد هویزه شود؛ جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی این منطقه نیز نظارت کامل داشته باشد.
وی همچنین گفت:مقرر شد برای آتش سوزی هورالعظیم همه امکانات امدادی و خدماتی به منطقه اعزام شوند، و موضوع نداشتن آب روستاهای الهاسی و ام الرقال یک، ۲ و سه پیگیری شود.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مشکل در آب شرب رفیع بیان کرد: آب بسته بندی به تعداد کافی برای شهر رفیع در یک سوله ذخیره شود تا در هنگام بحران میان مردم توزیع شوند.
مین‌گذاری تالاب هورالعظیم امکان مهار آتش را گرفته است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: تمام بخش تالابی هور العظیم در عراق، در دوران جنگ تحمیلی مین گذاری شده و امکان تردد برای خاموشی آتش در این تالاب وجود ندارد.
احمدرضا لاهیجان زاده توضیح داد: نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه تالابی هورالعظیم در عراق خشک و مستعد آتش سوزی است.
وی بیان کرد: برخلاف بخش ایرانی تالاب هور العظیم در ایران که دارای مسیر تردد است بخش عراقی تالاب اصلا از امکان تردد برخوردار نیست.
وی درباره اقدامات انجام شده برای مهار آتش در تالاب هورالعظیم گفت: نامه ای به سفیر عراق ارسال شده و همکاران بخش امور بین الملل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان حضور مستمر در کنسولگری عراق داشتند و نشستی نیز با استاندار بصره در خرمشهر برگزار شد.
وی ادامه داد:مقرر شد وزرات خارجه نیز این موضوع را پیگیری کند که همزمان با نا آرامی ها در عراق شد و با توجه به این وضعیت اعزام امکانات به عراق از عهده استان خارج بود.
لاهیجان زاده با بیان اینکه تاخیر در مهار آتش سوزی هورالعظیم اجتناب ناپدیر است گفت: معاون امنیتی و انتظامی خوزستان دوشنبه شب از موافقت عراق برای اعزام امکانات مهار آتش در هور خبر داد تا این امکانات وارد عراق شوند و عملیات مهار آتش آغاز شود.
وی با اشاره به استفاده از هواپیمای آب پاش برای مهار آتش سوزی افزود:این هواپیما نیز محدودیت پروازی دارد و در دمای ۵۰ درجه نمی تواند پرواز کند همچنین در صورت پر بودن مخزن آب تنها تا ۲۰ کیلومتر امکان پرواز دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: آتش سوزی نیزار با جنگل بسیار متفاوت است و مهار این گونه آتش سوزی برای ما تجربه جدیدی است چراکه هر لحظه این نیزارها آماده آتش گرفتن هستند.
هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که در حوزه شهرستان های دشت آزادگان و هویزه است بخش وسیعی از این تالاب به دلیل کاهش شدید آب رودخانه کرخه و خشک شدن انهار ورودی، دچار خشکیدگی شده که این مساله در روزهای اخیر منجر به آتش سوزی در تالاب شده است.
آتش سوزی در بخش عراقی این تالاب نیز از ۲ هفته پیش تاکنون ادامه دارد.
خشک شدن انهار و تالاب هورالعظیم همچنین زندگی ۱۳ هزار راس گاومیش در دشت آزادگان را تهدید می کند.
 اعزام یک بالگرد و هواپیمای آبپاش برای مهار آتش در هورالعظیم
فرماندار هویزه نیز با اشاره به وقوع آتش سوزی درتالاب هورالعظیم گفت:برای ورود دستگاه آتشنشانی که می تواند وارد باتلاق شود از طریق کنسولگری عراق در ایران اقدام شده و به زودی این امر انجام می شود همچنین روز چهارشنبه یک بالگرد و هواپیمای آب پاش به منظور خاموش کردن آتش وارد عراق می‌شود.
ناظم ثبوتی بیان کرد: آتش نیزارهای هورالعظیم به بخش ایران نیز تسری پیدا کرد که با وجود آب در بخش ایرانی خاموش شد.
وی ادامه داد:در روزهای اخیر شهرهای هویزه و رفیع با آتش سوزی نیزارها، با مشکل انتشار دود رو به رو شده بود و بحران آب شرب و آب کشاورزی هم به آن افزوده شد.
وی گفت:خشکسالی و کاهش نزولات خوزستان، گسترش کانون های گردو غبار، هجوم حیوانات وحشی، کاهش کمیت آب تالاب و خسارت ناشی ازآن، تامین نشدن آب از کرخه نور و نیسان، نبود امکان کشت محصولات فصلی، تنش کم آبی و خسارت ناشی از شرایط جوی، درگیری و نزاع ، تامین نشدن آب دام‌ها و سقط جنین دام‌ها، کاهش وزن ‌دام ها، تخصیص نیافتن سبوس، حمله آفات، نبود امکان بهره بردای از حوضچه های شیلات، آتش سوزی و آلودگی ناشی از فلرهای نفتی و پسماندهای دکل های نفتی بخشی از مشکلات این شهرستان است.
ثبوتی با اشاره به وضعیت امنیت و عمران مرز در هویزه افزود:فرسایش دایک مرزی و خروج آب به سمت عراق، کمبود روشنایی در دایک مرزی و کمبود آب شرب در دایک مرزی از جمله مشکلات مرزی در هویزه است.
 آلودگی میکروبی ناشی از شبکه آب عامل اسهال خونی در رفیع
رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز درباره شیوع بیماری ناشی از آب آلوده در شهر رفیع از توابع هویزه گفت: در بررسی خانه به خانه مشخص شد ۱۵مورد اسهال خونی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند لذا وضعیت طغیان برای رفیع اعلام شد.
شکراله سلمان زاده افزود: در بررسی اولیه شکستگی لوله آب و ریزش فاضلاب به آب شرب مشاهده شد و از بیماران نمونه برداری انجام شد که نتیجه آن به زودی مشخص می شود.
وی بیان کرد: در ۲۲ تیر پنج مورد،۲۳ تیر ۲۰ مورد، در روز بعد یک مورد، ۲۵ تیرهشت مورد، و ۲۶ تیر ۱۲ مورد بیمار مبتلا به اسهال خونی از نوع التهابی که عامل آن میکروبی بود به مراکز درمانی رفیع مراجعه کردند.
وی با بیان اینکه اسهال خونی تاکنون مورد وخیم یا بدحالی نداشته و بیشتر بیماران سرپایی درمان و یا در حال درمان هستند گفت: آلودگی میکروبی ناشی از شبکه آب در رفیع موجب بروز این بیماری شده است.
وی در خصوص وضعیت بیماری هپاتیت A نیز گفت: هپاتیت A در منطقه کنترل نشده و ۲ مورد یافت شده که لازم است مشکل آب شرب منطقه هر چه سریعتر برطرف شود.
رفیع شهری در بخش نیسان شهرستان هویزه است. این شهر در۲۵ کیلومتری غرب هویزه و ۵۰ کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد، مرکز شهرستان دشت آزادگان و در نوار مرزی واقع است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.