شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر را در خوزستان ، ایران و منطقه شاهد هستیم

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در استان خوزستان ، کشور و منطقه را تجربه می کنیم / امسال میزان بارش باران ۵۰ درصد کاهش داشت و فقط ۱۴۷ میلی متر در خوزستان بارندگی داشتیم در صورتیکه نرمال بارندگی در سال ۲۹۱ میلی متر است. همچنین ورودی به مخازن آبی و سدهای ما نیز حدود ۶۵ درصد کاهش داشته این است و ۱۲ میلیارد مترمکعب از مخازن سدهای استان خالی هستند

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در استان خوزستان ، کشور و منطقه را تجربه میکنیم.

هوشنگ حسونی زاده در نشست خبری بحران خشکسالی و کمبود آب در خوزستان که امروز، ۲۱ فروردین ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آخرین خشکسالی مربوط به سال ۸۷-۸۶ بوده است که بارندگی در آن سال ۴۰ درصد کاهش داشت و در آن سال ۶۰ درصد بارندگی داشتیم ولی امسال بارندگی ۵۰ درصد کاهش داشت و امسال در استان های بالادست استان خوزستان که برای استان ما ایجاد آب می کنند نظیر چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان مرکزی میزان بارندگی امسال ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه پوشش برف در استان خوزستان در حد صفر است و فقط در برخی مناطق پوشش برف ۱ تا ۲ درصد می باشد، گفت: در ۱۰ سال اخیر بارش نرمال نداشتیم و در واقع ۱۰ سال است که داریم با خشکسالی دست و پنجه نرم میکنیم و سال به سال نیز میزان بارش‌ها در حال کاهش است.

حسونی زاده با اشاره به کمبود آب و آورد منابع آبی در استان ادامه داد: بدلیل تغییرات اقلیم ۲ درجه در خوزستان میانگین دما افزایش پیدا کرده است و همه مسائل مختلف دست به دست هم داده و شرایط را برای ما بحرانی تر کرده است و باید در مصرف منایع آبی بازنگری داشته باشیم و همه ارگان های دخیل باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: امسال میزان بارش باران ۵۰ درصد کاهش داشت و فقط ۱۴۷ میلی متر در خوزستان بارندگی داشتیم در صورتیکه نرمال بارندگی در سال ۲۹۱ میلی متر است. همچنین ورودی به مخازن آبی و سدهای ما نیز حدود ۶۵ درصد کاهش داشته این است و ۱۲ میلیارد مترمکعب از مخازن سدهای استان خالی هستند.

حسونی زاده ادامه داد: با وجود کاهش شدید ورودی آب به سدها، توانسته‌ایم وضعیت کشت فعلی را مدیریت کنیم تا کشاورزان متضرر نشوند و در این زمینه موفق بودیم و توانستیم نیازهای آبی حوضه‌های کرخه، دز، کارون و بخش اعظمی از مارون را تامین کنیم ؛ منهای حوضه زهره که تحت تنش بود و انتهای حوزه مارون در شادگان که بدلیل عدم همکاری سایر ارگان ها نتوانستیم آب را تامین کنیم.

وی افزود: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی متاسفانه تا اواسط اردیبهشت وضعیت بسیار خشک و از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد وضعیت خشک پیش بینی شده است و انتظار بارندگی که بتواند کمبود آب را جبران کند نداریم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی که برای نیمه دوم سال آبی‌ یعنی از فروردین‌ماه تا شهریور ماه سال جاری انجام‌شده است؛ گفت: طبق اولویت‌بندی انجام‌شده، اولویت اول ما تأمین آب شرب به‌صورت ۱۰۰ درصد از نظر کمیت و با کیفیت بالا است و پس از آن اولویت دوم تامین آب کشت های دائم مثل نخیلات ، باغات و محصولاتی نظیر خوراک دام (یونجه) است و اولویت سوم تامین آب صنایع که در خدمت آب شرب و صنایع غذایی هستند و چنانچه پس از تأمین آب این اولویت‌ها آبی باقی بماند برای سایر مصارف نظیر کشاورزی قرار میدهیم که با توجه به پیش بینی ها ؛ آبی که باقی میماند کم است و اختلاف زیادی با آن چه که در این بخش نیاز است دارد و ما این موضوع را به ستاد خشکسالی گزارش می دهیم و با توجه به تصمیم ستاد خشکسالی آب را برای این بخش تخصیص خواهیم داد.

 حسونی زاده اظهار کرد: برخی صنایع آب را بیش از حد مصرف می کنند که نتیجه آن بسیار سریع قابل مشاهده است همانطور که در هفته گذشته در آبادان با مصرف بیش از حد آب در حوزه بالادست باعث شد ای سی آب بشدت افزایش پیدا کند و به ۷۰۰۰ میکروموس برسد و باعث شوری آب شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی کم هستند و باید در یکسری از خواسته های خود عدول کنیم و کوتاه بیاییم، گفت: این مساله به معنی برخورد و اجحاف نیست بلکه به معنای جلوگیری از ضرر است تا مردم در این قضیه متضرر نشوند و در این خصوص هیچ راهی وجود ندارد زیرا در استانی که یک زمان ۲۰ تا ۲۵ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن آن می شد و امروز شاهد ورود ۷میلیارد متر مکعب آب به مخازن آن هستیم باید صرفه جویی انجام شود.

حسونی زاده با اشاره به اینکه اشتغال در ایران بر پایه منابع آبی بنا شده است، بیان کرد: بار همه مشکلات بیکاری بر دوش منابع آبی گذاشته شده و اشتغال ها بر پایه منابع آبی و تولید در بخش کشاورزی است. این مساله منجر به آن شده تا یکسری کارهای مجاز و غیر مجاز انجام شود و میزان درخواست از منابع آبی بیش از ظرفیت آن شده است.

وی گفت: بار و درخواست از منابع آبی بیش از ظرفیت بوده و این مساله یک واقعیت است که اکنون با آن مواجه هستیم. در سال های آبی نرمال، برنامه ریزی ها و درخواست ها از منابع آبی بیش از ظرفیت است و اکنون که سال های خشکسالی را سپری می کنیم شرایط سخت تر است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: به هشدارهای سازمان آب و برق در خصوص عدم تامین آب مورد نیاز کشت ها توجه نشد به شکلی که در سال گذشته ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت شد و امسال علی رغم هشدارها در خصوص مشکلات در بحث تامین آب، میزان کشت در استان به ۷۰۰هزار هکتار رسید.

حسونی زاده در خصوص بحث ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان، بیان کرد: کشت برنج توسط سازمان آب و برق ممنوع نشد، بلکه این مساله از سوی وزارت کشاورزی ممنوع شد. باید در این زمینه از سوی جهاد کشاورزی کشت های جایگزین معرفی و در این زمینه آموزش های لازم نیز به کشاورزان داده شود. در این خصوص سازمان آب و برق خوزستان نیز همکاری لازم را جهت تامین آب خواهد داشت تا این کشت های جایگزین انجام شوند.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: درصدی از برق استان از طریق نیروگاه های آبی تامین می شود. در این زمینه مکاتباتی را انجام داده ایم که به دلیل خشکسالی امکان تامین ۱۰۰درصد برقی که به عهده سازمان آب و برق خوزستان است، وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که شاهد کمبودهایی در این زمینه باشیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در خصوص بحث بارور کردن ابرها عنوان کرد: این موضوع یک کار تحقیقاتی است و کشورهایی این موضوع را انجام دادند که خود از نظر وجود منابع آبی غنی هستند. باروری ابر زمانی انجام میگیرد که ابری وجود داشته باشد اما شاهد بودیم که در بهمن ماه امسال آسمان خوزستان عاری از ابر بود.

حسونی زاده خاطرنشان کرد: باید برای بارور کردن ابرها، ابر با غلظت کافی وجود داشته باشد و سرعت آن به شکلی باشد که بتوان عملیات بارور کردن را بر روی آن ها انجام داد. همچنین این مساله یک صنعت گران و هزینه بر است و هنوز این موضوع تجاری نشده است و در مرحله تحقیقات است که موفقیت آن ۱۵ درصد است و به عنوان یک روش برای حل مشکلات آبی نمی توان روی آن حساب کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.